W trakcie jednej ze służbowych podróży dotarliśmy do Republiki Południowej Afryki. Wprawdzie testowaliśmy tam Porsche Macana Turbo, ale nie oznacza to, że naszej uwagi nie przykuły inne samochody – pojazdy, którymi porusza się miejscowa ludność.
Volkswageny, Toyoty czy Hondy znamy oczywiście z naszych ulic, ale w RPA wiele z nich wygląda jakoś obco. To dlatego, że takie samochody, jak Toyota Avanza czy Honda BR-V nie są oferowane na naszym rynku. Volkswagen Polo sedan nie jest nam wprawdzie obcy, ale takiej odmiany od dawna nie ma w ofercie w naszym kraju, a w RPA jest w dalszym ciągu oferowane jako Polo Vivo.
Jeżdżąc po ulicach Kapsztadu czy w okolicach Przylądka Dobrej Nadziei natknęliśmy się również na bardziej nietypowe samochody. To dlatego, że w RPA częściej niż w Europie spotyka się modele chińskich marek takich, jak np. Haval.
W poniższej galerii przedstawiamy niektóre z tych pojazdów. Przekonajcie się, jak wygląda motoryzacja w RPA. Oczywiście jest to tylko niewielka część tego co oferują światowe marki na tamtejszym rynku. Jednak już ten wycinek daje wyobrażenie o tym czym podróżują mieszkańcy tego odległego państwa.
Galeria zdjęć
Suzuki Dzire – Samochód w produkcji jest od 2008 roku, ale model na zdjęciu to już 3. generacja, która powstaje od 2017 roku. Auto produkowane jest w Indiach.
Suzuki Dzire napędzane jest benzyniakiem 1.2 o mocy 83 KM lub turbodieslem generującym 75 KM. Do wyboru jest 5-biegowa, manualna skrzynia bądź 6-stopniowa, automatyczna.
Toyota Avanza jest bardzo popularnym modelem w RPA. Auto występuje w 7-miejscowej wersji i jest chętnie wykorzystywane przez wypożyczalnie. Avanza powstaje od 2003 roku, ale egzemplarz na zdjęciu to model 2.generacji produkowanej od 2011 roku.
Toyota Avanza ma napęd na tył, a auta oferowane w RPA mogą mieć pod maską jednego z dwóch benzyniaków – 1.3/95 KM lub 1.5/105 KM. Do wyboru skrzynia manualna, 5-biegowa lub 4-biegowa, automatyczna (tylko 1.5).
Toyota Rush II w sprzedaży jest od 2006 roku. Pojazd znany jest również jako Daihatsu Terios.
Toyota Rush II w obecnej wersji na południowoafrykańskim rynku jest od 2018 roku. Pojazd standardowo występuje w 7-osobowej odmianie.
Toyota Rush II napędzana jest benzyniakiem 1.5 o mocy 104 KM, który standardowo współpracuje z 4-stopniową, automatyczną przekładnią.
Nissan Almera występował kiedyś na naszym rynku, ale były to generacje N15 i N16. Ostatecznie ich sprzedaż zakończyła się w 2006 roku. Tymczasem w RPA od 2011 roku oferowana jest 3. generacja o oznaczeniu N17.
Nissan Almera N17 sprzedawany w RPA występuje jako sedan lub 5-drzwiowy hatchback. Do napędu przewidziano dwa benzynowe silniki do wyboru – 3-cylindrowe 1.2 oraz 4-cylindrowe 1.5. Skrzynie – 5-biegowa manualna lub 4-stopniowa automatyczna.
Toyota Fortuner produkowana jest od 2005 roku, ale prezentowany egzemplarz to 2. generacja oferowana od 2015 roku. Samochód występuje w wersjach 5- lub 7-osobowej i bazuje na pikapie Hilux.
Toyota Fortuner występuje z napędem na tył lub jako 4x4. Do wyboru są dwa benzyniaki – 2.7/166 KM lub 4.0 V6/238 KM oraz dwa turbodiesle – 2.4 GD/150 KM bądź 2.8 GD/177 KM. Moment obrotowy przekazywany jest na koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatycznej.
Renault Sandero – to nic innego, jak nasza Dacia Sandero, ale w RPA auto występuje pod marką Renault.
Renault Sandero w RPA występuje również w odmianie Stepway.
Suzuki Ciaz w ofercie jest od 2014 roku i zastąpiło model SX4 sedan. W Indiach auto znane jest jako Maruti Suzuki Ciaz, a w Chinach jako Suzuki Alivio. W 2018 roku auto zmodernizowano – pojawiły się inne reflektory i tylne światła, a poza tym przedni zderzak ma inną stylistykę. Na zdjęciu wersja sprzed liftingu.
Suzuki Ciaz ma bagażnik o pojemności 510 l, a do napędu pojazdu przewidziano benzyniaki o pojemności 1,4 oraz 1,6-litra i dwa turbodiesle – 1.3 oraz 1.5. Skrzynie – 5- lub 6-stopniowa manualna bądź 4-biegowa automatyczna.
