O wyborze partnera czeski rząd zadecydował 9 grudnia 1990 roku. Z pomocą Volkswagena marka Škoda zyskała światowa renomę i w 2009 roku wyprodukowała 684 226 samochodów.

Poszukiwanie partnera strategicznego rozpoczęto w 1990 roku. Ze zgłoszonych 24 ofert wybrano 12, a w sierpniu 1990 r. koncern Volkswagen i francusko-szwedzkie konsorcjum Renault/Volvo, by ostatecznie w grudniu 1990 r. ogłosić współpracę z Volkswagenem.

Škoda jest jednym z najstarszych producentów samochodów na świecie, a tradycje sięgają 1895 roku, gdy powstała firma Laurin & Klement, produkująca rowery. Cztery lata później rozpoczęto produkcję motocykli, a w 1905 roku za bramy fabryki wyjechał pierwszy samochód. W 1925 założyciele sprzedali firmę pilzneńskiej Skodzie.

Po zakończeniu II wojny światowej producenta spotkał podobny los jak inne firmy. Orientacja na ZSRR i kraje RWPG oznaczało spadek renomy oraz wyraźną stagnację. Co prawda niektóre modele przeszły do historii i cieszyły się dużym zainteresowaniem w krajach socjalistycznych. Wśród nich wymienić należy takie modele jak m.in. Popular, Spartak, Octavia, 1000MB, 105/120/130 czy Favorit.

Ale już więcej się nie dało zdziałać samodzielnie i potrzebny był jak najszybciej partner z dobrym zapleczem ekonomicznym.

Po latach widać, iż decyzja Czechów była jak najbardziej słuszna. Tym bardziej, gdy porównamy sytuację Škody z warszawską FSO, po której zapewne już za kilka miesięcy pozostanie tylko wspomnienie.