Produkowane od 1995 roku na trzech kontynentach (w Europie, Ameryce Południowej i Azji), w dziewięciu zakładach produkcyjnych i sprzedawane w ponad siedemdziesięciu pięciu krajach poza Europą Zachodnią, siedem wersji nadwoziowych Megane przewoziło i przewozi 8,5 miliona klientów (tyle właśnie egzemplarzy modelu przez trzynaście lat sprzedano)!
Najnowszy Renault Megane łączy w sobie elementy zainspirowane światem sportu i pasją samochodową: atrakcyjną, elegancką i dynamiczną stylistykę.
Dyrekcja Designu Renault już na wczesnym etapie projektu współpracowała z konstruktorami nad opracowaniem kanonu stylistycznego, sprzyjającego wyeksponowaniu sportowego charakteru auta. W wyniku tych prac powstało rodzinne auto o długości 4,30 metra, z bardzo krótkim przednim i tylnym zwisem, o rozstawie osi 2,64 m, z opadającym dachem i szeroko rozstawionymi kołami.
Dynamiczna stylistyka wyrażona jest poprzez przetłoczenie na masce biegnące w stronę logo, a następnie kierujące się łukiem w stronę słupków. Smukły kształt reflektorów znajduje przedłużenie w płynnej linii, która łączy je z wlotami powietrza. Osobowość auta jest widoczna również w stylistyce tyłu. Sylwetka auta cechuje się elegancką bryłą. Masywne boki i krzywizny składają się na atrakcyjny design, łączący zmysłowość, elegancję i dynamizm.
Wygląd zewnętrzny
Wrażenie solidności Megane zapewniają szerokie, pełne płaszczyzny i łagodne bryły.
Patrząc z profilu, mocno zarysowane przednie nadkola znajdują przedłużenie w biegnącej do tyłu linii, która eksponuje kształt tylnych nadkoli.
Szeroki rozstaw kół (1,55 m) sprawia, że samochód jest niezwykle stabilny i wprost przywiera do drogi. Wrażenie to wzmacnia dodatkowo stylistyka tyłu i pochyła tylna szyba. Proporcje Nowego Renault Megane, zarys boków i szeroka płaszczyzna drzwi dają poczucie bezpieczeństwa.Połączenie płynnych linii i pełnych brył pozwala również wykorzystać grę światła na powłoce lakieru.
Dużą uwagę poświęcono również zmniejszeniu szczelin na połączeniach elementów nadwozia (np. słupki, klapka wlewu paliwa).W przedni i tylny zderzak dyskretnie wbudowano czujniki systemu wspomagania parkowania.Dach Nowego Renault Megane jest spawany laserowo, co zapewnia większą precyzję łączenia i umożliwia wyeliminowanie listew dachowych.
Nowe Renault Megane będzie również dysponowało bogatą ofertą akcesoriów, obejmującą zestawy spoilerów i innych elementów nadwozia, a także wyposażeniem podnoszącym komfort i ułatwiającym przewożenie bagażu.
Wnętrze
Miejsce kierowcy wyróżnia się płynnymi liniami i intuicyjnymi w obsłudze elementami sterującymi.
Wyraźnie zarysowane, napięte poziome linie, podkreślone wygiętą listwą ozdobną, potęgują wrażenie optycznej lekkości deski rozdzielczej. Przełączniki funkcji związanych z prowadzeniem samochodu i komfortem w kabinie są umieszczone pod ręką, wokół kierownicy i na centralnej konsoli, aby uwolnić maksymalną ilość miejsca i zwiększyć przestrzeń.
Dużo uwagi poświęcono również użytym w kabinie materiałom i starannemu łączeniu poszczególnych elementów: daszek nad deską rozdzielczą jest pokryty miękkim w dotyku i wytrzymałym tworzywem, odpornym na działanie promieni słonecznych. Ze względów estetycznych wycieraczki zostały ukryte pod maską, co jednocześnie poprawia parametry akustyczne i aerodynamiczne.
Starannie opracowano elementy dekoracyjne, tak aby uzyskać zróżnicowane wystroje wnętrza w zależności od poziomu wykończenia. Klienci mają wybór między jasną, elegancką stylistyką eksponującą komfort wnętrza i wystrojem utrzymanym w ciemniejszej tonacji o użytkowej stylistyce.
