Jak spodziewali się tego przedstawiciele Exact Systems, firmy kontrolującej części motoryzacyjne, nieco lepszym wynikiem może pochwalić się Polska, której spadek na tle Europy jest dużo mniejszy (146 631 aut, -0,5% r/r.).

Do znacznego zmniejszenia półrocznego spadku w Polsce przyczynił się czerwiec. Z danych SAMAR wynika, że w tym miesiącu Polacy zarejestrowali blisko 25 tys. nowych osobówek, czyli o 11,5 proc. więcej niż w maju i o ponad 8 proc. więcej rok do roku.

- Czerwcowy wynik jest jednym z najlepszych w tym roku i może być dobrym prognostykiem na kolejne miesiące. W trzecim kwartale spodziewam się lepszych odczytów sprzedaży. Nie można przecież zbyt długo zwlekać z decyzją o zakupie nowego samochodu, gdyż koszty naprawy starego pojazdu będą wyższe niż inwestycja w nowy – komentuje Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, członek Grupy Ekspertów PIM.

Europa na czerwono

Niestety, po pierwszym półroczu br. niewiele państw może pochwalić się wzrostem liczby rejestracji nowych aut osobowych. Wśród nich możemy wymienić Portugalię (+3%), Danię (+9%) oraz Wielką Brytanię, która z 10-proc. dynamiką r/r kontynuuje swój trend wzrostowy. Brytyjczycy dużo częściej wymieniają swój park samochodowy niż reszta państw UE. I w odróżnieniu od Polski, Czech czy Republik Nadbałtyckich, kupują nowe auta a nie z rynku wtórnego – mówi Paweł Gos. Na minusie po sześciu miesiącach tego roku jest aż 21 członków UE, a wśród nich m.in. Niemcy (-8% r/r), Włochy (-10% r/r) czy Francja (-11% r/r).

- Brytyjczycy dużo częściej wymieniają swój park samochodowy niż reszta państw UE. I w odróżnieniu od Polski, Czech czy Republik Nadbałtyckich, kupują nowe auta, a nie z rynku wtórnego – mówi Paweł Gos.

Na minusie po sześciu miesiącach tego roku jest aż 21 członków UE, a wśród nich m.in. Niemcy (-8% r/r), Włochy (-10% r/r) czy Francja (-11% r/r).

W ślad za krajami idą produceni

Podobnie jak mapa Europy po pierwszym półroczu, również mapa producentów prezentuje się w kolorze czerwonym. Zdecydowana większość z nich zakończyła w UE ten okres pod kreską: PSA Group, czyli Peugeot i Citroen (-13,3% r/r), Renault Group (-4,5% r/r) czy GM Group (-11% r/r).

Liderem tabeli, pomimo 3,4% spadku r/r, pozostaje Grupa Volkswagen z blisko 1,5 mln sprzedanymi samochodami.

85 tys. nowych rejestracji w trzecim kwartale

- Wraz z ożywieniem gospodarki europejskiej spodziewam się niewielkiego wzrostu rejestracji nowych pojazdów a tym samym większego zapotrzebowania na części i komponenty do nich oraz zatrudnienia w przemyśle motoryzacyjnym. W ślad za tym powinna zwiększyć się pewność konsumentów – podsumowuje Paweł Gos z Exact Systems.

- Widać to bardzo dobrze w Wielkiej Brytanii, gdzie wraz z minimalnymi wzrostami cen nieruchomości automatycznie zwiększyła się sprzedaż samochodów W Polsce mam nadzieję będzie podobnie. Liczba 85 tys. nowych rejestracji w trzecim kwartale wydaje się możliwa – uważa Gos.