• Jest już gotowych 1675 km autostrad, ale kolejne setki kilometrów są w budowie lub w przygotowaniu, szczególnie na wschodzie i na południu Polski
  • Trwa budowa autostrady A2 na wschód od Warszawy - na razie tylko do obwodnicy Mińska Mazowieckiego, ale w przygotowaniu są też kolejne fragmenty w stronę granicy z Polską
  • W toku są już prace nad stworzeniem koncepcji rozbudowy najbardziej zatłoczonych fragmentów autostrad A2 i A4

Nie da się ukryć, że budowa autostrad w Polsce nie postępuje w takim tempie jak to zaplanowano ponad dekadę temu. Nadal nie jest gotowa autostrada A2 na wschód, brakuje też ważnych odcinków autostrady A1, która ma połączyć północ naszego kraju z południem. Kiedy będzie można bez zatorów korzystać z tych dróg?

Autostrady w Polsce

A1 z centrum Polski na Śląsk

Docelowo autostrada A1 ma mieć około 580 km długości, a do dyspozycji kierowców jest 480 km, z czego 152 km to odcinek płatny. W budowie są 102 km tej drogi. Znad morza do Łodzi możemy już dojechać autostradą. Potem niestety jest już o wiele gorzej. W sierpniu tego roku oddano do ruchu tylko trzy odcinki autostrady A1 z Pyrzowic do Częstochowy. To fragmenty tej drogi od węzła Częstochowa Blachownia do węzła Częstochowa Południe i dalej do węzła Woźniki oraz węzła Pyrzowice. Niestety, brakuje najważniejszego odcinka: obwodnicy Częstochowy o długości 26 km. Obecnie trwa wyścig z czasem: chodzi o to, by udostępnić obwodnicę tego miasta przed zakończeniem roku. Tak, by mógł się rozpocząć remont drogi krajowej numer 1 biegnącej przez Częstochowę.

 Trwa już gruntowna przebudowa około 80 km drogi pamiętającej jeszcze czasy PRL – od Tuszyna do rogatek Częstochowy. W tej okolicy kierowcy muszą się zatem liczyć z bardzo dużymi utrudnieniami. Chodzi o odcinki z Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego (15,9 km) i dalej do węzła Kamieńsk (25 km) i do Radomska (16,7 km) oraz na koniec do granicy województwa łódzkiego. Trwa też przebudowa drogi od granicy województw do rogatek Częstochowy (17 km). Większość tych inwestycji ma być gotowa przed końcem 2021 roku, wyjąwszy odcinek na południe od Piotrkowa Trybunalskiego – w tym przypadku na gotową drogę poczekamy aż do końca 2022 roku.

Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy

Wiadomo, że istniejąca już autostrada łącząca stolicę Polski z Łodzią jest zatłoczona, a jazda nią w godzinach szczytu nie należy do przyjemnych i bezpiecznych. W planach jest zatem dobudowanie trzeciego pasa. Trwają już prace nad stworzeniem stosownej dokumentacji, która umożliwi rozpisanie przetargu na konkretne place projektowe i budowlane. Nowe pasy mają powstać po wewnętrznych stronach jezdni istniejącej autostrady A2. Docelowo droga ta ma mieć po trzy pasy w każdą stronę od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków. Nie powstanie wcześniej, niż 2024 roku. Szersza autostrada A2 ma też przyspieszyć dojazd do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na wschód od Warszawy

Jeszcze niedawno niewiele działo się na wschód od Warszawy, jeśli chodzi o przygotowania do rozbudowy autostrady A2. Obecnie szybko postępuje budowa odcinka liczącego 15 km od podwarszawskiego węzła Lubelska aż do obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Ten ważny odcinek przyspieszy dojazd z Warszawy do wschodniej granicy naszego kraju. Ma być gotowy w połowie 2020 roku.

A co dalej? Trwają już prace nad kolejnymi wschodnimi fragmentami A2 – od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego. W pierwszej kolejności powstanie przy tym odcinek do Siedlec o łącznej długości 37 km. To jednak nadal kwestia co najmniej trzech lat – po zakończeniu przetargu wyłoniona firma będzie musiała zaprojektować drogę, uzyskać stosowne pozwolenia, a następnie przystąpić do budowy.

Wiosną 2020 roku mają być ogłoszone kolejne przetargi na budowę autostrady A2 do Białej Podlaskiej. To łącznie 63,5 km. Wedle optymistycznych założeń cała autostrada A2 z Warszawy do Białej Podlaskiej ma być gotowa w 2024 roku. Łączny koszt budowy to około 5 mld zł. Wtedy pozostanie jeszcze do wybudowania liczący 32 km fragment do przejścia granicznego w Kukurykach.

Autostrada A4 na nowo

Podobnie jak w przypadku A2 z Warszawy do Łodzi, tak i autostrada A4 z Krzyżowej do Wrocławia ma być przebudowywana. To jedna z najstarszych dróg tej kategorii. Brakuje na niej pasa awaryjnego, a zbudowane na tą drogą wiadukty pamiętają jeszcze czasy II wojny światowej. Już w maju 2019 roku rozpoczęła się analiza możliwości rozbudowy lub budowy tego fragmentu autostrady A4. Budowy, ponieważ GDDKiA dopuszcza możliwość wybudowania drogi w nowym miejscu, jeśli koszt remontu istniejącej trasy okaże się porównywalny. Na razie niestety nie wiadomo, kiedy mogłyby ruszyć konkretne prace.

Autostrada A18, czyli podwyższenie standardu

Istniejąca droga krajowa numer 18 z Olszyny do Golnic (to łącznie 70 km) ma być dostosowana do unijnych parametrów autostradowych. Obecnie trwają procesy związane z uzyskaniem decyzji, które umożliwiające umów na konkretne prace. Ma to nastąpić pod koniec 2020 roku. Budowa drogi potrwa kolejne 2-3 lata, zależnie od odcinka.