Mitsubishi i-Miev mieliśmy okazję użytkować przez 4 dni. Podczas przekazywania nam pojazdu pracownik firmy doradził, by „dotankowywać” prąd zawsze, gdy jest to możliwe. Nasz przedseryjny egzemplarz z 64-konnym silnikiem elektrycznym nie miał jeszcze funkcji szybkiego ładowania prądem trójfazowym 380 V, więc dalsze podróże trzeba było skrupulatnie planować, by nie narażać się na niespodziewane przerwy.
W efekcie z deklarowanego przez producenta zasięgu trzeba odjąć kilka kilometrów, ale i tak efekt jest piorunujący: przejechanie 100 km (przyjmując cenę 0,32 zł za 1 kWh) kosztuje zaledwie 4 zł, a 127-kilometrowy zasięg w codziennym użytkowaniu na trasie dom-praca-zakupy-dom powinien w zupełności wystarczyć.
Nissan obiecuje jeszcze więcej. Jego Leaf, który aż w 96 proc. odpowiada autu seryjnemu, może przejechać po jednym ładowaniu baterii do 160 km, a czas „tankowania” prądem o napięciu 380 V (do 80 proc. pojemności akumulatorów) ma wynosić zaledwie 30 min. Nissan ma pod maską silnik o mocy 109 koni, który pozwala rozpędzić Leafa do 150 km/h. Podczas tokijskiej prezentacji auta szef koncernu Renault Nissan Carlos Ghosn powiedział: „Postrzegamy samochody elektryczne nie jako niszę, lecz jako rynek masowy”.
Jeśli pojazd z takim napędem miałby porównywalną cenę z samochodem hybrydowym, a koszty jego użytkowania byłyby niewspółmiernie niższe, to taka strategia ma duże szanse powodzenia. Sprzedaż Nissana Leafa na wybranych rynkach rozpocznie się pod koniec 2010 roku.
Małe Mitsubishi i-Miev po przeliczeniu ma kosztować ok. 140 tys. zł. Większy Nissan Leaf – „tylko” 84 tys. zł, ale najdroższy element auta (litowo-jonowe baterie) będzie właścicielowi Leafa leasingowany. Część kosztów tej operacji ma ponosić dostawca prądu w zamian za regularne kupowanie od niego energii. Właściciel pojazdu miałby płacić zaledwie ok. 300 zł rocznego czynszu. Tak przynajmniej wyobraża to sobie Nissan, na szczegóły przyjdzie nam jeszcze poczekać.
Galeria zdjęć
Samochody pod napięciem - Mitsubishi i-Miev oraz Nissan Leaf
Samochody pod napięciem - Mitsubishi i-Miev oraz Nissan Leaf
Samochody pod napięciem - Mitsubishi i-Miev oraz Nissan Leaf
Samochody pod napięciem - Mitsubishi i-Miev oraz Nissan Leaf
Samochody pod napięciem - Mitsubishi i-Miev oraz Nissan Leaf
Samochody pod napięciem - Mitsubishi i-Miev oraz Nissan Leaf