Dodatkowo czeka ich odświeżenie wiedzy o wielu znanych już modelach, które przeszły modernizacje albo doczekały się kolejnych generacji. Oto zapowiedzi najciekawszych rynkowych premier…

Koncerny motoryzacyjne w ostatnich latach bardzo aktywnie uzupełniają luki w palecie modelowej. W tym roku przedsiębiorcy mogą przebierać w nowościach jak w ulęgałkach, szczególnie w segmencie aut miejskich, kompaktowych, crossoverach i kombivanach. Ale po kolei…

Roszady w segmencie maluchów

Według ACEA, samochody segmentu A i B stają się w Europie coraz popularniejsze. Jeśli jeszcze siedem lat temu stanowiły one ok. 35% łącznej sprzedaży pojazdów na Starym Kontynencie, w 2010 roku było to już niemal 45%. Choć po części wynikało to z dopłat do zakupu nowych aut, jakie powszechnie stosowało wiele państw, to kolejni producenci poważnie zainteresowali się rynkiem miejskich maluchów. Przykładem jest koncern Volkswagen, który wprowadza do oferty aż trzy spokrewnione technicznie nowości w segmencie A, czyli Seata Mii, Skodę Citigo i Volkswagena Up!, oferowane w wersjach trzydrzwiowych, a z czasem pięciodrzwiowych.

Przypomnijmy, że poprzednie dwie próby wejścia niemieckiego koncernu w ten segment (z modelami Lupo i Arosa, a później Foxem) okazały się fiaskiem za sprawą wygórowanych cen pojazdów i ograniczonej palety wersji. Tym razem ceny skalkulowano bardziej konkurencyjnie, dzięki czemu te trzy marki koncernu z pewnością awansują w ogólnych statystykach sprzedaży.

Równie ważną tegoroczną premierą w segmencie A jest trzecia generacja Fiata Pandy, która już pod koniec lutego pojawi się w sprzedaży. Równolegle Fiat będzie kontynuował produkcję Pandy II w Tychach pod dodatkową nazwą Classic. Udany i funkcjonalny poprzednik, dzięki innemu pozycjonowaniu cenowemu, może nadal cieszyć się sporym zainteresowaniem we flotach. Do tego włoska marka jeszcze wiosną wprowadzi do sprzedaży Fiata 500 po modernizacji.

Warto zauważyć, że koncern PSA i Toyota na razie nie zdecydowały się wprowadzić następców wspólnie budowanych od siedmiu lat modeli Citroën C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo. Jeszcze wiosną zadebiutują jedynie ich odmłodzone warianty, które będą konkurować m.in. z odświeżonym modelem Renault Twingo. Intrygującą nowość w segmencie miejskim, która ma się pojawić w drugiej połowie roku, szykuje Opel, czyli model Junior. Miejski maluch Mitsubishi - Mirage - zadebiutuje dopiero za rok.

Atak francuskich mieszczuchów

W segmencie B najciekawsze nowości na rok 2012 szykują Francuzi. Jesienią zmiany warty doczeka się Renault Clio, ale znacznie wcześniej, bo już w maju, w salonach pojawi się Peugeot 208. Wbrew tendencjom ostatnich lat mały lew będzie mniejszy od poprzednika. Fiat jeszcze w I kwartale wprowadzi do oferty odświeżone po raz kolejny Punto, a w czerwcu br. zadebiutuje zrestylizowany Hyundai i20. Dużym zaskoczeniem jest decyzja Kii o wprowadzeniu na rynek polski modelu Rio w wersji sedan.

W IV kwartale możemy się spodziewać pierwszych dostaw do flot odmłodzonego Forda Fiesty. W tym samym czasie zadebiutuje następca popularnego w polskich firmach Fusiona - model B-Max. Jednak będzie on zaliczany do segmentu małych vanów, a jego konkurentami staną się modele Kia Venga (który świetnie się sprzedawał w polskich firmach) czy Citroën C3 Picasso. Do tej samej grupy nabywców skierowany będzie Fiat 500L, który zadebiutuje pod koniec roku.

