Jak podała Dyrekcja, pierwotne założenia kosztów inwestycji opiewały na 5,7 mld zł. Jednak po podliczeniu zwycięskich ofert na poszczególne odcinki, prognozowany koszt to 3,2 mld zł. Możliwe będzie zaoszczędzenie ok. 2,5 mld zł.

Liczący 91 km odcinek autostrady został podzielony na pięć fragmentów: 29,2 km, 16,9 km, 20 km, 17,6 km i 7,1 km. Prace nad budową tego odcinka autostrady A2 mają ruszyć jesienią. Dyrekcja zapewnia, że trasa będzie gotowa w maju 2012 roku. Ma połączyć się z północną obwodnicą Warszawy S8 (obecnie na etapie budowy), a potem z południową obwodnicą S2 (jest na etapie przetargu).

Dla każdego odcinka prowadzone było oddzielne postępowanie przetargowe.

Konsorcjum firm z liderem China Overseas Engineering Group, Co. Ltd. na czele zbuduje za 754,5 mln zł pierwszy odcinek oraz trzeci za 534,5 mln zł. Drugi wybuduje konsorcjum pod kierunkiem Mostostalu Warszawa SA. - za 843,5 mln zł. Budowę czwartego odcinka otrzymało konsorcjum pod kierunkiem firmy Strabag Sp. z o.o. - Za 643,8 mln zł. Za ostatni odcinek odpowiedzialne będzie konsorcjum pod kierunkiem Budimex-Dromex SA za kwotę 425,5 mln zł.

Jak podała GDDKiA, konsorcjum firm z liderem SRB Civil Engineering Ltd. (Irlandia) na czele złożyło nieważne oferty na drugi (706,5 mln zł) i ostatni odcinek (330,6 mln zł).

"Oferty SRB Civil Engineering Ltd. zostały odrzucone, ponieważ kosztorysy prac projektowych odcinków przekraczały dopuszczalny limit kosztów zawartych w specyfikacji zamówienia dla przetargu" - podała Dyrekcja.

Teraz wykonawcy mają 10 dni na składanie protestów. Od chwili złożenia protestów GDDKiA ma również 10 dni na ich rozstrzygnięcie. Następnie wykonawcy mają kolejne 10 dni na złożenie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO).

Przetarg na projekt i budowę odcinka A2 Łódź - Warszawa został ogłoszony pod koniec marca. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie "Projektuj i Buduj", który zakłada wybranie jednego wykonawcy do projektu budowlanego i do budowy. Według GDDKiA pozwala to zaoszczędzić czas, a także eliminuje potencjalne konflikty podczas budowy między projektantem a wykonawcą.

W marcu rząd wydał rozporządzenie dot. finansowania A2 Łódź - Warszawa. Pieniądze na budowę tego odcinka będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, w tym z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Obecnie autostrada A2 liczy 253,9 km i łączy Łódź z Nowym Tomyślem (Wielkopolskie); na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna.