W ostatnich tygodniach Skoda Octavia świętuje kolejne jubileusze. Wyprodukowano 5 mln egzemplarzy, w czym 1 mln stanowi najnowsza generacja tego popularnego na całym świecie modelu.

Prace badawczo-rozwojowe nad nowym modelem rozpoczęły się w 1992 roku, a więc prawie rok po włączeniu czeskiego producenta w struktury niemieckiego koncernu Volkswagen. To wymagała dotrzymania koncernowych standardów, co jak się okazało nie było wówczas żadnym problemem.

Design nadwozia i wnętrza stworzył zespół, którym kierował doświadczony projektant Dirk van Braeckel. Wiele prac wykonano w centrum badawczo-rozwojowym w Mlada Boleslav. W pracach wykorzystano także technologię CAD. Konstruktorzy zwrócili szczególną uwagę na aktywne i pasywne bezpieczeństwo. Sukcesem okazał się praktyczny liftback z pojemnym i praktycznym bagażnikiem, oferującym 528 l, a po złożeniu tylnych siedzeń 1328 l.

W 1996 roku nabywcy Octavii mieli do wyboru trzy jednostki napędowe, których oferta systematycznie się powiększała. Podstawowym silnikiem był 1.6 MPI o mocy 75 KM, a najmocniejszym 1.8 20V o mocy 125 KM. Nowoczesny turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności skokowej 1.9 TDI oferował 90 KM i średnie zużycie 5,1 l/100 km oleju napędowego. W dalszej kolejności oferta poszerzyła się o m.in. 1.8 20V Turbo o mocy 150 KM i 1.9 SDI o mocy 68 KM.

W marcu 1998 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie zadebiutowała Octavia Combi, której sprzedaż rozpoczęto w maju tego samego roku. Od 1999 roku oferta wzbogaciła się o wersję kombi z napędem czterech kół.

Z nazwą Octavia producent powrócił po latach. Sedan i kombi o tej nazwie był produkowany w Mlada Boleslav i Kvasinach w latach 1959-1964. Łącznie powstało 364 000 egz. Warto dodać, iż Octavia była ósmym modelem nowej generacji z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół, gdy policzymy od pierwszego typu z 1933 roku.

Dla Octavii zbudowano w Mlada Boleslav nowoczesną linię produkcyjną w hali o powierzchni 37 500 m2 z lakiernią najnowszej generacji o zdolności produkcyjnej 1800 aut. Produkcję seryjną rozpoczęto 3 kwietnia 1996 roku, a dzięki nowemu modelowi rocznie powstawało 90 000 Octavii. Łącznie w Mlada Boleslav zdolność produkcyjna osiągnęła 350 000 aut.

Ostatni egzemplarz pierwszej generacji Octavii został wyprodukowany w listopadzie 2010 roku. W latach 1996-2010 powstało 970 00 liftbacków i ponad 470 000 kombi.

Sukcesy kontynuowała również druga generacja tego modelu, którego w latach 2004-2013 wyprodukowano 1,6 mln egz. w wersji liftback i 900 000 egz. kombi.

Od listopada 2012 roku produkowana jest trzecia generacja, która ma już na swoim koncie ponad 1 mln wyprodukowanych egzemplarzy (marzec 2016 r.). Od rozpoczęcia produkcji pierwszej generacji Octavii w 1996 roku wyprodukowano już ponad 5 mln egzemplarzy tego niezwykle popularnego modelu. Obecnie poza zakładem macierzystym w Mlada Boleslav model ten wyjeżdża z linii produkcyjnych w Chinach, Indiach, Rosji i Kazachstanie.