Na rejestracji wizerunek słonia afrykańskiego, a zatem jeden z okazów wielkiej piątki Afryki, do której należą jeszcze bawół afrykański, lampart, lew oraz nosorożec czarny. Termin wymyślili myśliwi polujący na grubego zwierza. Głównym kryterium wyboru był stopień trudności i ryzyka związanego z ich upolowaniem.
Toyota Corolla produkowana jest w RPA w mieście Durban, ale od 2014 roku znana jest tam jako Toyota Corolla Quest. W tej postaci oferowany jest tylko sedan, a hatchback występuje już pod nazwą Auris. Auto oferowano z benzyniakami 1.4, 1.6 i 1.8 oraz z 2-litrowym dieslem. Po liftingu Quest pozostał z benzyniakiem 1.6. Do wyboru są dwie skrzynie – 6-stopniowa manualna lub 5-biegowa automatyczna.
Steed 5 to chiński pikap produkowany przez markę Great Wall Motors. Auto występuje też pod marką Haval i występuje z pojedynczą lub podwójną kabiną.
Steed 5 oferowany jest z napędem na tył lub jako 4x4. Silniki – benzyniaki 2.2/99 KM lub 2.4/126 KM oraz diesel 2.0/106 KM. Skrzynie biegów – 5- lub 6-stopniowa manualna.
Opel Corsa powstaje w RPA w fabryce zlokalizowanej w Port Elizabeth. Auto na bazie Corsy B występowało w RPA jako Corsa Lite (hatchback). Na zdjęciu pikap Corsa Utility zbudowany na bazie Corsy C. Auto ma wysokoprężny silnik 1.7 DTI o mocy 75 KM.
Honda BR-V zadebiutowała w sierpniu 2015 roku w Indonezji. Auto powstało na bazie Hondy Mobilio 2. generacji (7-osobowy minivan). W RPA w ofercie jest od października 2016 roku. W kwietniu 2019 roku przeprowadzono lifting, ale na zdjęciu jest egzemplarz sprzed modernizacji.
Nazwa BR-V to akronim od Bold Runabout Vehicle. Honda BR-V dostępna jest z benzyniakiem 1.5/120 KM lub turbodieslem 1.5 i-DTEC/100 KM. Do wyboru jest przekładnia manualna (6-biegowa) lub bezstopniowa.
Haval to marka należąca do Great Wall Motors. Prezentowany egzemplarz to model H2 serii Red Label (od 2014 roku). Samochód powinien mieć czerwone tło pod nazwą na atrapie chłodnicy. W 2016 roku wprowadzono serię Blue Label. Oba oferowano jednocześnie, ale Red Label ma bardziej stonowaną stylistykę, a Blue Label prezentuje się bardziej agresywnie i nowocześniej.
Haval H2 oferowany jest z benzyniakiem 1.5 generującym 150 KM. Do wyboru jest wersja z napędem na przód lub na wszystkie koła. Moment obrotowy przekazywany jest za pomocą 6-stopniowej, manualnej skrzyni lub 7-biegowej, dwusprzęgłowej.
W RPA zdarzają się też takie okazy, jak Ford Cortina. Samochód powstawał w angielskim oddziele Forda w Dagenham w latach 1962-82. Prezentowany egzemplarz to Cortina 2.0 GL Estate, która w latach 1980-83 była produkowana w RPA. W Południowej Afryce powstawała także Cortina pikap, którą eksportowano m.in. do Wielkiej Brytanii.
Volkswagen Polo sedan 5. generacji w porównaniu z hatchbackiem ma o 50 mm większy rozstaw osi, a jego kufer mieści 500 l.
Polo sedan produkowane jest w RPA w zakładach w Uitenhage od 2010 roku i zastąpiło w ofercie Citi Golfa bazującego na modelu 1. generacji. Około 70 proc. aut powstaje na potrzeby lokalnego rynku.
Na bazie Polo IV w RPA wytwarzano Polo Vivo, które oferowano jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz jako sedan. Do wyboru benzyniaki 1.4/75 KM i 85 KM oraz 1.6/105 KM.
Tata Bolt to hatchback produkowany w Indiach w latach 2014-19. Wersja sedan występuje jako Tata Zest. Samochód występuje z benzyniakiem 1.2/90 KM oraz z dieslem Fiata 1.3 Multijet/75 KM. Obie jednostki łączone są z 5-biegową, manualną skrzynią.
Toyota Etios zadebiutowała na rynku w 2010 roku. Oprócz prezentowanego hatchbacka w ofercie był także sedan. Od 2014 roku ofertę uzupełnił crossover Etios Cross. Etios dostępny jest z benzyniakami 1.2/80 KM lub 1.5/90 KM oraz z dieslem 1.4/68 KM.
Toyota FJ Cruiser nie jest oferowana w Polsce, ale spotyka się to auto na naszych ulicach. Jednak to wynik prywatnego importu. Produkcję pojazdu rozpoczęto w 2006 roku, a dostępne są wersje z napędem na tył lub 4x4. Do wyboru są dwa benzyniaki 4.0 V6 o mocy 242 KM lub 276 KM. Skrzynie – 6-biegowa, manualna lub 5-stopniowa, automatyczna.