Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Rusza 47. Rajd Dakar. O tryumf w Arabii Saudyjskiej powalczy kilkunastu Polaków

Rusza 47. Rajd Dakar. O tryumf w Arabii Saudyjskiej powalczy kilkunastu Polaków

3 stycznia rusza 47. edycja najtrudniejszej i równocześnie najbardziej prestiżowej imprezy terenowej na świecie — Rajdu Dakar. Zawodnicy po raz szósty pokonają bezdroża Arabii Saudyjskiej i po prologu w Biszy będą rywalizowali na trasie 12 etapów. Rajd, w którym udział weźmie 11 załóg z polskimi zawodnikami, zakończy się 17 stycznia Shubaytah.

Rajd Dakar 2025
Rajd Dakar 2025Źródło: Toyota
  • W Arabii Saudyjskiej już po raz szósty rusza Rajd Dakar
  • Zawodnicy będą mieli do pokonania 7700 km, przy czym większa część trasy będzie prowadziła przez pustynie
  • W tej najbardziej wymagającej imprezie rajdowej wystartuje kilkunastu Polaków
  • Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Ostatnia dekada była dobrym okresem dla Polaków startujących w Rajdzie Dakar. W 2015 r. Rafał Sonik tryumfował na quadzie, w 2023 r. Eryk Goczał zwyciężył w klasie lekkich pojazdów SSV, a Dariusz Rodewald jako mechanik holenderskiej ciężarówki zameldował się na pierwszym miejscu w roku 2012, 2016 i 2023. Ale wygląda na to, że tegoroczna, 47. edycja Rajdu Dakar, nie da nam wielu powodów do zadowolenia.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

47. Rajd Dakar już szósty raz w Arabii Saudyjskiej

Rajd rozpocznie się piątkowym (3 stycznia) prologiem w Biszy w Arabii Saudyjskiej. Zawodnicy rywalizują w tym kraju już po raz szósty. Wcześniej przez 29 lat startowali w Afryce, następnie przez 11 lat w Ameryce Południowej, a od 2020 r. na Półwyspie Arabskim. Po prologu uczestnicy będą mieli do pokonania 12 etapów o łącznej długości 7700 km, przy czym aż 5100 km to łączna długość odcinków specjalnych. Większa część trasy będzie prowadziła przez kamieniste i piaszczyste pustynie.

Zawodnicy, przypomina PAP, ponownie przejadą m.in. przez Empty Quarter, obszar na największej piaszczystej pustyni na świecie. Ponadto kolejny raz ma odbyć się 48-godzinny etap chrono, w trakcie którego uczestnicy rajdu o określonej godzinie muszą zjechać do zaimprowizowanych na pustyni biwaków i następnego dnia rano wznowić rywalizację. Oprócz tego przewidziano klasyczny dwudniowy etap marokański, w trakcie którego nie będzie można korzystać z pomocy technicznej.

Na trasie rajdu zobaczymy kilkunastu Polaków

W tegorocznej edycji Rajdu Dakar Polacy najliczniej obsadzą klasę challenger. Jacek Czachor, dla którego będzie to już 18. start w Dakarze, utworzył wspólną załogę z Piotrem Beaupre. Ich konkurentami będą m.in. bracia Łukasz i Michał Zoll, którzy jeszcze rok temu ścigali się w kategorii Classic. Po raz pierwszy na trasach w Arabii Saudyjskiej zobaczymy natomiast Adama Kusia z pilotem Dmytro Cyro z Ukrainy.

W klasie SSV na liście zgłoszeń znalazło się trzech Polaków. Po raz drugi na starcie Dakaru staną Grzegorz Brochocki i Grzegorz Komar, podobnie jak Marcin Pasek, tym razem jako pilot kierowcy z Bahrajnu Hasana Yaqooba Ali Fadhela. W tej klasie, podobnie jak w klasie challenger, nie wystartują natomiast członkowie "klanu Goczałów", którzy w ostatnich latach rozdawali w nich karty. Marek Goczał, jak informuje PAP, miał wyjaśnić, że rodzina nie porozumiała się z organizatorami w sprawie warunków uczestnictwa, mimo wcześniejszych ustaleń.

Na trasie zobaczymy natomiast dwójkę Polaków, którzy będą rywalizowali w coraz popularniejszej kategorii Dakar Classic. Startują w niej pojazdy z minionej dakarowej epoki. Tak jak rok wcześniej, swoim Porsche 924 wystartują Tomasz Staniszewski oraz Stanisław Postawka.

Polscy uczestnicy rajdu Dakar 2025:

  • motocykle:

Konrad Dąbrowski — KTM,

Bartłomiej Tabin — Husqvarna;

  • samochody:

Benediktas Vanagas (Litwa), Szymon Gospodarczyk — Toyota Hilux;

  • challenger:

Piotr Beupre, Jacek Czachor — Can-Am,

Łukasz Zoll, Michał Zoll — Can-Am,

Adam Kuś, Dmytro Cyro (Ukraina) — Taurus;

  • SSV:

Grzegorz Brochocki, Grzegorz Komar — Can-Am,

Hasan Alsadadi (Bahrajn), Marcin Pasek — Can-Am;

  • Classic:

Tomasz Staniszewski, Stanisław Postawka — Porsche 924;

  • ciężarówki:

Ales Loprais, David Kripal, Dariusz Rodewald — Iveco,

Tomas Vratny, Bartłomiej Boba, Jaromir Martinec — Tatra.

Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków