Rynek dostawczaków (samochodów o dmc do 3.5 tony) jest bardziej stabilny niż osobówek. Potwierdzają to dane o sprzedaży w 2020 r. Z salonów wyjechało 68 634 samochodów dostawczych – spadek sprzedaży w porównaniu z 2019 rokiem wyniósł 15,2 proc. W tym samym czasie spadek sprzedaży samochodów osobowych wyniósł 23 proc.
Powody spadków są znane – w największym stopniu wpłynął na to koronawirus i wszelkie ograniczenia z tym związane. Różnice między spadkami sprzedaży dostawczaków i osobówek tłumaczy fakt, że łatwiej zrezygnować z samochodu osobowego, przełożyć decyzję o jego kupnie o rok czy dwa lata, niż zrobić to samo z dostawczakiem, który jest narzędziem pracy w firmie, pozwala funkcjonować i przynosi konkretny dochód.
Samochody dostawcze w znacznie mniejszym stopniu podlegają modom czy trendom w porównaniu z osobowymi. Tu liczą się przede wszystkim użyteczność, funkcjonalność, niezawodność i niskie koszty eksploatacji.
Z punktu widzenia rodzaju nadwozia najpopularniejsze są furgony (blaszana zabudowa). W 2020 r. prawie połowa zakupionych dostawczaków miała właśnie nadwozie typu furgon (na 68 tys. sprzedanych pojazdów 33 tys. to były furgony). Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się inne rodzaje nadwozia typu skrzynia ładunkowa, czy sama kabina z ramą do zabudowy.
W styczniu 2021 r. sprzedano 4512 samochodów dostawczych o dmc do 3.5 tony, a licząc z pojazdami specjalistycznymi – 4626 szt. Pierwsze miejsce zajął Ford, który sprzedał 783 pojazdy dostawcze. Firma zwiększyła sprzedaż w porównaniu ze styczniem 2020 o 36,9 proc. Udział Forda w rynku dostawczaków zwiększył się z 12,95 proc. do 16,93 proc.
Piotr Pawlak, Prezes i Dyrektor Zarządzający Ford Polska: „od 6 lat Ford jest wiodącą marką w sprzedaży samochodów dostawczych w Europie z udziałem rynkowym na poziomie 14,6 proc. Nasze najnowsze wyniki sprzedaży w Polsce to potwierdzenie realizacji strategii, która ma zapewnić marce objęcie pierwszego miejsca na każdym z europejskich rynków”.
Sprzedaż aut dostawczych w styczniu 2021
Marka | Liczba sprzedanych dostawczaków |
1. Ford | 783 |
2. Fiat | 689 |
3. Renault | 678 |
4. Volkswagen | 572 |
5. Iveco | 409 |
6. Toyota | 306 |
7. Citroen | 280 |
8. Mercedes | 278 |
9. Peugeot | 220 |
10. Opel | 175 |
Drugie miejsce zajął Fiat – przez wiele lat lider rynku tego typu pojazdów. Sprzedaż w styczniu wyniosła 689 szt.– wzrost o 38,4 proc. Trzecie miejsce zajęło Renault (ubiegłoroczny lider rynku) ze sprzedażą 678 szt. – wzrost o 5,8 proc. (w tabeli wyniki pierwszej dziesiątki).
Jakie modele dostawczaków cieszyły się w styczniu największym powodzeniem?
Na pierwszym miejscu uplasował się Renault Master – sprzedano 571 szt. Drugie miejsce zajął Fiat Ducato – 467 szt., na trzecim – Iveco Daily – 409 szt. (w tabeli dane o sprzedaży 10 najpopularniejszych modeli).
Najpopularniejsze modele aut dostawczych w styczniu 2021
Marka, model | Liczba sprzedanych egzemplarzy |
1. Renault Master | 571 |
2. Fiat Ducato | 467 |
3. Iveco Daily | 409 |
4. Ford Transit | 257 |
5. Mercedes Sprinter | 215 |
6. VW Crafter | 207 |
7. Ford Transit Custom | 196 |
8. Toyota Proace City | 183 |
9. Citroen Jumper | 145 |
10. VW Transporter | 144 |
Galeria zdjęć
2. miejsce. Sprzedaż w styczniu 467 szt.
3. miejsce. Sprzedaż w styczniu 409 szt.
4. miejsce. Sprzedaż w styczniu 257 szt.
5. miejsce. Sprzedaż w styczniu 215 szt.