Sukces allroadów, uproadów, offroadów i tym podobnych zauważyła również czeska Skoda. Po długim oczekiwaniu na rynek przychodzi „opancerzona“ wersja Octavii Combi 4x4. Ma ona przyciągnąć do salonów Skody klientów, którzy dotychczas robili zakupy u Audi czy Subaru. Nowa jest zarówno stylistyka auta, jak i nazwa.
Wejście Skody do klasy SUV w chwili obecnej możliwe jest tylko z jednym modelem, którym jest Skoda Octavia Combi 4x4. Cały projekt jest oczywiście ograniczony technicznie -konstrukcją auta, oraz kosztami – ze względu na planowaną sprzedaż. Wynik pracy nad samochodem przeznaczonym do aktywnego spędzania wolnego czasu nazwano Octavia Scout. Jest to pierwszy pojazd czeskiego producenta w tym segmencie od ukończenia produkcji żółtej Skody Pickup Fun w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych.
Skoda Octavia Combi 4x4, spotykana również na polskich drogach, otrzymała modyfikacje stylistyczne i techniczne, żeby mogła lepiej konkurować z dużo droższymi modelami Legacy Outback, Alfa Romeo Crosswagon, Volvo XC70 czy Audi Allroad.
Skoda postawiła na najprostsze rozwiązanie. Wokół całego auta zamontowano solidne, plastikowe panele, które mają chronić lakier samochodu, a kierowcy dodać trochę odwagi przy podejmowaniu trudnych wyzwań i pokonywaniu granic codzienności. Pancerny wygląd podkreślają duże, 17-calowe obręcze ze stopów lekkich i opony o największej średnicy, jaka kiedy pojawiła się w seryjnej Octavii.
Octavia Scout jest prawie o 1 cm dłuższa, 1,5 cm szersza i 1,3 cm wyższa od standardowej Octavii Combi 4x4. Dzięki modyfikacjom zawieszenia i wykorzystaniu większych opon prześwit powiększył się do 179 mm, tzn. o 40 mm więcej w porównaniu do modelu z napędem na przednią oś i o 16 mm więcej w stosunku do Octavii 4x4.
Nowe elementy stylistyki to przedni i tylny zderzak, boczne listwy ochronne w kolorze nadwozia oraz listwy progowe. Samochód seryjnie wyposażono w relingi dachowe, pod przednimi lampami, w zderzaku zamontowane są światła przeciwmgielne, na progach pojawiły się ozdobne listwy z napisem Scout, a nadkola obrębiają panele ochronne. Pod przednim i tylnym zderzakiem zamontowano dodatkowo panele chroniące przy najechaniu auta na nierówności. Z tyłu Octavia Scout wyróżnia się oznaczeniem modelu oraz chromowaną podwójną końcówką tłumika.
We wnętrzu nie zaszły tak radykalne zmiany, jednak są one dostrzegalne. W standardzie znajdą się skórzana kierownica, gałka zmiany biegów i drążek hamulca ręcznego, za dopłatą dostępne będą pedały ze szlachetnej stali z warstwą antypoślizgową. Pod podłokietnikiem ukryto praktyczny i pojemny Jumbo Box, specjalnie dla Octavii Scout przygotowano nowe materiały tapicerki oraz uchwyt na desce rozdzielczej przed pasażerem.
W ofercie znajdą się dwa 4-cylindrowe silniki o pojemności 2,0 l, znane z pozostałych wersji Octavii – benzynowy silnik 2,0 FSI o mocy 150 KM, dysponujący momentem obrotowym 200 Nm przy 3500 obr./min. oraz turbodiesel 2,0 TDI PD (140 KM, 320 Nm przy 2600 obr./min).
Napęd na cztery koła rozwiązano poprzez międzyosiowe elektronicznie sterowane sprzęgło Haldex, które rozdziela moment obrotowy między obie osie w zależności od przyczepności poszczególnych kół.
Skoda Octavia Scout zadebiutuje pod koniec września na salonie samochodowym w Paryżu, na rynku pojawi się w pierwszym półroczu 2007.