Pierwsza generacja Superba uważana była powszechnie za niskobudżetowego volkswagena Passat. To plusy i minusy. Producent oczekiwał sprzedaży nawet na poziomie 40 tys. egz. rocznie, ale ta granica pozostała jedynie w sferze marzeń. Rocznie do użytkowników trafiało ok. 20 tys. Superbów i to było maksimum jakie mógł wchłonąć europejski rynek. Z tego względu przez wiele lat trwała zażarta dyskusja na temat przyszłości tego modelu. Był nawet moment, w którym bliska była decyzja o zaprzestaniu produkcji tego segmentu pod marką Škoda, a wypełnieniu luki nowa Octavią. Ostatecznie jednak los Superba został uratowany – przynajmniej w kolejnym wcieleniu…
Nowy Super jest inny od swojego poprzednika, a przynajmniej w znacznym stopniu różni się od swojego niemieckiego dawcy organów. Tym razem producent i konstruktorzy z Mlada Boleslav otrzymali więcej możliwości i mogli zwiększyć stopień jego indywidualizacji. Efekt jest taki, że nowy Superb ma w sobie mniej koncernowych komponentów we wnętrzu i na zewnątrz. Trudno jednak zaprzeczyć, że nie jest to auto koncernu Volkswagen, bo także w nim nie zaprzestano z modułowej konstrukcji, chociaż przyznać trzeba, iż do własnych potrzeb zmodyfikowanej. Przykładem może być tutaj płyta podłogowa, która pochodzi z mniejszego modelu Octavia. Dla potrzeb Superba została zmodyfikowana, zwiększono rozstaw osi i szerokość.
Ze względu na to, iż Škoda postrzegana jest jako marka, która oferuje interesujący stosunek ceny do wartości użytkowej, także nie było dla nas niespodzianką ogłoszenie długo przed premierą wprowadzenia do produkcji wersji kombi.
Bagażnik o pojemności 565 litrów, to jedna z ważnych zalet tego modelu. Zapewne jeszcze lepszy rezultat osiągną konstruktorzy w przypadku wersji kombi, która po złożeniu tylnych siedzeń może zaoferować własności użytkowe małej ciężarówki. Tutaj duże zadanie czeka designerów z ich szefem Jozefem Kabanem na czele. Z nieoficjalnych informacji wiemy, iż nowy Super Combi będzie miał premierę światową podczas międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem.
Trudno jednak dzisiaj oceniać, czy design nowego Superba jest aż tak innowacyjny. Zgodnie z koncernową strategią model ten powinien przetrwać jako w miarę nowoczesny przynajmniej 5-7 lat. Sądząc jednak po jego wyglądzie, wielkiej rewolucji designu tutaj nie dostrzegamy…stanowi ona kontynuację aktualnego stylu producenta, który co tu dużo mówić, postrzegany jest jako kontrowersyjny.
Škoda Superb na RoadLook.plOpis, dane techniczne i fotogaleriaPierwsza jazdaZdjęcia szpiegowskie
Ciekawostką jest także informacja, gdzie będzie nowy Superb produkowany. Wiadomo już, iż oprócz Kvasin będzie to zakład VW w Bratysławie, a także Indie. Co prawda mogłoby się w tym przypadku uważać, iż Chiny i Indie, to dobre miejsce na „produkcyjną emeryturę”, ale starego Superba definitywnie tam produkować się nie będzie. To także potwierdzenie strategii, która na rozwijających się rynkach przewiduje także wprowadzenie nowych modeli, bo konkurencja jest tam coraz większa.
Pompowtryskiwacze (wciąż) na scenie
Na liście jednostek napędowych nowego Superba nowego Superba znajdziemy także sukcesywnie wycofywane jednostki wysokoprężne z pompowtryskiwaczami 1,9 TDI o mocy 77 kW i 2,0 TDI o mocy 103 kW.Zostały one jednak wyciszone, a w tym celu zmodyfikowano układ wydechowy oraz dodatkowo wytłumiono komorę silnika.Jednostki te mają jednak zaletę, bo zużywają stosunkowo mało oleju napędowego (średnio 5,1 - 6,0 l/100 km).
