Dzięki wdrożeniu koncepcji projektowania ekologicznego, Renault stale uwzględnia wymogi ochrony środowiska jako jedno z najważniejszych założeń projektowania pojazdów i podzespołów mechanicznych. Nie tylko projektanci Renault, lecz także dostawcy są zaangażowani w projekty pojazdów w celu zredukowania oddziaływania pojazdu na środowisko przez cały okres jego cyklu życia. Renault projektuje komponenty swoich pojazdów mając na uwadze trzy cele ekologiczne: zwiększenie poziomu recyklingu pojazdów, których życie techniczne dobiegło końca, kontrolowanie substancji obecnych w użytych materiałach oraz wykorzystywanie surowców wtórnych. Takie podejście pozwala Renault projektować pojazdy, których poziom odzysku wynosi 95 procent ich masy. Dzieje się tak od momentu wprowadzenia na rynek modelu Mégane II w roku 2002.

Ekoprojektowanie pod kątem recyklingu

Deska rozdzielcza modelu Modus stanowi znakomity przykład systematycznego stosowania przez Renault zasad ekoprojektowania. Ten element zawiera największą ilość surowców wtórnych, jakie zostały do tej pory użyte w jednej części z tworzyw sztucznych w całym przemyśle samochodowym, to jest 4 kg, co stanowi połowę jego masy całkowitej. Deska została zaprojektowana wspólnie przez Dyrekcję Inżynierii Pojazdów Renault oraz firmę Visteon, producenta wyposażenia, przy współpracy z firmą wyspecjalizowaną w recyklingu C2P w celu opracowania specjalnego surowca wtórnego. W sumie Modus zawiera blisko 18 kg tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku w różnych elementach takich jak: ekrany nadkoli, osłona pod silnikiem, osłona tylnego zawieszenia i koło zapasowe. Niezwykle wysoki współczynnik recyklingu deski rozdzielczej Modusa można było osiągnąć dzięki wykorzystaniu materiałów takich jak polipropylen, które sektor recyklingu oferuje w dużych ilościach i dobrej jakości. Przy projektowaniu, firmy Renault i Visteon w miarę możliwości wybierały materiały jednorodne (z tej samej rodziny związków chemicznych), aby ułatwić ich sortowanie i użycie jako surowca wtórnego. Na każdej części jest umieszczona informacja o materiałach, z których ją zrobiono.

W roku 2005 Grupa Renault otrzymała nagrodę Ministerstwa Ekologii i Trwałego Rozwoju za ekologiczny projekt deski rozdzielczej Modusa.

Renault uwzględnia wymogi recyklingu już na etapie projektowania poprzez:- ułatwienie demontażu elementów takich jak akumulatory oraz zapewnienie możliwości szybkiego i całkowitego opróżnienia zbiorników zawierających różne płyny (płyn hamulcowy do spryskiwaczy szyb itp.);- preferowanie części złożonych z jednorodnych lub kompatybilnych materiałów, jak na przykład w przypadku zderzaków oraz wybieranie materiałów, które zapewniają większe możliwości recyklingu;- przygotowywanie dokumentacji technicznej dla stacji demontażu i strzępiarek, przekazywanie nieodpłatnie na płycie CD Rom udostępnianej przez Europejskie Konsorcjum IDIS (usytuowanie części do demontażu, skład surowcowy, zalecane narzędzia);- powołanie koordynatorów do spraw jakości produktów i recyklingu, którzy mają zadanie wspierać projektantów w osiągnięciu celów wyznaczonych w zakresie recyklingu.

Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji

Ze względu na wielkość parku PWE w Europie, powiększającego się rocznie o 8 mln samochodów, z czego 1 mln stanowią pojazdy marki Renault, Grupa około dziesięć lat temu wdrożyła politykę recyklingu, która przyczynia się do oszczędności zasobów naturalnych i zmniejszenia ilości odpadów. Dyrektywa z 18 września 2000 r. (wprowadzona do prawa francuskiego dekretem z dnia 1 sierpnia 2003 r., przepisy wykonawcze w drodze zarządzeń ogłoszonych w końcu maja 2006 r.) zaleca trzy sposoby odzysku: ponowne użycie części (Renault od wielu lat rozszerza ofertę dobrej jakości części regenerowanych fabrycznie), recykling surowców (metale i tworzywa sztuczne) oraz odzysk energii, co umożliwia zastąpienie paliw ropopochodnych (opony).

Od 1 stycznia 2006 r. poziom odzysku PWE powinien wynosić 85% ich masy, z czego minimum 80% dzięki ponownemu użyciu części lub recyklingowi surowców, a reszta przez odzysk energii. W roku 2015 ten obowiązkowy próg zostanie podniesiony do 95 procent, tj. 85 procent w postaci części i materiałów, a 10procent w postaci odpadów spalanych w celu odzyskania energii. Grupa Renault aktywnie uczestniczyła w pracach związanych z transponowaniem tej Dyrektywy we współpracy z podmiotami gospodarczymi i organami administracji we wszystkich krajach nią objętych, a zwłaszcza we Francji. Przyczyniła się także, wraz z przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu i strzępiarki, do uruchomienia punktów zbierania pojazdów przez zawieranie umów w większości krajów europejskich, w szczególności we Francji w ramach realizacji pozwoleń prefekta. Do końca roku 2005 firma Renault kierowała Europejskim Konsorcjum IDIS, które uczestniczyło w przygotowywaniu dokumentacji technicznej przekazywanej przedsiębiorcom z branży. Obecnie Renault kontynuuje swoją współpracę z przedsiębiorcami (prowadzącymi stacje demontażu, strzępiarki, stacje recyklingu) oraz dostawcami na rzecz rozwoju tego sektora.

Renault angażuje się w organizację sieci recyklingu

Projektowanie ekologiczne, które polega na ograniczeniu oddziaływania na środowisko - od projektu pojazdu przez wszystkie etapy jego cyklu życia technicznego - wymaga zorganizowanego podejścia. W ramach uzupełnienia działań podjętych w celu zredukowania szkodliwości procesu produkcji dla środowiska, ograniczenia emisji zanieczyszczeń, gazów szklarniowych oraz hałasu, Renault od wielu lat dokłada starań, aby projektować pojazdy, których 95% masy będzie można powtórnie wykorzystać.

Od wejścia w życie Dyrektywy unijnej z 18 września 2000 r. Renault wraz ze wszystkimi podmiotami, do których również stosują się jej przepisy, tworzy sieci przetwarzania Pojazdów Wycofanych z Eksploatacji (PWE) w celu umożliwienia zmniejszenia ilości odpadów z sektora samochodowego, odprowadzanych na składowiska i jednocześnie stara się ułatwiać ponowne wykorzystanie części i recykling surowców.