Maurice Wilks - jeden z szefów Rovera odpowiedzialny za sprawy projektowe - miał całkiem ładną posiadłość ziemską w Anglesey. Do poruszania się po niej służył mu demobilowy Jeep. Kiedyś zapytany przez swojego brata Spencera - co zamierza zrobić, gdy ten odmówi posłuszeństwa - odparł - nie ma wyjścia, kupię następnego. Jednak to jedno pytanie nie dawało mu spokoju. Już w 1946 roku postanowił tanim kosztem stworzyć równie prosty i dzielny pojazd we własnym zakresie. Gdy przedstawił pomysł w firmie, powstał projekt stworzenia podobnego, udoskonalonego wehikułu. Dziś moglibyśmy powiedzieć, że pomysł braci Wilks chwycił.

Pierwsze prototypy Land Rovera - tak ochrzczono pojazdy - były gotowe już kilka miesięcy potem, prace trwały od wiosny do jesieni 1947 roku. W owym czasie produkować samochody w Anglii było bardzo trudno. Stal była racjonowana, natomiast nie brakowało blachy aluminiowej i z tego właśnie materiału wykonano nadwozie nowego Rovera. Wsparto je na skrzynkowej ramie stalowej. Debiut Land Rovera miał miejsce na wystawie samochodowej w Amsterdamie wiosną 1947 r.

Pierwsza seria zamknęła się liczbą ponad 218 tys. wyprodukowanych egzemplarzy. Sukces Land Rovera był bezdyskusyjny. Nowoczesne nadwozie, silnik benzynowy i diesla, oraz pełna paleta nadwozi - tym właśnie na długie lata Land Rover ustanowił standard produktowy.

Z nastaniem lat osiemdziesiątych w Europie nastał bum na samochody 4WD. Japończycy wprowadzili na rynek "ucywilizowane" terenówki: Mitsubishi - Pajero, Datsun - Patrola 160. Rustykalne Landryny nie były tak komfortowe i atrakcyjne, jak samochody dalekowschodnie, pomimo wprowadzenia luksusowej wersji County, ale Anglicy nie dali za wygraną.

Defender

W marcu 1983 roku, w 35 lat po debiucie pierwszego Land Rovera, Brytyjczycy pokazali nowy model 110 (One Ten), rok później jego krótszą wersję 90 (Ninety). Obok czterech standardowych wersji nadwoziowych: hardtop, Station Wagon, pick-up oraz softtop, długa wersja 127’’ oferowała nadwozie z podwójną kabiną. w 1985 roku zaproponowano "luksusową" odmianę osobową 90/110 SW County. W 1990 roku model przeszedł gruntowną modernizację. Wprowadzono nowoczesnego "bezpośredniego" turbodiesla, a samochody otrzymały nazwę Defender.

W połowie lat dziewięćdziesiątych Land Rover zaproponował pierwsze rekreacyjne odmiany cabrio Defendera, co wiązało się m.in. z wprowadzeniem modelu na rynek amerykański.

W 2007 obawy o ostatni klasyczny model Land Rovera zostały rozwiane. Land Roverowi udało się przeforsować sprzedaż Defendera w Europie do 2012 roku, a wprowadzone zmiany można ocenić jako najpoważniejszymi w historii modelu. Defender pozostaje jedynym już klasycznym modelem w palecie wyrobów Land Rovera. Jedynym, i stanowiącym wyraz ewolucji tego co najlepsze w sześćdziesięcioletniej historii marki

Kto z polskich działaczy komunistycznych jeździł Land Roverem?

Zobacz na następnej stronie!

W stronę luksusu

Choć Land Rover powstał jako typowa maszyna robocza, już w pierwszym roku produkcji firma przedstawiła pierwszą wersję komfortową. Samochód ten, znany jako Tickford Station Wagon (Ticford wytwarzał nadwozia dla Aston Martina), posiadał nadwozie zamknięte dachem o konstrukcji dębowej z jednoczęściową szybą przednią. Niestety, wersja ta pod względem podatkowym była autem osobowym i wysoka cena, dwukrotnie wyższa od wersji podstawowej, nie przysporzyła jej klientów.

W pierwszych latach szóstej dekady miały miejsce pierwsze przymiarki do samochodu łączącego cechy osobowego kombi o podwyższonych walorach użytkowych i możliwości jazdy po gorszych nawierzchniach. Efektem były studia znane pod nazwą Road Rover.

Pojawienie się Jeepa Cherokee w 1964 roku zmotywowało kierownictwo Land Rovera, którzy postanowili rozwinąć tę koncepcję. Specjaliści Land Rovera chcieli jednak, by podwozie nowego samochodu było równie komfortowe co nadwozie, a przy tym odznaczało się solidnością i odpowiednimi osiągami w terenie. Dlatego po wielu próbach, w tym z pojazdami tylnonapedowymi, ostatecznym studium Land Rovera stał się Velar, samochód, który zewnętrznie i konstrukcyjnie niewiele odbiegał od seryjnego Range Rovera.