Siadając za kierownicą nowego modelu Renault Megane, kierowca odkrywa zupełnie nową deskę rozdzielczą, z analogowo-cyfrowymi zegarami. Analogowy obrotomierz połączono z cyfrowym centralnym wyświetlaczem, który pozwala na łatwe i szybkie odczytanie, oraz lepszą wizualną kontrolę szybkości.
Wyświetlacz ten może pokazywać informacje na temat aktualnej prędkości jazdy, ustawienia ogranicznika-regulatora prędkości, wskaźniki poziomu paliwa i temperatury, wskaźników zamknięcia drzwi i klapy bagażnika.
Ogranicznik - regulator prędkości ma nowy interfejs. Po aktywowaniu tej funkcji, w górnej części prędkościomierza zostanie wyświetlona żądana prędkość, a także świetlna kontrolka w kształcie łuku na obwodzie zegara. Po włączeniu ogranicznika prędkości wskaźnik świeci na czerwono i mruganiem sygnalizuje przekroczenie żądanej maksymalnej prędkości.
Konstrukcja siedzeń, ich kształt oraz zastosowane materiały, pozwalają na wygodne podróżowanie nawet na długich dystansach.
Oprócz regulowanej w dwóch płaszczyznach kierownicy, należy wspomnieć o intuicyjnej regulacji siedzeń, z elementami sterującymi rozplanowanymi wygodnie w zasięgu ręki. Dzięki temu kierowca może w kilka sekund poprawić nachylenie oparcia swojego fotela i zagłówka, zmienić regulację podparcia lędźwiowego lub ustawić wysokość siedzenia (zakres regulacji wynosi 70 mm). Komfort we wnętrzu Nowego Renault Megane dodatkowo podnosi dopracowana akustyka i bardzo duża ilość miejsca w kabinie.
Pojemność bagażnika, wynosi 405 litrów. Dostęp do bagażnika jest ułatwiony dzięki niskiemu progowi bagażnika, a także szerokiemu otworowi, uzyskanemu dzięki przeniesieniu części tylnych świateł na klapę bagażnika. Tylna kanapa, dzielona w proporcji 1/3-2/3, pozwala jednym ruchem dostosować pojemność bagażnika do aktualnych potrzeb klienta dzięki zastosowaniu łatwo dostępnych i ergonomicznych dźwigni.
W Nowym Renault Megane zostały także zachowane pomysłowe, zamykane schowki rozmieszczone w podłodze z przodu, które pojawiły się w modelu Megane II.
Wyposażenie
Nowe Renault Megane jest wyposażone w kartę hands free umożliwiającą otwarcie i uruchomienie samochodu, a także zamykanie drzwi na odległość.
Drzwi i bagażnik zamykają się automatycznie, gdy posiadacz karty oddala się od pojazdu, lub mogą być zamykane ręcznie, poprzez naciśnięcie przycisku znajdującego się na klamkach drzwi. Zamki zostają odblokowane po zbliżeniu ręki do jednej z klamek lub otwarciu bagażnika.
Funkcja zdalnej lokalizacji pojazdu remote lighting, pozwala kierowcy odnaleźć swój samochód dzięki możliwości zapalenia świateł poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku na karcie.
Megane może być wyposażone w dwa systemy nawigacji GPS: Carminat Bluetooth® CD (nawigacja 2D z kolorowym wyświetlaczem 7’’, sterowana za pomocą centralnego panelu) lub Carminat Bluetooth® DVD (luksusowa nawigacja 3D) dotychczas dostępny w limuzynach z wyższych segmentów.
System Carminat Bluetooth® DVD łączy w sobie funkcje trzech różnych urządzeń: nawigacji GPS, odbiornika radiowego z odtwarzaczem CD, z możliwością odtwarzania plików MP3, a także telefonicznego zestawu głośnomówiącego Bluetooth®. Joystick, znajdujący się na centralnej konsoli zapewnia łatwą i szybką obsługę zestawu.
W trosce o komfort termiczny wszystkich pasażerów, Nowe Renault Megane jest seryjnie wyposażane w klimatyzację manualną lub automatyczną. Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja pozwala kierowcy i pasażerowi siedzącemu na przednim siedzeniu na indywidualną regulację temperatury i nawiewu za pomocą trzech trybów Soft-Auto-Fast.