Klasa C - Koreańczycy w ofensywie

Na rynku flotowym w segmencie kompaktów możemy się spodziewać tym roku czterech istotnych nowości. Obecnie debiutują na rynku nowe generacje Kii cee’d oraz Hyundaia i30 (wersje kombi pojawią się jesienią). Na te, zaprojektowane i budowane w Europie, kompakty koreańskich marek europejscy producenci nie patrzą już z zaciekawieniem, ale z trwogą. Nowe modele są zdecydowanie ładniejsze od poprzedników, a do tego łatwiej im będzie zdobyć nowych klientów z racji wyraźnego wzrostu zaufania do produktów marek koreańskich.

W rynku flotowym może również zamieszać nowy sedan Skody pozycjonowany pomiędzy Fabią i Octavią, którego zapowiedzią był prototyp MissionL pokazywany we Frankfurcie jesienią zeszłego roku. Równolegle w czeskiej fabryce ma być produkowany bliźniaczy technicznie, ale zdecydowanie ciekawszy stylistycznie, następca Seata Toledo, nawiązujący wyglądem do prototypu IBL Concept. Czwartą istotną nowością jest siódma generacja Volkswagena Golfa spodziewana pod koniec br.

Zbierający świetne opinie najnowszy Ford Focus będzie oferowany od tego roku z interesującymi pod względem technicznym silnikami trzycylindrowymi 1.0 EcoBoost o mocach 100 i 125 KM z seryjnym systemem Auto Start Stop oraz dieslem 1.6 TDCi Econetic. Z pewnością niektóre firmy zainteresują się również nową generacją Hondy Civic. Z kronikarskiego obowiązku dodajmy, że jeszcze w I kwartale zadebiutują Fiat Bravo oraz Renault Megane po faceliftingach, a odwieczny rywal Golfa - Astra - zyska w tym roku nowe warianty nadwoziowe, w tym sedan. Sporo krwi może napsuć rywalom Chevrolet, który uzupełni gamę modeli Cruze o wariant kombi.

Rośnie wybór aut dla managera

W klasie średniej w tym roku pojawi się na rynku wiele interesujących sedanów. Hyundai wprowadza do sprzedaży trójbryłową odmianę i40, Kia Optima, a Chevrolet, nieoferowany dotąd w Europie, model Malibu. Nieco wcześniej pojawi się Insignia w wersji BiTurbo 4x4 z motorem o mocy 195 KM.

O dwa uterenowione warianty wzbogacą się oferty Volkswagena - model Passat Variant Alltrack - i Peugeota - 508 RXH. Ten drugi będzie oferowany z napędem hybrydowym, w którym przednią oś będzie napędzać silnik Diesla, a tylną motor elektryczny. Ostatniego słowa nie powiedzieli też importerzy Seata i Toyoty, którzy niedługo wprowadzają do oferty odmłodzone modele Exeo oraz Avensis.

Crossovery i SUV-y

W ostatnich latach niemal każdy producent samochodów postawił sobie za punkt honoru oferować co najmniej kilka modeli typu crossover/SUV. Coraz więcej tego typu nowości pojawia się w segmencie B. Pod koniec roku Opel wprowadzi do oferty model Mokka, technicznie spokrewniony z Corsą kolejnej generacji, któremu przyjdzie się zmierzyć z Kią Soul i Nissanem Juke.

Znacznie więcej nowych modeli pojawi się w segmencie kompaktów, szczególnie wśród marek japońskich i francuskich. W pierwszym kwartale br. debiutuje crossover Subaru XV (prezentowany na targach Fleet Market), w kwietniu Mazda wprowadzi do oferty długo wyczekiwany model CX-5. W tym samym czasie pojawi się pierwszy na rynku pojazd hybrydowy, w którym motor wysokoprężny współpracuje z jednostką elektryczną - Peugeot 3008 Hybrid4. W tym roku zadebiutują Citroën C4 Aicrosse i Peugeot 4008 - modele spokrewnione technicznie z Mitsubishi ASX.

Jedną z ciekawszych tegorocznych nowości wśród SUV-ów klasy średniej będzie nowa generacja Forda Kugi, która trafi do Polski jesienią. Z kolei Hyundai zastąpi leciwego już Santa Fe modelem ix45, a Kia zmodernizuje model Sorento, który w odmienionym wyglądzie pojawi się w salonach po wakacjach. Ciekawe nowości szykuje pod koniec tego i przyszłego roku Honda. Firma wprowadzi do oferty następcę modelu CR-V, ale również przebąkuje o mniejszym crossoverze, który będzie konkurował w segmencie kompaktów (debiut 2013 r.). Jednymi z ciekawszych dużych SUV-ów debiutujących w tym roku będą nowa generacja Nissana Pathfinder oraz kolejne wydanie Mitsubishi Outlander.

