Logo
WiadomościAktualnościŠkoda Octavia Tour definitywnie znika z oferty

Škoda Octavia Tour definitywnie znika z oferty

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Producent przyjmował zamówienia importerów do końca maja 2010 roku, a obecnie montuje już ostatnie egzemplarze. Model ten będzie można jeszcze kupić tylko z zasobów magazynowych dilerów.

Škoda Octavia Tour definitywnie znika z oferty
Zobacz galerię (9)
Auto Świat
Škoda Octavia Tour definitywnie znika z oferty

Octavia Tour produkowana była prawie 14 lat. Prace projektowe nad współczesną Octavią rozpoczęły się w 1992 roku, a więc wkrótce po przejęciu czeskiego producenta przez koncern Volkswagen.

Nowy model powstał na bazie VW Golfa IV, ale otrzymał nadwozie typu liftback z dużym bagażnikiem. Pierwsza prezentacja tego auta odbyła się w kwietniu 1996 roku, a rozpoczęcie produkcji we wrześniu 1996 roku. To był znaczny skok technologiczny.

Zobacz następcę Octavii - Nowa Skoda Felicja następcą Octavii Tour

Nowością marki Skoda stały się mocniejsze silniki jak m.in. koncernowy pięciozaworowy 1,8 20V o mocy 92 kW oraz wysokoprężny 1,9 TDI o mocy 66 kW. W wyposażeniu znalazły się elementy dotychczas niedostępne w samochodach marki Skoda jak m.in. dwie poduszki powietrzne, boczne poduszki, elektronicznie sterowana klimatyzacja, przekładnia automatyczna oraz centralny zamek ze zdalnym sterowaniem.

Pod koniec zimy 1998 pojawiła się kolejna wersja Škoda Octavia Combi oraz kolejny silnik 1,8T o mocy 110 kW i maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm.

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ofertę dopełniła luksusowa wersja Laurin & Klement ze skórzaną tapicerką i bogatym wyposażeniem.

Škoda Octavia - sprzedaż w latach 1997-2002
Model199719981999200020012002
Octavia47 87687 12790 73396 25397 92598 766
Octavia Combi-15 24652 51862 25067 38665 251
Octavia - razem47 876102 373143 251158 503165 311164 017

Na potrzeby instytucji państwowych została wyprodukowana limitowana seria z przedłużonym rozstawem osi. W tym przypadku długość pojazdu wzrosła do 4591 mm (seryjna 4511 mm), rozstaw osi wzrósł do 2592 mm (2512 mm). Pojazd otrzymał nowy dach, wzmocnienia nadwozia oraz zmieniony słupek środkowy.

Miłośnicy jazdy sportowej otrzymali Octavię RS z silnikiem 1,8T o mocy 132 kW i maksymalnym momentem obrotowym 235 Nm, która była produkowana w wersji liftback i kombi.

Pierwsza widoczna modernizacja nadeszła w 2001 roku. Wówczas zmienił się kształt atrapy wlotu powietrza chłodnicy, montowana została nowa deska rozdzielcza oraz mocniejszy turbodiesel.

W pierwszej generacji Octavii można było wybierać następujące jednostki napędowe: 1,4 (44 kW), 1,4 (55 kW), 1,6 (55 kW), 1,6 (74 kW), 1,6 (75 kW), 1,8 (92 kW), 1,8T (110 kW), 1,8 (132 kW), 2,0 (85 kW). Na rynek grecki montowano także wersję z silnikiem 1,8T o mocy 142 kW. Turbodiesle miały pojemność skokową 1,9 litra i moc: 50 kW (SDI), 66 kW, 74 kW, 81 kW oraz 96 kW.

Škoda Octavia Tour - sprzedaż w latach 2003-2009
Model2003200420052006200720082009
Octavia Tour97 19882 25948 99953 78358 28765 54432 825
Octavia Combi Tour68 43758 42720 80215 54014 24212 04610 920
Octavia Tour - razem165 635140 68669 80169 32372 52977 59043 745

Produkcja pierwszej generacji była kontynuowana po wprowadzeniu do oferty w 2004 roku nowej Octavii. Zmieniona tylko jej nazwę na Octavia Tour. Do chwili obecnej w wersji liftback i kombi wyprodukowano około 1,5 mln egzemplarzy.

Jednak dalsza produkcja nie będzie już możliwa ze względu na fakt, iż żaden z silników montowanych w tym modelu nie spełnia już normy emisji szkodliwych spalin Euro 5, która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2011 roku.

W ofercie polskich dilerów model ten można jeszcze dostępny. Najtańsza wersja liftback z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1,4 l o mocy 55 kW (75 KM) kosztuje 40 470 zł. Najdroższa z 1,9 TDI o mocy 74 kW (101 KM) to już wydatek 54 070 zł.

Nabywca ma do wyboru cztery jednostki napędowe: 1,4 (75 KM), 1,6 (102 KM), 1,8T (150 KM) i 1,9 TDI (101 KM). Wersja kombi z silnikiem 1,4 l kosztuje 47 970 zł.

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: