Umowa z poprzednim wykonawcą, konsorcjum firm z Salini Polska na czele, została zerwana w kwietniu. Powodem było niewywiązywanie się z kontraktu, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem. Po inwentaryzacji budowy okazało się, że prace wykonane są już w 75 proc. Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie realizacja ok. 25 proc. robót, które pozostały do zrealizowania na tym odcinku. To m.in. dokończenie budowy drogi ekspresowej (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i pas awaryjny), węzłów Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ, obiektów inżynierskich, systemów odwodnienia i urządzeń ochrony środowiska. Nowy wykonawca będzie miał 12 miesięcy na dokończenie prac, nie wliczając okresu zimowego.

Znaczenie drogi S3

Budowany odcinek ma przede wszystkim odciążyć od ciężkiego tranzytu Polkowice i Lublin oraz ułatwić połączenia z autostradą A4 poprzez oddany w 2018 roku węzeł Legnica Południe. Docelowo droga ekspresowa S3 będzie miała długość blisko 500 km i jest fragmentem europejskiego szlaku E65 o łącznej długości ok. 3950 km, łączącego szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie. Polski odcinek drogi S3 na południu kraju będzie łaczyć się z czeską autostradą D11.