W rytmie eko

W tym roku samochody hybrydowe sprzedawane w Polsce mają szansę wyjść z rynkowego cienia, ponieważ oferta rynkowa pojazdów spalinowo-elektrycznych znacznie się powiększy, choć większość nowości pojawi się w segmencie premium. Według raportu Impact of electric vehicles w latach 2011-2015 zadebiutuje w Europie aż 106 modeli samochodów elektrycznych i hybrydowych.

Sporą liczbę debiutów pojazdów hybrydowych na polskim rynku zapowiedziała Toyota. Latem pojawi się model Yaris HSD. Będzie to pierwszy pojazd hybrydowy oferowany w segmencie B. Również w miesiącach letnich zadebiutuje Prius Plug-In, którego można będzie podładować ze zwykłego gniazdka elektrycznego. Poważną ofertę dla flot w zakresie pojazdów hybrydowych szykuje Opel z modelem Ampera. Można go już zamawiać od zeszłego roku, ale pierwsze egzemplarze mają trafić na polski rynek w czerwcu. Jego zaletą mają być m.in. niskie koszty eksploatacji.

Najbardziej kompleksową ofertę pojazdów elektrycznych dla firm szykuje Renault. Już latem polscy przedsiębiorcy będą mogli zamawiać bezszelestnego sedana Fluence Z.E. oraz dostawczaka Kangoo Z.E. Ten drugi model będzie oferowany w kilku odmianach nadwoziowych jako 2- lub 5-osobowy furgon oraz w przedłużonej wersji Maxi. Jesienią można się spodziewać polskiego debiutu elektrycznego Smarta ForTwo electric drive (faza III), którego egzemplarze (fazy II) już są testowane przez polskich użytkowników. Na sam koniec roku, z kilkuletnim opóźnieniem, pojawi się oficjalnie nad Wisłą elektryczny Nissan Leaf - Samochód Roku 2011.

Nowości segmentu premium

Rok 2012 oznacza upowszechnienie się samochodów hybrydowych w segmencie premium. Jednym z tańszych i ciekawszych stylistycznie pojazdów tego typu będzie Citroën DS5, który zadebiutuje w Polsce w marcu. DS5 jako jedyny model w grupie aut wyższej klasy będzie oferowany również z przednią osią napędzaną silnikiem wysokoprężnym, a tylną motorem elektrycznym. Pojazdy hybrydowe klasy wyższej zaprezentuje cała niemiecka trójka marek premium.

BMW serii 5 zyskało odmianę spalinowo-elektryczną ActiveHybrid, podobne modele będzie promować marka z Ingolstadt - A6 Hybrid, i ze Stuttgartu - klasa E300 BlueTec Hybrid. Godną alternatywą dla tych modeli może być debiutująca wiosną tego roku kolejna generacja hybrydowego Lexusa GS. Wersja Hybrid pojawi się również w topowym modelu Audi A8. Istotną nowość zaprezentuje również Volvo, czyli model V60 Plug-In Hybrid, które zadebiutuje pod koniec roku.

Kluczowym modelem wprowadzanym w tym roku przez Audi na rynek jest nowe A3, który zadebiutuje w drugiej połowie roku (najpierw w wersji 3-drzwiowej) a kilka miesięcy później 5-drzwiowy Sportback. Nieco wcześniej mniejsza A-jedynka zyska wariant z dodatkową parą drzwi, a pod koniec roku topową 265-konną wersję Quattro. Zresztą Audi wprowadzi całą serię usportowionych modeli S - S6, S8 oraz limuzyna coupé S7 Sportback.

W tym roku BMW będzie walczyć o serca flotowców przede wszystkim nową generacją trójki - najpierw sedanem, a w końcówce roku także kombi. W odpowiedzi Audi zaprezentuje model A4 poddany faceliftingowi. Obiecująco zapowiadają się też następcy Volvo S40/V50. Latem zadebiutuje model BMW serii 6 GranCoupe. Faceliftingu doczekają się modele X6 (przed wakacjami) oraz X1 i seria 7 (po wakacjach).

