Nie wiemy dlaczego nowa Thalia wzbudza tyle kontrowersji wśród naszych Czytelników, o czym świadczą niezbyt pochlebne komentarze. Jednak fakty są zupełnie inne, bo model ten ma liczne rzesze zwolenników. Chętnie kupują go nie tylko Turcy czy Rosjanie, ale także Polacy, Czesi i Słowacy.
Dotychczas najwięcej uwag dotyczyło kontrowersyjnego kształtu nadwozia i wciąż przestarzałego wnętrza. Tym razem można oczekiwać, iż tych uwag aż tyle nie będzie. Thalia otrzymała nowe przykrycie oraz komponenty z innych małych modeli marki Renault.Z przodu i z tyłu przybyły chromowane listwy, nowe są przednie reflektory, a największa dotychczasowa zaleta tego modelu, jaką był bagażnik, tym razem zmalała do 506 litrów. W tylnej części doszło kolejne okienko, którego praktyczna funkcja jest tylko częściowa.
Jeżeli ktoś twierdzi, że w środkowej części nadwozia Thalia się nie zmieniła to jest w błędzie. Już słupek „A” ma większy kąt pochylenia, dach się wydłużył i w tylnej części auto jest o kilka centymetrów wyższe. Tylna szyba zaczyna się i kończy nieco dalej niż w poprzednim modelu. We wnętrzu jest deska rozdzielcza z wieloma znanymi już komponentami. W ofercie będzie dostępna w dwóch barwach (jaśniejszej i ciemniejszej). Możemy wybrać manualną lub automatyczną klimatyzację,system audio znany z Megane, możliwość podłączenia nawigacji lub iPoda oraz pamięci USB.Przestrzeń wnętrza jest porównywalna z poprzednikiem, ale także można dostrzec różnice. Szczególnie na tylnych siedzeniach, gdzie bez problemu mogą podróżować osoby o wzroście 180 cm. Siedzi się nisko, a podczas jazdy bardziej niż w przedniej części pojazdu, słychać pracę układu wydechowego.
Natomiast siedzenia są bardzo miękkie, odpowiednio wyprofilowane, cieńsze niż w poprzedniku. Każdy kierowca musi się do ich kształtu przyzwyczaić. Generalnie są jednak wygodne, co sprawdziliśmy na nierównych tureckich drogach.
W porównaniu z poprzednią generacją, zmniejszeniu o 4 l uległa pojemność bagażnika. Nadal jednak ten parametr będzie należał do czołówki w segmencie najmniejszych sedanów. Natomiast z funkcjonalnością bagażnika nadal będziemy mieli problemy. Nadal za tylnymi oparciami znajduje się szeroki element metalowy zwiększający sztywność nadwozia, co bardzo utrudnia wykorzystanie zwiększonej (po złożeniu tylnego oparcia) przestrzeni bagażowej.
Nie zmienił się także system zawiasów pokrywy bagażnika, w których pozostawiono sprężyny.
Dacia Logan czy Renault Thalia?Dlaczego dwaj producenci należący do jednego koncernu produkują dwa tanie sedany, które nie różnią się zbytnio ceną? To pytanie zadaliśmy przedstawicielowi koncernu Renault podczas prezentacji nowego modelu. Według wewnętrznych wskaźników Renault oba modele przeznaczone są dla różnych grup docelowych. Thalia dla osób, które chcą kupić tani pojazd, ale jednocześnie zależy im na tym, by był to model znanej marki. Model Renault jest bardziej komfortowy, oferuje lepszą paletę wyposażenia. Natomiast osoby, które decydują się na Logana, wybierają nowe auta zamiast pojazdu używanego.
W najnowszej ofercie Renault podstawowa jednostką napędową będzie czterocylindrowy silnik benzynowy 1,2 16V (w rzeczywistości o pojemności skokowej 1149 cm3) o mocy 55 kW, którego średnie zużycie paliwa wynosi 6 l/100 km.Jest to rezultat, którego nie osiągają nawet najoszczędniejsze silniki trzycylindrowe konkurentów. Podczas jazd testowych przekonaliśmy się, że ta jednostka nawet przy dużych obrotach (3000 - 4000 tys. obr./min) nie jest męcząca dla pasażerów, bo do wnętrza kabiny nie przenika zbyt duża porcja hałasu.
W wersjach z silnikami benzynowymi Thalia zachowała hydrauliczne wspomagania układu kierownicy, ale jednostki wysokoprężne występują już z systemem elektrohydraulicznym, co ułatwi kierowcy manewry tym autem.
Kolejny plus nowej Thalii, to skuteczniejszy niż dotychczas system hamulcowy.
Zapewne więcej uwag będziemy mieli po pierwszych testach redakcyjnych, które mamy zaplanowane tuż po wprowadzeniu tego modelu do sprzedaży. W polskich salonach renault nowa Talia dostępna będzie od listopada 2008 roku..
Nowy Renault Thalia - przegląd silnikówSilnik1,2 16V1,4 16V1,5 dCi (48 kW)1,5 dCi (63 kW)Pojemność skokowa [cm3]1149139014611461Cylindry/zawory4/44/44/24/2Moc maksymalna [kW/obr./min]55/550072/600048/400063/3750Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]105/4250127/3750160/1900200/1750Prędkość maksymalna [km/h]167185160177Przyspieszenie 0-100 km/h [s]1311,515,212,3Żrednie zużycie paliwa [l/100 km]5,974,54,3