Aerodynamiczna optymalizacja spowodowała obniżenie o 15 mm nadwozia, a w przypadku Superba GreenLine także jego masy własnej (dzięki zastąpieniu standardowego koła zapasowego kołem dojazdowym) oraz zastosowaniu opon o niższym współczynniku tarcia, a także modyfikacji oprogramowania jednostki sterującej i obniżeniu obrotów podczas jazdy z większą prędkością.
Nowa Škoda Superb - podstawowe dane techniczne - silniki wysokoprężnesilnik1,9 TDI PD2,0 TDI PD2,0 TDI CRPojemność skokowa [cm3]189619681968cylindry/zawory4/24/44/4Moc [kW/obr./min]77/4000103/4000125/4200Maksymalny mom. obrotowy [Nm/obr./min]250/1900320/1800-2500350/1750-2500Prędkość maksymalna [km/h]190207222Przyspieszenie 0-100 km/h [s]12,510,28,8Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,75,96,0
Wnętrze
Do wystroju wnętrza nowego Superba producent zastosował lepsze materiały niż w poprzedniej generacji. Na pochwałę zasługuje zastosowanie lakierowanych elementów w czarnej barwie. Czarno-biały wyświetlacz pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem, prezentuje się chyba lepiej niż wielobarwny.
Na dobrą ocenę zasłużyło wykonanie wnętrza i ergonomia. Natomiast brakuje we wnętrzu miejsca na umocowanie telefonu komórkowego. Podobnie pojemniki z napojami, które musieliśmy, chcąc nie chcąc, wkładać do bocznych kieszeni w drzwiach.
W testowanym egzemplarzu zamontowany był system nawigacji satelitarnej Columbus a dotykowym wyświetlaczem i pamięcią 30 GB.
Super, to przestrzeń. Skrócenie rozstawu osi o 42 mm nie spowodowało zmiany komfortu podróżnych. Można mieć zastrzeżenie do szerokości na przednich siedzeniach (na wysokości łokci), chociaż nowy Super jest obecnie szerszy o 52 mm. Jest obecnie więcej miejsca w rejonie kolan, bo węższy niż w poprzedniej wersji jest środkowy tunel.
Praktyczny są czujniki parkowania z przodu i z tyłu, z których informacje ukazywane sąna środkowym wyświetlaczu.
Škoda Superb - porównanie generacjiWymiarySuperb ISuperb IIróżniceDługość [mm]48034838+35Szerokość [mm]17651817+52Wysokość [mm]14691462-7Rozstaw osi [mm]28032761-42
Jedziemy
Trasa testowa zaprowadziła nas aż na niemiecką autostradę, gdzie mogliśmy sprawdzić jak nowy Super sprawuje się na wysokich obrotach. Jak się okazało nawet przy znacznych prędkościach, które przekraczają nasz drogowy limit, jego zawieszenie nie zachowuje się nerwowo i bez problemu niweluje drgania wynikające z nierówności nawierzchni.Czteroramienne i wielofunkcyjne koło kierownicy na optymalna grubość i dobrze przylegają do niego ręce kierowcy. W ofercie jest tez kierownica trójramienna, która prezentuje się bardziej sportowo.
Pozytywnie oceniamy także przednie fotele, które są ergonomiczne i dobrze trzymają na zakrętach.
Jednostki napędowe
Śmiało można przyjąć twierdzenie, iż w ofercie Škody każdy znajdzie odpowiedni silnik dla siebie. Miłym zaskoczeniem może okazać się jednostka 1,4 TSI, która tym razem stanowi podstawę różnorodnej oferty. Co prawda w tym przypadku super nie będzie żadnym „menedżerskim ekspressem”, ale jest w stanie zapewnić dostateczne parametry. W tym przypadku nasze pierwotne obawy okazały się bezpodstawne.