Jedną z bardziej wyczekiwanych nowości Mercedesa w tym roku jest nowa klasa A (W 176), która zadebiutuje w III kwartale. Nie będzie ona już miała charakteru rodzinnego mikrovana, a młodzieńczym i sportowym stylem ma przyciągnąć zainteresowanych dotąd m.in. BMW serii 1. Do zdecydowanie bogatszej klienteli kierowany jest Mercedes CLS Shooting Break (X 218), który pojawi się w III kwartale br.

Fani luksusowych SUV-ów i crossoverów powinni zainteresować się Audi Q5, które przejdzie facelifting, podobnie zresztą jak bezpośredni konkurent Mercedes GLK (W 463), lub np. uterenowioną odmianą A6 Avant Allroad. Wśród większych samochodów prezesa może zainteresować debiutujący w tym roku 7-osobowy crossover Infiniti JX lub też kolejna generacja Mercedesa GL (X 166), która pojawi się w IV kwartale br. Chwilę wcześniej będzie do kupienia nieśmiertelna klasa G (X 204) po kolejnej modernizacji. Zmiana warty planowana jest też w Land Roverze, światło dziennie ma ujrzeć nowa generacja Range Rovera.

W ofercie Porsche zadebiutuje najmocniejsza odmiana Panamery GTS z 430-konną jednostką pod maską. Interesującą nowość szykuje Jaguar, który z pewnością może podebrać klientów bawarskiej trójce swoim kombi - XF SportBrake. Z racji wykończenia i oferowanych walorów użytkowych do tego segmentu powinniśmy również zaliczyć Volkswagena CC, który już lutym pojawił się w krajowej ofercie.

Nowości dla kuriera

W perspektywiczny rynek kombivanów, które mogą być zarówno pojazdami użytkowymi, jak i rodzinnymi, wkraczają dwie marki z przeciwległych biegunów - niskobudżetowa Dacia i reprezentant segmentu premium Mercedes. Duże szanse na wykrojenie sporego fragmentu tego rynku ma Dacia Lodgy, która zadebiutuje w połowie roku. Rumuńska marka jest obdarzana coraz większym zaufaniem przedsiębiorców, o czym świadczą rosnące słupki sprzedaży. Lodgy to 4,5-metrowy pojazd, który będzie oferowany najpierw w wersjach 5- i 7-osobowej, ale chwilę później dołączy też wariant użytkowy. Nowa Dacia będzie konkurencją głównie dla Citroëna Berlingo, Fiata Doblo, Peugeota Partnera, jak również Renault Kangoo.

W tym samym segmencie swoich sił spróbuje kolejna generacja Opla Combo. Jest to bliźniacza konstrukcja z Fiatem Doblo - laureatem konkursu Van of the Year 2010. Już od jesieni firmy użytkujące np. Mercedesy Vito i Sprinter, poszukując mniejszych dostawczaków, już nie będą musiały kierować się do konkurencji. W salonie Mercedesa nabędą model Citan, jedną z ciekawszych tegorocznych premier. Ten lekki dostawczak, powstały na bazie Renault Kangoo, będzie oferowany w trzech wersjach nadwozia i trzech wariantach długości. W tym roku do Polski zawita wreszcie największy dostawczak w ofercie Nissana - model NV400, czyli brat bliźniak Renault Master i Opla Movano. Mniejszy model NV200 będzie oferowany również jako minivan Evalia.

W notującym wzrost sprzedaży segmencie pikapów pojawią się dwie nowości. Ford wprowadzi do sprzedaży nowego Rangera (II kwartał), a SsangYong mocno zmodernizowanego Actyona Sport. Niewykluczone, że o rynek powalczy również Mazda BT-50 oraz chiński pikap Foton Tunland. Za to już w grupie niewielkich pojazdów z paką pojawiła się w ofercie trzecia generacja Fiata Strady.

TOP nowości

Dla handlowca do miasta: Fiat Panda, Skoda Citygo, Peugeot 208.

Dla handlowca w trasę: Hyundai i30, Kia cee’d, Skoda MissionL (produkcyjny).

Dla managera: Kia Optima, BMW 3, Volvo S40/V50.

Dla prezesa: Audi A6 Hybrid, Infiniti JX, Range Rover.

Dla kuriera: Dacia Lodgy Van, Mercedes Citan, Renault Kangoo Z.E.

Przemysław Dobrosławski