W trybie Auto system optymalizuje komfort termiczny i akustyczny, przy zachowaniu optymalnej szybkości działania klimatyzacji. Program Soft zapewnia niezauważalne, ciche działanie, zwiększając komfort podróżowania, szczególnie pasażerów na przednich siedzeniach. Tryb Fast służy do szybkiego i skutecznego przewietrzenia całej kabiny. Nowe Renault Megane oferuje kompletną gamę radioodbiorników, w tym, po raz pierwszy w samochodzie Renault, system 3D Sound by Arkamys® opracowany specjalnie we współpracy z firmą Arkamys®.
Firma ta od dziesięciu lat specjalizuje się w cyfrowej obróbce dźwięku i opracowała oprogramowanie, pozwalające uzyskać w kabinie samochodu trójwymiarowy dźwięk wysokiej jakości. Cyfrowy system dostosowuje parametry dźwięku do liczby pasażerów w samochodzie.
W celu zapewnienia optymalnej jakości odbioru sygnału radiowego, zastosowano podwójną antenę - zewnętrzną oraz wtopioną w tylną szybę. Nowe Renault Megane stawia na mobilność - seryjnie montowane na centralnej konsoli gniazdo RCA pozwala słuchać muzyki z przenośnego odtwarzacza. Opcja Plug & Music pozwala kierowcy sterować urządzeniami przenośnymi (USB, odtwarzacz lub iPod®) za pomocą elementów sterujących na kierownicy, przy czym elementy menu i playlisty są wyświetlane na tablicy rozdzielczej samochodu.
Prowadzenia na drodze
Zespoły konstruktorów poświęciły wiele uwagi wszystkim elementom układu jezdnego już na początku pracy nad realizacją projektu.
Przednie zawieszenie typu MacPherson jest zespolone z ramą podsilnikową nowej konstrukcji. Specjalne ramiona pozwalają zapobiec bocznym przemieszczeniom ramy i gwarantują precyzję prowadzenia przedniej osi.
Zmodyfikowany układ wspomagania kierownicy zapewnia lepsze zestrojenie działania kierowcy z reakcją systemu i ogranicza zjawisko martwego ruchu koła kierownicy.
W tylnym zawieszeniu wykorzystano oś skrętną o programowanym ugięciu. Zastosowanie profilu zamkniętego w konstrukcji osi pozwoliło zarówno na zwiększenie sztywności jak i zmniejszenie masy pojazdu. Wszystkie te rozwiązania zapewniają lepsze zachowanie nadwozia samochodu w czasie jazdy, dokładniejszą reakcję układu jezdnego na manewry kierowcy i jednocześnie pewniejsze trzymanie się drogi przy pokonywaniu zakrętów, bez uszczerbku dla komfortu pasażerów.
Hamulce wyposażono w duże tarcze wentylowane aż do średnicy 296 mm z przodu i 260 mm z tyłu, dzięki czemu Nowy Renault Megane hamuje na odcinku 37 metrów po kolejnych hamowaniach następujących po sobie przy prędkości 100 km / godz. Jest to wynik godny odnotowania!
Silniki chroniące środowisko
W ofercie Nowego Renault Megane znajdzie się gruntownie odnowiona gama silników dCi i TCE, zapewniających dynamizm i oszczędne zużycie paliwa. Silniki te potrafią dostarczyć dużą moc i wysoki moment obrotowy już w niskim zakresie obrotów, a następnie utrzymać je w bardzo szerokim przedziale.
Jednostki 1.5 dCi o mocy 85 KM i 105 KM emitują poniżej 120g CO2 / km. Nowy silnik 1.9 dCi o mocy 130 KM wykorzystuje najlepsze cechy i zalety technologii dCi w procesie spalania mieszanki oraz konstrukcji układu doładowania. Emituje zaledwie 135g CO2 / km. Jego moc maksymalna wynosząca 130 KM (96 kW), jest dostępna już przy prędkości obrotowej 3750 obr. / min. (zamiast 4000 obr. / min.), a jego moment obrotowy 300 Nm - od 1750 obr. / min. (zamiast 2000 obr. / min.).
Wiosną przyszłego roku, oferta zostanie uzupełniona o wersję 2.0 dCi o mocy 160 KM ze skrzynią mechaniczną oraz o mocy 150 KM ze skrzynią automatyczną.
