Rekordowa ubiegłoroczna sprzedaż wyniosła 532 tys. samochodów. Z polskich salonów wyjechało o ponad 45 tys. (9,5%) aut więcej niż w 2017 roku. Nasz rynek świetnie wypada na tle całej Unii Europejskiej, która zanotowała jedynie symboliczny wzrost – 0,1% (dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA).

To żadna niespodzianka, że za dobre wyniki odpowiadają tzw. klienci instytucjonalni, czyli właśnie firmy kupujące auta hurtowo do swoich flot. Ich udział w całkowitej strukturze sprzedaży rośnie z każdym rokiem – w zeszłym wyniósł aż 72,3% (+2,6% rok do roku). Firmy kupiły o 45 443 samochody więcej, a osoby prywatne – zaledwie... o 26 więcej.

Coraz więcej nowych aut w wynajmie długoterminowym

Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów na podstawie danych IBRM Samar informuje, że coraz popularniejsza formą finansowania samochodów służbowych staje się wynajem długoterminowy kosztem zakupów ze środków własnych, kredytu czy klasycznego leasingu. Więcej niż co piąty nowy samochód osobowy nabyty w tym czasie przez firmy znajdował się w wynajmie długoterminowym. W sumie w 2018 roku w ten sposób finansowanych aut było 81,8 tys., o 23,4% (15,5 tys.) więcej niż w 2017, co dało udział na poziomie 21,3% w łącznej sprzedaży samochodów osobowych do firm.

Na koniec grudnia 2018 r. w łącznej flocie firm wynajmu długoterminowego należących do PZWLP (ok. 80% tego rynku) znajdowało się łącznie blisko 188 tys. samochodów, z czego zdecydowana większość (81,6%) w usłudze Full Serwis Leasingu. Najpopularniejszymi modelami są: Skoda Octavia, Volkswagen Passat, Ford Focus i Skoda Superb. Co ciekawe, również we flotach spada zainteresowanie silnikami Diesla – w firmach wynajmu długoterminowego stanowią już tylko niewiele ponad 60%.