Scout jako SUV-alternatywa do luksusowego Laurina&Klementa i sportowego RSŠkoda Auto oferuje obecnie obok tradycyjnego programu także i modele pochodne, które czynią dany model bardziej atrakcyjnym i wyjątkowym.
Druga generacja cieszącej się wielkim powodzeniem Octavii już od chwili premiery oferuje także wersje z napędem na cztery koła pod nazwą Octavia Combi 4x4. Po roku od premiery wersji podstawowej pojawiło się w sprzedaży usportowione jej wcielenie Octavia RS, a we wrześniu 2006 roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu zaprezentowano luksusową wersję Laurin&Klement. Natomiast z podstawowego Combi 4x4 stworzono kolejna interesująca wersję Octavia Scout.
Modne ostatnio wykorzystanie i image „niezniszczalnego i zgrabnego pojazdu” ma przybliżyć markę Škoda do segmentu SUV, do którego za parę lat dołączy także przygotowywany kolejny model.
Design a la SUV, największy prześwitŠkoda Octavia Combi 4x4, przeszła proces stylistycznych i technicznych modernizacji, których celem było zbliżenie się do rywali, którzy za swoje Outback’i, Crosswagon’y, XC70 i Allroad’y chcą ponad 100 tys. zł.
Škoda zastosowała znaną i prostą receptę. Wokół całego pojazdu umieszczono gustowne plastikowe elementy oraz płyty chroniące auto przed uszkodzeniem, które pozwalają użytkownikowi na pokonywanie przeszkód i przekraczanie granic. Gustowny styling dopełniają 17-calowe koła prawdopodobnie z największy obwodem jaki kiedykolwiek Octavia miała w standardzie.p/>Octavia Scout jest o 1 cm dłuższa, 1,5 cm szersza i 1,3 cm wyższa od Octavii Combi 4x4. Prześwit auta, dzięki zmianom w zawieszeniu i wielkości kół, został podwyższony do 180 mm, w porównaniu z Octavią 4x4. Scout ma obecnie największy prześwit ze wszystkich obecnie produkowanych samochodów marki Škoda.
Do nowych elementów nadwozia należy przedni i tylny zderzak, boczne listwy ochronne oraz nakładki progowe. Pojazd otrzymał standardowo czarne i dzielone relingi dachowe. Pod przednimi reflektorami umieszczono światła mgłowe, na błotnikach ochronne wykończenia. Przednią i tylną część ochrania sporej wielkości najazdowa płyta. Standardowo pod silnikiem i skrzynią biegów dołożono jeszcze jedną płytę ochronną. Z tyłu Octavia Scout wyróżnia się indywidualnym oznaczeniem oraz chromowaną końcówką rury wydechowej.
Zmiany we wnętrzu
Wnętrze nowej Octavii jest już mniej odważniejsze niż widzimy to na zewnątrz. Standardowym wyposażeniem jest koło kierownicy pokryte skórą, podobnie jak rękojeść dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego. Na życzenie będą montowane pedały z powierzchnią antypoślizgową. Pod przednim podłokietnikiem znalazł się praktyczny Jumbo Box.p/>Wnętrze modelu Ovtacia Scout oferowane jest w barwach Scout Onyx, a deska rozdzielcza kombinację Onyx/Onyx. Zastosowano także nowe tkaniny do pokrycia siedzeń. Ekskluzywną wersją oferowaną na zamówienie jest wersja wnętrza Alcantra Onyx. W tym przypadku siedzenia otrzymają pokrycia w kombinacji Alkantra (skóra), a wnętrze drzwi elementy ze skóry w barwie Onyx. Na desce rozdzielczej przed współpasażerem zamontowano dodatkowy uchwyt z napisem Scout. Nie zabrakło także dywaników z tkaniny z jasnym brzegiem.
Kolo kierownicy jest w tym modelu czteroramienne. W miejscu uchwytu skóra została przetłoczona – pozwala to na lepsze trzymanie kierownicy w rękach kierowcy i zapewnia bezpieczniejszą jazdę. Podczas wsiadania do wnętrza podróżni zauważą czerwone napisy Scout, które znalazły się na listwach progowych.
Mocne silniki, napęd ze sprzęgłem Haldex
Oferta jednostek napędowych do tego modelu składa się z dwóch silników czterocylindrowych o pojemności skokowej 2,0 litra, które sa także w codziennej ofercie dla Octavii combi 4x4. Silnik benzynowy 2,0 FSI ma moc 110 kW i maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 3500 obr./min. Turbodiesel 2,0 TDI PD oferuje 103 kW i 320 Nm przy 2600 obr./min. Silnik ten standardowo wyposażony jest w filtr cząsteczek stałych. Obie jednostki posiadają sześciostopniowe skrzynie biegów.p/>
Napęd czterech kół zastosowany do tego samochodu jest standardowym rozwiązaniem z elektronicznie sterowanym sprzęgłem Haldex, które rozdziela moment obrotowy na przednią i tylna oś w zależności od warunków drogowych. Kąty najazdu z przodu wynosi 16,3°, a z tyłu 16,9°, pozwalają na lepsze możliwości w terenie Octavii Scout niż seryjnej Octavii Combi. .
Bogatsze wyposażenie standardoweOferta standardowego wyposażenia wersji Scout odpowiada charakterowi tego pojazdu. Zawiera cztery poduszki powietrzne, ESP, projektorowe reflektory halogenowe, centralny zamek, obręcze z metali lekkich 7,0J x 17" PROTEUS, mały pakiet skórzany. Standardowe wyposażenie Octavii Scout wywodzi się z najnowszej wersji Octavia Combi 4x4 Elegence.
Škoda Octavia Scout znajdzie się w sprzedaży na początku marca 2007 roku. Jej cena nie jest jeszcze znana. Należy jednak oczekiwać, że nie będzie najniższa i kolejny atrakcyjny model stanie się tylko eksponatem u polskich dilerów. Tak jak się to stało w przypadku m.in. Fabii RS i Octavii RS, których w Polsce sprzedano łacznie zaledwie kilkadziesiąt egzemplarzy.