Auto Świat Wiadomości Aktualności Skoda Joyster: Maluchy kontratakują

Skoda Joyster: Maluchy kontratakują

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Jeszcze kilka lat temu mówiło się o tym, że opłacalność wytwarzania aut zaczyna się od 300 tys. sztuk rocznie lub od ceny ok. 35-40 tys. zł. Koncerny produkujące małe samochody musiały więc mocno się starać, by wyjść na swoje. Od czasu premiery Fiata 500 wszystko się jednak zmieniło. To właśnie Włosi udowodnili (i przekonali do tego klientów), że małe auto wcale nie musi być spartańsko wykończone i tanie. Teraz w ich ślady idą inni producenci, w tym koncern VW.

Skoda Joyster: Maluchy kontratakują
Auto Świat
Skoda Joyster: Maluchy kontratakują

Fox, a wcześniej także Lupo, były samochodami popularnymi, ale głównie na rynkach południowoamerykańskich i niemieckim. Nasi zachodni sąsiedzi nie mają dużego doświadczenia w produkowaniu masowych aut segmentu A. Mimo to Volkswagen zdecydował, że zmierzy się z tym trudnym zadaniem. W efekcie w 2007 roku powstał koncepcyjny up! − mały samochód z napędem na oś tylną. Później, w ramach prac nad udoskonalaniem konstrukcji, zdecydowano się na klasyczny układ napędowy (z silnikiem z przodu). Aby obniżyć koszty jednostkowe, szefowie koncernu podjęli decyzję: auto z niewielkimi modyfikacjami stylistycznymi będzie oferowane również przez Skodę (pod nazwą Joyster) i Seata (tu nie ma jeszcze decyzji co do nazwy).

Różnice między poszczególnymi modelami mają dotyczyć także wyposażenia, zarówno standardowego, jak i opcjonalnego. Podczas gdy inżynierowie dopracowywali konstrukcję pojazdu, zarząd VW zgotował im kolejną niespodziankę: koncern dogadał się z Suzuki (czwartym producentem samochodów w Japonii) w sprawie wspólnego wytwarzania małych aut. Co to oznacza dla upa! i Joystera? Choć prace nad pojazdami są już mocno zaawansowane (premiera Volkswagena planowana jest na przyszły rok, a Skody i Seata – na 2012 r.),

Japończycy mają wspomóc europejskich partnerów swoim doświadczeniem, a w przyszłości powstanie także wspólna platforma modułowa, na której zbudowane zostaną modele: Alto, Splash, Swift, SX4 oraz up! i Polo. Niemcy nie ukrywają, że chodzi im również o zoptymalizowanie kosztów produkcji, z czego znany jest japoński partner.

Co się tyczy pieniędzy: właśnie ze względu na koszty VW zdecydował, że cała rodzina upa! (a więc także Skoda i Seat) będzie produkowana w słowackim zakładzie VW w Bratysławie. Fabryka jest właśnie rozbudowywana, a firma zapowiada, że bezpośrednio przy produkcji dodatkowo znajdzie zatrudnienie 7 tys. osób.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków