Dla przyszłej generacji modelu Smart Fortwo producent przygotowuje dwa samochody koncepcyjne z bardzo niskim zużyciem paliwa. Smart stawia zarówno na napęd hybrydowy, jak i wyłącznie elektryczny.

Pierwszym samochodem jest elektromobil, który dzięki absencji silnika benzynowego nie emituje szkodliwych spalin. Napęd zapewnia silnik elektryczny o mocy 30 kW (41 KM) zamontowany z tyłu. Jednostka czerpie energię z baterii sodowo-niklowo-chlorkowych, które przy pełnym naładowaniu zapewniają zasięg 115 km. Ładowanie baterii przebiega przez podłączenie auta do standardowej sieci 230V poprzez tradycyjne gniazdko. Do przejechania 100 km elektromobil potrzebuje 12 kWh. Samochód przyśpiesza od 0 do 60 km/h w 5,7 s.

Drugą wersją jest Fortwo z klasycznym układem hybrydowym. Wart podkreślenia jest fakt, że po raz pierwszy w układzie hybrydowym zamiast silnika benzynowego może pojawić się także diesel. Silnik spalinowy (diesel lub benzynowy) wspomaga silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM). Producent twierdzi, że połączenie jednostki wysokoprężnej o pojemności 0,8 l i silnika elektrycznego zapewni obniżenie zużycia paliwa o 12%, a średnio takie auto ma zużywać zaledwie 2,9 l/100 km. Emisje CO2 spadną do poziomu 77 g/km, co czyniłoby z Fortwo jeden z najbardziej ekologicznych diesli.

Ostatnią nowością, która trafi do produkcji już pod koniec bieżącego roku, jest Fortwo z litrowym silnikiem (52 kW/71 KM) i funkcją „start-stop”. Jeśli samochód nie porusza się, jednostka wyłącza się, po zwolnieniu hamulca generator, który działa także jako rozrusznik, włączy silnik. Za pomocą tej technologii zużycie paliwa powinno wynieść średnio 4,3 l/100 km.