W 2015 r. zarejestrowano 355 tys. osobówek – wzrost jest więc znaczny, bo ponad 17-procentowy. Szczególnie udany i pracowity dla dilerów był grudzień – z salonów wyjechało 43 721 samochodów osobowych. Dziennie rejestrowano ponad 2 tys. aut. Jakie marki i modele są najbardziej popularne? To zależy, kto kupuje – klienci indywidualni czy firmy.
Ci pierwsi preferują auta tańsze. Najpopularniejsze wśród indywidualnych nabywców są: Toyota, Opel, Skoda, Volkswagen i Kia. Jeśli idzie o modele to indywidualni klienci najchętniej wybierają Ople Astry – kupili ich w 2016 r. 5883 sztuk.
Na drugim miejscu listy popularności jest Toyota Yaris – 5466 szt. Trzecie miejsce na podium zajmuje Skoda Fabia – 4584 szt., czwarte Dacia Duster – 3578 szt., a pierwszą piątkę zamyka Opel Corsa – 3513 szt. W 2016 roku klienci indywidualni kupili 134 tys. samochodów osobowych. To stanowi 32,3 proc. całego rynku osobówek, czyli trochę mniej niż 1/3.
Klienci reprezentujący firmy (tzw. rejestracje na REGON) wybierają auta większe i droższe. W sumie w 2016 r. kupili i zarejestrowali 281,7 tys. aut osobowych (67,7 proc. rynku). Ranking marek wśród zakupów firmowych wygląda następująco: Skoda, Volkswagen, Toyota, Ford i Opel.
Jakie modele wybierają najczęściej klienci firmowi?
Na pierwszym miejscu jest Skoda Octavia – 13 925 aut. Ten model cieszy się ogromną popularnością, w porównaniu z rokiem 2015 jego sprzedaż wzrosła o 20 proc. Octavia konkuruje z mniejszą siostrą – Skodą Fabią – 10 488 szt. W przypadku Fabii wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2015 jest jeszcze większy niż w Octavii – wyniósł bowiem aż 54,7 proc.
Na trzecim miejscu aut popularnych wśród klientów firmowych jest VW Golf – 9 515 szt. Czwarte miejsce w rejestracjach „na REGON" zajmuje Opel Astra – 8936 szt., a piąte przypadło Fordowi Focusowi – 8163 szt.
W galerii prezentujemy modele aut osobowych i wielkość ich sprzedaży (pierwszą dziesiątkę) w 2016 roku w ujęciu łącznym – jako zakupy indywidualne i firmowe.