W Polsce oferta silników benzynowych będzie składała się z jednostek 1.6 16V, o mocy 100 KM i 110 KM, silnika TCE 1.4 Turbo o mocy 130 KM oraz silnika 2.0 Turbo o mocy 180 KM.
Najnowszy silnik benzynowy Renault - TCE 1.4 Turbo 130 KM, znajdzie się w ofercie sprzedaży na wiosnę 2009 roku. Jednostka ta została opracowana w ramach Aliansu Renault - Nissan. Dysponuje mocą typową dla silnika 1.8 l (130 KM), momentem obrotowym silnika 2.0 l (190Nm), a jego emisja CO2 jest mniejsza niż silnika 1.6 l. Ta nowa jednostka o pojemności skokowej 1397 cm3 wykazuje wyjątkowo niskie zużycie paliwa i jednocześnie jest przyjazna dla środowiska naturalnego. Zależnie od wersji, silniki te będą mogły współpracować ze skrzyniami mechanicznymi lub automatycznymi o 5 lub 6 biegach.
Nowe Renault Megane będzie wyposażone w silniki przystosowane do zasilania biopaliwami, zarówno bioetanolem jak i biodieslem.
Pomimo większych wymiarów i większej kabiny, Nowe Renault Megane jest lżejsze średnio o 8 kg od swego poprzednika. Zmniejszenie masy i lepsza aerodynamika nadwozia pozwalają na wykazanie się spalaniem i emisją CO2 na najniższym poziomie, bez negatywnego wpływu na komfort jazdy i osiągi.
Bezpieczeństwo
Nowy Megane, podobnie jak poprzedni model, ma na zadanie zdobyć pozycję best in class w swoim segmencie. Grupa Renault wykorzystała wyniki badań prowadzonych przez ośrodek LAB , jak również swoją wiedzę konstruktorską, w celu opracowania rozwiązań wykazujących się największą skutecznością działania w rzeczywistych sytuacjach na drodze.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa czynnego, podobnie jak cała gama samochodów Renault, Nowe Renault Megane jest wyposażone w liczne urządzenia wspomagające kierowcę w przewidywaniu i wczesnym reagowaniu na zagrożenia na drodze. Posiada kontrolki informujące o niezapięciu pasów, system automatycznego włączania świateł i wycieraczek oraz ogranicznik-regulator prędkości.
Jest również wyposażone w system ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania i seryjnie montowanym układem wspomagania nagłego hamowania. Ponadto, zależnie od wersji, samochody te posiadają system ESP (Electronic Stability Programme) z funkcją kontroli podsterowności.
W dziedzinie bezpieczeństwa biernego konstrukcja Nowego Renault Megane została wyposażona w strefy kontrolowanego zgniotu, pochłaniające energię w razie zderzenia, tak aby możliwie najlepiej chronić życie podróżujących osób. Zastosowane materiały i stal o bardzo wysokim stopniu sprężystości, gwarantują optymalny potencjał pochłaniania i rozpraszania energii kinetycznej zderzenia.
System Zabezpieczeń Renault trzeciej generacji (SRP3) gwarantuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. SRP3, jedyny taki system na rynku, uwzględnia w swym działaniu siłę zderzenia oraz budowę ciała osób w kabinie. Obejmuje on podwójny napinacz pasa bezpieczeństwa (ograniczający przemieszczanie się ciała do przodu poprzez dociśnięcie pasa do klatki piersiowej i miednicy), ogranicznik napięcia pasa (zmniejszający nacisk pasa na klatkę piersiową) oraz poduszki powietrzne o dwustopniowym wypełnieniu, dostosowujące działanie do warunków zderzenia (napełniające się do niezbędnego maksimum, by dostatecznie zamortyzować uderzenie).
System zapewnia możliwie najlepszą ochronę przed zjawiskiem tzw. nurkowania, czyli wysuwania się miednicy spod pasa biodrowego, co w razie wypadku jest powodem licznych i często bardzo poważnych obrażeń jamy brzusznej. Szczególną uwagę konstruktorzy poświęcili zderzeniom bocznym, będącym przyczyną licznych ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych (najsłabiej chroniona strefa nadwozia samochodu).
Megane posiada dwa czujniki zderzeń bocznych oraz dwukomorowe poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową i miednicę, wprowadzone wcześniej w Renault Lagunie III. Ciśnienie gazu wypełniającego poduszki jest zróżnicowane na poziomie klatki piersiowej i miednicy i może być aż trzy razy większe w miejscu chroniącym miednicę, która jest dużo bardziej narażona na obrażenia przy zderzeniu bocznym niż klatka piersiowa.
