W sumie producenci poinformowali o sprzedaży w listopadzie prawie 34 tysięcy aut.

Lepsze wyniki uzyskane przez producentów w miesiącu przyczyniły się do poprawy wyników skumulowanych. Odniesione do rezultatów uzyskanych w analogicznym okresie 2009 roku po raz pierwszy wykazują wzrost.

W okresie styczeń - listopad 2010 dealerzy i producenci sprzedali 297 603 samochody, o 2,02% więcej niż rok wcześniej.

Obserwowana poprawa to efekt oddziaływania na rynek kilku czynników, wśród których najistotniejsze wydają się być dwa: zapowiedź zmian w podatku VAT, dotyczących zarówno klientów instytucjonalnych, jak i osób fizycznych kupujących auta do prywatnego użytku, a także wejście w życie normy EURO V, która stawia wyższe wymagania w zakresie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wg zapowiedzi mediów może się wiązać z ewentualną podwyżką cen oferowanych samochodów. Co prawda, już dziś w ofercie producentów znajdują się auta spełniające wymagania określone najnowszą normą i ich cena nie odstaje zbytnio od cen innych, konkurencyjnych aut na rynku, jednak wiele osób obawia się podwyżki, co jest istotnym argumentem na rzecz przyspieszenia decyzji o zakupie.

Chociaż, z powodu gorączkowych zakupów, już w październiku pojawiły się kłopoty z realizacją tegorocznych zamówień, dealerzy oraz importerzy starali się sprostać wysokiemu popytowi, w przewidywaniu słabszej sprzedaży w przyszłym roku. Niektórzy producenci nadal promują modele (szczególnie te wyposażone w "kratkę") dostępne jeszcze w 2010 roku.

Niepewna sytuacja gospodarcza potwierdzona działaniami rządu w zakresie poszukiwania możliwości zwiększenia dochodów budżetowych oraz niezbyt korzystny kurs euro do złotego wydaje się mieć dzisiaj zdecydowanie mniejsze znaczenie.

Istotną rolę w obserwowanym wzroście odgrywają firmy, czyli tzw. klienci instytucjonalni. Ich udział w rynku znacząco się zwiększył. Na koniec października kupili oni prawie 61% wszystkich sprzedanych przez producentów aut. Dziś ten udział może być nawet nieco wyższy, gdyż sprzedaż aut "z kratką", istotnego produktu, znajdującego się w ofercie producentów, zwiększa się. Zmiany przyjęte przez Radę Ministrów w istotny sposób ograniczą korzystną ofertę aut dla przedsiębiorców,  zapewniającą możliwość odpisu pełnej wartości podatku VAT. Dlatego też wiele firm, szczególnie małych, w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, chcąc skorzystać z okazji zakupu tańszego samochodu przyspieszyło decyzję zakupową. "Auta z kratką", czyli samochody osobowe posiadające homologację ciężarową uprawniającą do wspomnianego już odpisu, stanowiły w październiku prawie 54% wszystkich samochodów zakupionych przez przedsiębiorców.

Ponad 57% samochodów zakupionych/pozyskanych  przez przedsiębiorców sfinansowały firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego. Prawie 36% aut przedsiębiorcy kupili za gotówkę lub sfinansowali kredytem. Zakupy dealerów stanowiły 3,58% całości sprzedaży na rynku polskim w październiku, natomiast zakupy producentów - 0,57%.

W przypadku klientów indywidualnych nieco ponad 50% zakupów aut nowych finansowanych jest za pomocą kredytu. Średnio kredyt na nowy samochód pokrywa 45,5% wartości pojazdu.

Obserwowany aktualnie wzrost zakupów poprzedzających zmiany będzie stanowił istotny problem w roku przyszłym. Znaczne ograniczenia w korzystnej ofercie dla przedsiębiorców oraz wcześniejsze zakupy realizowane w tym roku, będące swoistą ucieczką przed podwyżką kosztów, staną się podstawą spadku sprzedaży w roku 2011. Wg prognoz liczba samochodów sprzedanych na rynku polskim w ciągu przyszłego roku może zmniejszyć się nawet do poziomu 217 tysięcy sztuk (w wariancie pesymistycznym; wariant realistyczny zakłada spadek do poziomu 270-285 tysięcy sztuk). Na razie jednak można się spodziewać, że wynik tegoroczny przekroczy poziom notowany w roku ubiegłym, który wyniósł ponad 320 tysięcy sprzedanych samochodów.

W listopadzie 2010 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 33 914 sztuk, o 11,69% (3 549 sztuk) więcej niż w poprzednim miesiącu i o 25,85% (6 965 sztuk) więcej niż rok wcześniej. Sumaryczna sprzedaż po 11 miesiącach roku wynosi 297 603 auta i jest to o 2,02% (5 896 sztuk) więcej niż przed rokiem. Warto zauważyć, że na koniec września odnotowano spadek sprzedaży na poziomie 2,58%, a na koniec października - 0,40%, tak więc dotychczasowa malejąca tendencja wyraźnie wyhamowała.

W gronie piętnastu najpopularniejszych marek sześć (Skoda, Ford, Fiat, Toyota, Honda oraz Suzuki) wykazało spadek tegorocznej sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem, przy czym 4 z nich zajmuje 5 pierwszych miejsc na liście rankingowej.

Kolejność na liście marek najpopularniejszych wśród polskich klientów nie uległa większej zmianie. Tytuł lidera rynku niezmiennie zachowuje Skoda. Skumulowana sprzedaż czeskiego producenta, w wysokości ponad 34,3 tysięcy sztuk, jest o 0,92% mniejsza niż rok wcześniej. Udział Skody w polskim rynku wynosi 11,53%.

Na pozycji wice lidera utrzymał się Volkswagen. Niemiecki producent sprzedał od początku roku ponad 24,4 tys. sztuk - o 0,68% więcej niż w ubiegłym roku. W konsekwencji udział Volkswagena w rynku sięgnął 8,20%.

Na trzecie miejsce awansował Ford, który wyprzedził Fiata. Łączna sprzedaż tego producenta wyniosła ponad 23,7 tysiąca sztuk, o 2,99% mniej niż w 2009 roku. Udział Forda w rynku to 7,99%. Na czwarte miejsce spadł Fiat. Sprzedaż włoskich aut wyniosła na koniec listopada niecałe 23,6 tys. sztuk, o 19,79% mniej niż przed rokiem (to największy spadek wśród piętnastu notowanych marek). Od Forda dzieli Fiata dystans 197 sztuk. Udział włoskiego producenta w polskim rynku wyniósł 7,92%.

Sklasyfikowana na 5. lokacie Toyota znalazła od początku roku 22 162 polskich klientów, o 12,47% mniej niż w ubiegłym roku.  Po jedenastu miesiącach 2010 roku udział Toyoty w rynku to 7,45%.

Spośród marek sklasyfikowanych na dalszych lokatach największą dynamiką wzrostu sprzedaży wyróżniają się Citroen (11. miejsce, 12,1 tys. sztuk, +37,67%) oraz Nissan (12. miejsce, 11,2 tys. sztuk,  +23,97%).