Podczas gdy Francuzi chcieliby, aby ich nowe Coupe było konkurentem nawet dla premiowego Audi A5, z czystym sumieniem można sportową Lagunę ustawić tylko obok Peugeot 407 Coupe i Alfa Romeo GT. Nie chcemy być sceptyczni co do ambicji Renault, ale w kategorii coupe klasy średniej praktycznie nie znajdziemy więcej podobnych samochodów.
W rzeczywistości Renault Laguna Coupe wygląda lepiej niż na zdjęciach. Ogromny wlot powietrza w zderzaku przypomina nieco Peugeot 407, ale bardzo pasuje do ogólnej koncepcji auta, zaskakująco atrakcyjny jest również nietypowy garb na klapie bagażnika. Linia dachu i tylne okna w kształcie kropli doskonale pasują do całości, a bardzo przyjemnym zaskoczeniem jest dobra widoczność do tyłu.
Do wystroju wnętrza, nawiązującego do pozostałych dwóch wersji nadwoziowych, nie można się doczepić. Za kierownicą w dużo twardszym i lepiej trzymającym ciało fotelu znajdzie odpowiednią pozycję nawet osoba o ponadprzeciętnym wzroście, jednak o wiele ciekawiej prezentuje się tylna kanapa. Przednim fotelom nie brakuje pamięci ustawienia, tak więc nie trzeba się obawiać ich odsuwania, a co więcej, z tyłu mogą wygodnie usiąść dwie dorosłe osoby. W czasach, kiedy w niejednym MPV osoba o standardowym wzroście włosami poleruje podsufitkę, a kolana wciska w oparcia przednich siedzeń, chodzi o informację godną podziwu.
Ale wróćmy na przednie fotele. Minusem są całkiem ciężkie drzwi, przy których zamykaniu trzeba się nieźle powyginać. Duży kąt ich otwarcia ma więc też swoje ciemne strony, ale przyznać trzeba, że argument lepszego dostępu do wnętrza w dużej mierze eliminuje te niedogodności. Ciekawe, jak wyglądałby w tym wypadku podwójny zawias znany z MPV-coupe Avantime. Praktyczność Laguny podkreśla dobrze dostępny, pojemny bagażnik z możliwością zwiększenia przez opuszczenie oparć tylnej kanapy.
Jazda z 3,5-litrowym benzynowym silnikiem 6-cylindrowym oferującym moc 175 kW (238 KM) ma dwa oblicza – jeśli silnik utrzymujemy poniżej granicy 3500 obr./min jest on praktycznie niesłyszalny, a zużycie paliwa porusza się w zakresie 8-9 litrów. Sześciostopniowy automat pracuje gładko, bez szarpnięć, doskonale ukrywając potencjał auta. Po przekroczeniu 3500 obrotów Laguna Coupe pokazuje na co ją stać. Auto porusza się bardzo dynamicznie, silnik trzymany na wysokich obrotach wyśpiewuje arie operowe, a zużycie wzrasta nawet do 13 litrów.
Drugą 6-cylindrową jednostką w ofercie jest turbodiesel 3,5 l o mocy 173 kW (235 KM). Silnik ten jest dokładną przeciwstawnością swojego benzynowego rodzeństwa. Praktycznie nie ma tu powodu, aby przekraczać granicę 3500 obr. Silnik doskonale potrafi wykorzystać miękką, ale odczuwalną pracę turbosprężarki, a także rozważnie współpracować z 6-biegowym automatem. Również turbodiesel należy do cichych jednostek napędowych, dodatkowo nadmierny hałas nie powstaje ani przez lusterka wsteczne czy drzwi bez ram okiennych. Doliczając do tego zużycie paliwa nie przekraczające 8 litrów, otrzymujemy optymalny silnik dla tego samochodu.
Również Coupe może się pochwalić systemem kierowania wszystkimi kołami 4Control, który również tutaj poprawia komfort podróżowania. Podczas gdy przy małych prędkościach dzięki skręcaniu tylnych kół w odwrotnym kierunku zmniejsza się potrzeba kręcenia kierownicą, przy prędkościach powyżej 60 km/h tylne koła skręcają w tym samym kierunku, co koła przednie, eliminując przeciążenie tyłu. W praktyce wygląda to tak, że podczas przejazdu 180-stopniowego zakrętu albo w czasie manewrów w ruchu miejskim nie zaplączemy sobie rąk, natomiast przy ostrej jeździe auto doskonale trzyma się wybranego toru jazdy nawet w czasie szybkiego przejazdu ostrzejszego zakrętu. System dodatkowo eliminuje przechyły nadwozia, co dodatkowo poprawia odczucia z jazdy.
Również dzięki temu Laguna Coupe doskonale maskuje aktualną prędkość jazdy. Efekt osiąga poziomu luksusowych limuzyn, ale zarazem, dzięki wspomnianemu podwoziu, udaje się doskonale panować nad autem nawet przy wysokich prędkościach. Jedynym ograniczeniem są więc dozwolone limity, które użytkownikowi Laguny Coupe wydawać się będą śmiesznie niskie. Tak więc prędkość 90 km/h wydaje się jak limit miejski, a na autostradzie Laguna Coupe pochłania kilometry niczym „lokomotywa” pokroju Mercedes-Benz klasy S. Nawet na górskich trasach nie udało nam się zmęczyć hamulców.
Pierwsza przejażdżka w modelu Laguna Coupe pokazała, że Renault ma w tym segmencie większe szanse na sukces niż w wypadku klasycznego liftbacka i kombi – i nie jest to spowodowane wyłącznie słabą konkurencją w tym segmencie.
Renault Laguna Coupé - gama silnikowaSilnik2,0 TCe 1702,0 TCe 2053,5 V6 2402,0 dCi 1502,0 dCi 1752,0 dCi 1803,0 V6 dCi 235Pojemność skokowa [cm3]1998199834981995199519952993Cylindrów/zaworów4/44/46/44/44/44/46/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]125 (170) przy 5000150 (204) przy 5000175 (238) przy 6000110 (150) przy 4000127 (172) przy 3750131 (178) przy 3750173 (235) przy 3750Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]270/3250300/3000330/4400340/2000380/2000400/2000450/1500Prędkość maksymalna [km/h](220*)232244210 (210*)223222(242*)Przyśpieszenie 0-100 km/h [s](9,2*)7,8(7,4*)9,5 (9,8*)8,88,5(7,3*)Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km](8,8*)8,2(10,0*)5,9 (7,0*)5,76,5(7,2*)
*) Wersja z automatem.