Zagłówki nowej generacji, których pręty mocujące przesuwają się w zagłówku, a nie w górnej części oparcia fotela, zapewniają ochronę głowy przy uderzeniu w tył samochodu. Ich konstrukcja nie powoduje usztywnienia oparcia fotela. Rozwiązanie takie pozwala na lepsze przyleganie pleców do oparcia i tym samym większe zbliżenie głowy do zagłówka, co przy zderzeniu, zmniejsza jej ruch względem klatki piersiowej.
Miliardy euro inwestycji..
Koszty prac projektowych i wdrożenia do produkcji Nowego Renault Megane wyniosły 1,8 mld euro. Obejmują one wydatki przeznaczone na zaprojektowanie sześciu nowych nadwozi i uruchomienie ich produkcji w fabrykach w Palencji (Hiszpania) i Douai (Francja).
Przewidziane koszty prac badawczo-rozwojowych nie zostały przekroczone, pomimo bardzo ostrych założeń technicznych. W Nowym Renault Megane wykorzystano również niektóre spośród technologii zastosowanych w Nowej Lagunie.
Podobnie jak w przypadku Nowej Laguny, również Nowe Megane zostało objęte planem Doskonałej Jakości, wykorzystującym najlepsze praktyki i procedury Renault, w szczególności w ramach Systemu Projektowania Renault (SCR) oraz Systemu Produkcji Renault (SPR). Wysoki poziom wymagań narzucony we wszystkich działach firmy przyniósł korzyści we wszystkich modelach gamy.
Narodziny kolejnej generacji modelu Megane wymagały istotnych inwestycji w zakładach produkcyjnych, obecnie znacznie zmodernizowanych, w szczególności dzięki uruchomieniu nowych wydziałów montażu nadwozi. Wykorzystano płytę podłogową z Megane II. Zgodnie z zasadą carry-over, w maksymalnym stopniu wykorzystano dorobek poprzednika także w podzespołach mechanicznych, poszczególnych częściach oraz rozwiązaniach technicznych.
Kwota 810 milionów euro zainwestowana w narzędzie produkcyjne rozkłada się w następujący sposób: 370 milionów euro zainwestowanych u dostawców i 440 milionów euro zainwestowanych w poszczególnych zakładach, głównie w Douai i w Palencji.
W porównaniu do Megane II inwestycje w poszczególnych zakładach zostały zmniejszone o połowę. Rozkładają się one w sposób równomierny na oba zakłady: 250 milionów euro w przypadku Douai i 190 milionów euro w przypadku Palencji.
Zakup oprzyrządowania dostosowanego do kształtu nowych części oraz wymiana robotów na wydziale tłoczni to wydatek 180 milionów euro zainwestowanych w trzech zakładach: w Palencji i Valladolid (które zapewniają 60 proc. operacji wytłaczania blach dla 3 nadwozi) w Hiszpanii oraz w Douai we Francji.
Zautomatyzowany w 95 proc. wydział blacharski został zmodernizowany kosztem 215 milionów euro, z czego blisko połowa przypadła na zakład w Palencji. Zakup setki robotów umożliwił osiągnięcie wyższego niż w przypadku poprzedniej generacji poziomu jakości wykończenia i trwałości.
Wydział lakierniczy, w znacznym stopniu zautomatyzowany i zmodernizowany w Palencji w 2002 roku, wymagał kolejnych inwestycji w wysokości 7 milionów euro.
Inwestycje na wydziale montowni wyniosły 32 miliony euro i zostały przeznaczone niemal wyłącznie na dostosowanie istniejących urządzeń do pojazdów z nowej gamy Megane. Inwestycje te wykorzystane zostały również na potrzeby poprawy warunków pracy, na przykład na zakup sanek o regulowanej wysokości dla pracowników zakładu w Palencji, co przyczyniło się do poprawy ergonomii stanowisk pracy.
Koszty rozruchu produkcji wyniosły 67 milionów euro.
Nowe Renault Megane wejdzie do sprzedaży w listopadzie 2008 roku. Jest szesnastym samochodem wprowadzonym w ramach Kontraktu Renault 2009.