Range Rover pierwszej generacji, od początku lat osiemdziesiątych nieustannie modernizowany, oferowany był w sprzedaży przez 26 lat, do 1996 roku.

Sławni całego świata za kierownicą Land Rovera

Land Rover od samego początku związany był z wielkimi tego świata. Rozpocząć wypada oczywiście od Brytyjskiej Rodziny Królewskiej. Pierwszy Land Rover został dostarczony Królowi Jerzemu VI już w 1948 roku

Rzecz jasna, nie tylko koronowane głowy woziły się Land Roverami. Egzemplarzem otrzymanym w 1954 roku na swoje 80. urodziny, aż śmierci w 1965 roku jeździł po posiadłości w Chartwell Winston Churchill.

Z mniej chlubnych postaci polityki wymienić wypada Fidela Castro, który ponoć posiadał kilka Land Roverów, w tym opancerzony egzemplarz Serii I.

Z bliższych kulturowo przywódców, wspomnijmy Ericha Honekera, który z upodobaniem woził się na polowania Range Roverem. Do tego samego celu służył Edwardowi Gierkowi 109 Station Wagon 2,6, którym w Mucznem "opiekował" się ówczesny "wielki łowczy" pułkownik Kazimierz Doskoczyński. Land i Range Rover przyciągają też do się gwiazdy ekranu i estrady.

Spirit of Adventure - w najdzikszych zakątkach Ziemi

To termin, z którym identyfikowany jest Land Rover od 1981 roku. Wtedy to po raz pierwszy samochody ze znaczkiem "zielonego jajka" wyruszyły na trasę rajdu Camel Trophy, który z czasem stał się najbardziej spektakularną imprezą terenową świata.

W 1990 roku Camel odszedł od równika, wybierając syberyjską trasę okolic Bajkału. Był to również pierwszy start nowego modelu Discovery (dwudrzwiowe 200 Tdi). Disco pozostał "oficjalnym" pojazdem Camel Trophy aż 1997 roku.

Najciekawsze wojskowe odmiany.

Przez kilka lat po Camel Trophy pozostała pustka. W 2003 roku Land Rover spróbował wypełnić ja tworząc dwuletnie cykle imprez pod nazwą Land Rover G4 Challenge.

W mundurze

Jak każdy, przynajmniej przyzwoity, samochód terenowy, także Land Rover znalazł się w kręgu zainteresowania wojska i innych służb mundurowych.

Już w maju 1949 roku przyszło pierwsze zamówienie Ministerstwa Wojny na 1878 Land Roverów. Marynarka zainteresowała się Land Roverem rok później. Początkowo Land Rover miał niejako awaryjnie i tymczasowo pełnić służbę aż do wprowadzenia specjalnie opracowanego modelu. Tym pojazdem był Austin Champ.

Przez następne dziesięciolecia Land Rover był głównym dostawcą lekkich aut dla armii brytyjskiej i wielu innych armii świata.

Projekt pojazdu o nazwie Centaur dotyczył prawdopodobnie najbardziej zaawansowanej od strony technicznej konwersji Land Rovera przeznaczonej dla zastosowań militarnych. W największym uproszczeniu, Centaur był skrzyżowaniem modelu Stage One lekkim czołgiem Scorpion. Pod maską siedział 3,5-litrowy V8 przekazujący stale napęd na koła przednie i tylny wózek gąsienicowy będący skróconą wersją napędu Scorpiona. Pojazd ważył 3880 kg, a jego masa bojowa wynosiła aż 6970 kg.

Wiele innych konstrukcji Land Rovera testowano na zlecenie wojska bądź chcąc zainteresować armię nowymi rozwiązaniami. Były to konstrukcje specjalizowane, jak choćby amfibia z pompowanymi bocznymi pływakami (1962), czy hybryda Stage One ze 100-calowym podwoziem Range Rovera dla armii szwajcarskiej (1978).

Warto tez wspomnieć o długoletniej współpracy Land Rovera i firmy Short Brothers z Belfastu. W ramach tej współpracy, od 1965 roku wykonywano opancerzone pojazdy Shorland bazujące na 109 oraz 110. Auta te znajdowały zastosowanie m.in. w tłumieniu starć ulicznych w Irlandii Północnej.

W tym roku Ford sprzedał Jaguara i Land Rovera hinduskiemu potentatowi branży motoryzacyjnej - Tata. Hindusi zapowiadają dbałość o tradycję i rozwój marki. Mają o co dbać, bowiem Ford przekazał im Land Rovera w kondycji, jakiej ta marka jeszcze nie zaznała: odnowiony Defender z przynajmniej kilkuletnią pewną przyszłością, nowy Freelander i Range Rover Sport, świeży całkiem Discovery III i wciąż nowoczesny Range Rover i - co najważniejsze - światowa sieć dystrybucji oraz doskonałe postrzeganie marki. Tak, czy inaczej, życzymy zielonemu jajku kolejnych i niekończących się "Heappy birthday"...