Z najnowszej oferty koncernu znajdziemy także nowoczesny diesel 2,0 TDI CR, z bezpośrednim wtryskiem Common Rail. Ma on lepsze przyspieszenie, a zużycie oleju napędowego podczas naszych testów (dynamicznych) nie przekroczyło 7 l/100 km, co uznać należy za dobry wynik. Naszym faworytem okazał się ładnie, cicho i dynamicznie pracujący silnik benzynowy 1,8 TSI o mocy 118 kW. Praktycznie od 2 tys. obr./min do maksimum, czyli ok. 6 tys. obr./min, pracuje dynamicznie i zapewni optymalny efekt przyspieszenia. Zużycie paliwa podczas naszego obcowania z tym egzemplarzem osiągnęło 8,2 l/100 km. I to tez zasługuje na pochwałę.
W ten sposób dotarliśmy do wierzchołka, którym jest benzynowy silnik o pojemności skokowej 3,6 l i mocy 191 kW. Oferowany jest on z automatyczną przekładnią DSG, która szczególnie przydała nam się na krętych drogach alpejskich. W tym przypadku taki wybór okazał się znacznie lepszy od przekładni manualnej. Moc maksymalną osiągamy przy 6200 obr./min, a prędkość maksymalna to 250 km/h.
Ta topowa wersja posiada napęd na cztery koła z systemem Haldex.
Nowa Škoda Superb - podstawowe dane techniczne - silniki benzynoweSilnik1,4 TSI1,8 TSI3,6 FSI 4MotionPojemność skokowa [cm3]139017983580cylindry/zawory4/44/46/4Moc [kW/obr./min]92/5000118/4500-6200191/6200Maksymalny mom. obrotowy [Nm/obr./min]200/1500-4000250/1500-4200350/2500-5000Prędkość maksymalna [km/h]201222250Przyspieszenie 0-100 km/h [s]10,58,66,5Średnie zużycie paliwa [l/100 km]6,67,610,0
Twindoor, antena i 4 końcówki rury wydechowej
Zakończenie poświecimy na trzy interesujące detale. Tym pierwszym jest już wielokrotnie opisywany system otwierania tylnych drzwi bagażnika Twindoor. Dzięki niemu nowa Skoda zapewnia dwie możliwości praktycznego dostępu i korzystania z bagażnika. Dzięki temu Super zachowuje sylwetkę klasycznego sedana, chociaż de facto posiada funkcję typowego liftbacka.
Kolejnym i często dyskutowanym elementem jest antena dachowa, która w Superbie przypomina płetwę ryby. Takie rozwiązanie może się podobać.
Ostatnią ciekawostką są cztery końcówki rury wydechowej w wersji z silnikiem 3,6 l FSI. Niektórzy uważają takie rozwiązanie za efekt wybujałej fantazji projektantów. Jednak po rozmowach z przedstawicielami działu technicznego producenta dowiedzieliśmy się, iż takie rozwiązanie jest konieczne. Dzięki niemu silnik o tak znacznej pojemności skokowej jest w stanie spełniać normy dopuszczalnego poziomu hałasu. Z tego względu konstruktorzy zastosowali dwa wielkie „gary” pod tylna częścią podwozia, z których wychodzą po dwie końcówki rury wydechowej.Przyszłość
Škoda Super może się podobać, chociaż zapewne nie jest idealnym autem. W czerwcu rozpocznie się sprzedaż samochodu z pełną gamą silników i wtedy także poznamy ostateczne ceny. Ostatnia będzie wersja z napędem na cztery koła, która będzie dostępna od jesieni 2008 roku. Z nieoficjalnych informacji wiemy także, że do oferty dołączy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny, którego obecnie Super nie posiada.
Czy nowy Superb zawojuje polski rynek? Z całą pewnością podstawowym czynnikiem okaże się jego cena, bo w przypadku, gdy polski importer nie skalkuluje jest w granicach rozsądku, to w opinii potencjalnych nabywców pozostanie on nadal ubogim krewnym Volkswagena.