- Na autostradzie A2 w woj. mazowieckim powstał testowy odcinek drogi z betonu cementowego o obniżonej emisji CO2
- Takie betonowe drogi są bardziej odporne na zużycie, zmniejszają koszty remontów i zużycie paliwa dzięki niższym oporom toczenia
- Jasna nawierzchnia z niskoemisyjnych cementów poprawia widoczność, bezpieczeństwo i ogranicza efekt "wyspy ciepła"
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Wykonawcy podkreślają, że zastosowanie cementu hutniczego w dolnej warstwie nawierzchni poprzedziły liczne badania, a decyzja o wdrożeniu tej technologii wymagała zgody Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przedstawiciele branży zapewniają, że rozwiązanie jest bezpieczne dla kierowców, a także korzystne ekonomicznie dla inwestorów i wykonawców. Dla cementowni to szansa na ograniczenie emisji i dekarbonizację produkcji.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Polska autostrada stała się "atrakcją", ale dla kierowców to koszmar. Będzie wielki remont
Gdzie zastosowane są nowe technologie cementowe?
Inżynierowie ze Strabagu i Cementu Ożarów nazwali zastosowaną technologię Milky Way 2.0, nawiązując do jasnej barwy nawierzchni, która powstaje w wyniku zastosowania nowych materiałów. Kluczowe znaczenie ma jednak tutaj sposób wykonania dwuwarstwowej drogi z betonu cementowego. Górną warstwę wykonano z cementu jasnego CEM II, który dzięki zastosowaniu mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego pozwala ograniczyć ślad węglowy produktu o 30 proc. względem typowego cementu CEM I. Dolna warstwa powstała z cementu hutniczego CEM III.
Według Krzysztofa Pytla z Cementu Ożarów, cytowanego przez serwis WNP.pl, dzięki tej technologii udało się zredukować ślad węglowy o ponad 40 proc. Z kolei Krzysztof Pelc ze Strabagu szacuje, że oszczędność emisji CO2 na tym odcinku odpowiada ilości, jaką samochód wyemitowałby podczas przejechania czterech milionów kilometrów.
Dotychczas w Polsce nie stosowano dwóch różnych rodzajów cementu w jednej nawierzchni drogowej. Wykorzystanie cementu jasnego CEM II nie jest już nowością — rok wcześniej Strabag i Cement Ożarów ogłosili budowę 19-kilometrowego fragmentu autostrady A2 w tej technologii. Jednak połączenie dwóch typów cementu w jednej drodze wymagało specjalnej zgody GDDKiA oraz wsparcia naukowego Politechniki Białostockiej. Testowy odcinek objęto wydłużoną gwarancją i będzie poddawany szczegółowym obserwacjom.
Przedstawiciele firm zaangażowanych w projekt podkreślają, że nie jest to eksperyment naukowy, lecz wdrożenie, którego efekty będą mogli ocenić kierowcy. Krzysztof Pytel, cytowany przez WNP.pl zaznacza, że nowa technologia została zastosowana na głównym ciągu drogi.
Po co stosuje się dekarbonizację cementu?
Producenci cementu przyznają, że przejście na produkty o niższym śladzie węglowym jest koniecznością w obliczu zaostrzających się regulacji klimatycznych. Mariusz Adamek, prezes Cementu Ożarów, cytowany przez serwis WNP.pl, wyjaśnia, że od przyszłego roku rozpocznie się redukcja wolnych alokacji jednostek emisji CO2, a branża posiada już konkretną mapę drogową prowadzącą do neutralności klimatycznej. Jego zdaniem, w przyszłości czyste cementy znikną z rynku, ponieważ większość emisji CO2 podczas produkcji klinkieru powstaje z procesu rozkładu węglanu wapnia, który jest nieunikniony technologicznie. W związku z tym klinkier będzie stopniowo zastępowany żużlem lub popiołami z elektrowni węglowych.
Wykonawcy dróg również dostrzegają korzyści ekonomiczne płynące z niskoemisyjnych cementów. Przedstawiciele Strabagu szacują, że cement CEM II jest nawet o 10 proc. tańszy od typowego CEM I, a zastosowanie cementu CEM III pozwala uzyskać jeszcze większe oszczędności. Krzysztof Zadrożny ze Strabagu deklaruje, że firma zamierza wdrażać tę technologię przy kolejnych inwestycjach infrastrukturalnych, choć wymaga to zmian w dokumentach technicznych GDDKiA.
Jakie są zalety betonowych dróg?
Według danych Stowarzyszenia Producentów Cementu, na koniec zeszłego roku w Polsce było 1194 km dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową, co stanowiło około 23 proc. całej sieci dróg szybkiego ruchu. Kolejne odcinki są w trakcie budowy, między innymi na trasie S6 w województwie pomorskim.
Prof. dr hab. inż. Jan Deja z Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Dyrektor Wykonawczy Stowarzyszenia Producentów Cementu — cytowany przez serwis WNP.pl — zwraca uwagę, że Polska jest europejskim liderem w budowie lokalnych dróg betonowych, a rocznie powstaje około 150 kilometrów takich tras samorządowych.
Przedstawiciele SPC podkreślają zaś, że betonowe nawierzchnie są bardziej odporne na wysokie temperatury i zużycie niż drogi bitumiczne, co przekłada się na niższe koszty remontów dla zarządców dróg. Prof. Deja wskazuje, że kierowcy mogą również odczuć oszczędności, ponieważ jazda po nawierzchni betonowej wiąże się z niższymi oporami toczenia, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa — dla samochodów ciężarowych oszczędności mogą sięgać kilkunastu procent.
Jasna barwa nawierzchni wykonanej z niskoemisyjnych cementów ma dodatkowe zalety — pozwala ograniczyć zużycie energii na oświetlenie dróg oraz zmniejsza efekt "wyspy ciepła" podczas upałów. Krzysztof Zadrożny ze Strabagu zwraca uwagę, że dzięki zastosowaniu specjalnego rodzaju cementu, nawierzchnia jest jaśniejsza i lepiej widoczna dla użytkowników, co przekłada się na większe bezpieczeństwo na drodze.