Logo
WiadomościAktualnościRenault Clio Grandtour - pierwsze wrażenia

Renault Clio Grandtour - pierwsze wrażenia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Renault podczas przedświątecznej prezentacji dziennikarskiej w francuskiej Nicei przedstawiło długo oczekiwane małe kombi Clio Grandtour. Jak poradzi sobie z bardziej znaną konkurencją?

Renault Clio Grandtour - pierwsze wrażenia
Zobacz galerię (28)
Auto Świat
Renault Clio Grandtour - pierwsze wrażenia

Samochody z karoserią kombi są bardzo popularnymi i wyszukiwanymi pojazdami. W segmencie małych samochodów na razie nie jest zbyt duża konkurencja, ale do tradycyjnej Škody Fabia Combi i małego Peugeota 207 SW dołączają kolejne modele. Kolejnym wielkim graczem w tym segmencie będzie Renault Clio Grandtour, które niedługo trafi na rynek.

Co zaoferuje?

Z pojemnością bagażnika 439 l (bez podwójnej podłogi) mały duży Renault lokuje się pomiędzy Škodą Fabią Combi (480 l) i Peugeot 207 SW (428 l). Dostęp do przestrzeni bagażowej jest bardzo dobry, próg bagażnika znajduje się na wysokości 605 mm nad jezdnią. Dzięki podwójnej podłodze można po złożeniu tylnej kanapy dzielonej w stosunku 1/3 i 2/3 wytworzyć równą podłogę, która jest podstawą przestrzeni ładunkowej o całkowitej pojemności 1277 l. Po wyjęciu górnej podłogi bagażnik zwiększa się o 72 l. Dzięki składanej roletce, którą daje się zdemontować i ukryć w przeznaczonej do tego skrytce, można ukryć przewożone bagaże przed wścibskimi spojrzeniami przechodniów. Jeśli chcemy przewozić długie przedmioty, można złożyć 1/3 tylnej kanapy, wtedy oprócz czterech podróżnych w Clio Grantour przewozić można przedmioty o długości do 1450 mm.

Stylistykę nowego modelu obecni na prezentacji dziennikarze oceniali raczej pozytywnie. Tylny zwis w porównaniu do podstawowego hatchbacku wydłużono o 216 mm do końcowych 822 mm. Tył Clio Grandtour optycznie się obniżył, dzięki czemu auto wygląda dynamiczniej. We wnętrzu nie zaszły żadne zasadnicze zmiany, plastikowa konsola centralna nadal wygląda trochę tanio i ponuro. Żywsze kombinacje kolorystyczne bardziej pasują do wnętrza Clio. Wyżsi pasażerowie, którzy podróżują z tyłu, mogą odczuwać pewien dyskomfort z powodu relatywnie małej wysokości między siedzeniem i podsufitką – zaledwie 882 mm. Jeśli porównamy tę wartość z Fabią Combi (970 mm) i Peugeot 207 SW (930 mm), od razu zauważymy, że Clio Grandtour nie jest samochodem dla siatkarzy. Mężczyzna o średnim wzroście nie ma jednak problemów z miejscem.

Pod maską „Francuza” biło wysokoprężne serce 1,5 dCi o mocy maksymalnej 78 kW (105 KM) przy 4000 obr./min i krzywą momentu obrotowego, która swoje maksimum 240 Nm osiąga przy 2000 obr./min. Silniczek ma dużo chęci do życia, z pustym samochodem radzi sobie lekko i z gracją. Zanim jednostka się rozgrzeje, trochę dudni, jednak podczas jazdy kulisa dźwiękowa jest lepsza niż u francuskiego rywala 207 SW z silnikiem 1,6 HDI i o niebo lepsza niż u Fabii 1,4 TDI, w każdym razie w swojej kategorii pojemnościowej diesel Renault jest bezsprzecznym zwycięzcą.

Jazda w Clio Grandtour w zasadzie odpowiada wersji hatchback. Tył obciążony tylko lekkimi bagażami usłużnie wchodził w zakręty, a dwadzieścia dodatkowych kilogramów masy całkowitej raczej nie wpływa na dynamikę jazdy. Tak więc jedyne, co ograniczało nas w polocie, była wrodzona ostrożność (zniszczyć samochód testowy uważane jest raczej za niegrzeczne) oraz niebezpieczne zjazdy za ostrymi zakrętami. Pod względem właściwości jezdnych samochód sprawdzał się doskonale. Trochę przeszkadzało nam sprzęgło, które działało nagle i dopiero u góry, chodzi jednak o charakterystyczną cechę Clio, do której można się przyzwyczaić. Układ kierowniczy ma nadal nieco lżejsze przełożenie, jego zestrojenie jest jednak całkiem udanym kompromisem między dobrą sterownością w mieście (wygodną zwłaszcza dla kobiet) i dostatecznym informowaniem kierowcy o sytuacji na jezdni podczas jazdy po krętych drogach. Skrzynia biegów jest precyzyjna, a zarazem pracuje lekko i przyjemnie, podczas naszych przejazdów nie czyniła najmniejszych problemów.

Renault Clio Grandtour należy do udanych samochodów. Bezpośredni konkurent czeskiej Škody Fabia Combi i francuskiego Peugeot 207 SW oferuje wyważoną i smaczną mieszankę dobrych właściwości jezdnych, przestronnego wnętrza i wysmakowanej stylistyki. Dodatkowym atutem może być cena auta, która np. w rodzimej Francji będzie tylko o 500 euro wyższa niż u podstawowego hatchbacku.

Renault Clio GrantourSilnik1,2 16V1,2 TCE1,6 16V1,5 dCi1,5 dCi (5st. př.)1,5 dCi (6st. př.)Pojemność skokowa [cm3]114911491598146114611461Cylindrów/zaworów4/44/44/44/24/24/2Moc maksymalna [kW/obr./min]55/550074/550082/600050/400063/375063/4000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]105/4250145/3000151/4250160/1700200/1900220/2250Prędkość maksymalna [km/h]167184190162174174Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]13,611,210,415,513,013,4Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]5,95,86,74,54,44,7Emisje CO2 [g/km]139137160120117126

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: