- Studenci Politechniki Warszawskiej stworzyli piątą generację bolidu do rywalizacji w Formule Student
- Silnik pochodzi ze sportowego motocykla Hondy
- Bolid będzie startować w zawodach w Polsce, Chorwacji i na Węgrzech, a studenci mają dzięki temu szansę na inżynierską karierę w zawodowym motorsporcie
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Piąta generacja bolidu studentów Politechniki Warszawskiej ujrzała światło dzienne. WUT-5, bo tak się nazywa ten pojazd, został stworzony przez zespół WUT Racing w celu rywalizacji w Formule Student, międzynarodowych zawodach, w których liczy się nie tylko szybkość, ale też m.in. ekonomia, jakość i technologia.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Studenci poprawili już zaawansowany bolid
Jak więc wygląda ta technologia i konstrukcja w przypadku WUT-5? Zastosowano tu silnik PC40 Hondy, który był montowany m.in. w motocyklu honda CBR600RR. Jest to więc silnik wysokoobrotowy i został odpowiednio zmodyfikowany do pracy w innych warunkach niż w motocyklu. Zmiany nastąpiły w układach dolotowym, paliwowym, wydechowym, przeniesienia napędu oraz chłodzenia. Z uwagi na znacznie niższe średnie prędkości, z jakimi bolid porusza się względem motocykla, zamontowano tu dwie chłodnice aluminiowe z elektryczną pompą wody.
Młodzi inżynierowie na razie nie pochwalili się mocą tego silnika, jednak sądząc po poprzednich generacjach bolidu, można podejrzewać, że będzie to ok. 80 KM. Mało? Bo w tego typu pojazdach nie tylko moc się liczy.
- Przeczytaj także: Koniec kłótni o lewy kierunkowskaz na rondzie. Zapadł wyrok sądu
WUT-5 korzysta z najwyższej technologii
Zaczynając od zawieszenia, w WUT-5 jest ono w konfiguracji pushrod, stosowane w motorsporcie. Wahacze i drążki wykonane są w nowoczesnej, hybrydowej konstrukcji rurek węglowych klejonych z insertami aluminiowymi, w których osadzone są łożyska. Koła natomiast, które dla niektórych mogą wyglądać na śmiesznie małe, zostały tak dobrane, by poprawić przyspieszenie bolidu oraz jego zwrotność. Felgi mają 10 cali i są wykonane ze stopów magnezu, ograniczających masę nieresorowaną.
Ponadto konstrukcja nośna została złożona ze stalowej ramy i monokoku stworzonego z włókna węglowego (takie monokoki są stosowane w najszybszych autach i bolidach). W porównaniu do poprzedniego modelu modyfikacje pozwoliły zaoszczędzić 4 kg i zwiększyć sztywność o 7 proc.
Zostały także dołożone czujniki, inaczej stworzona wiązka elektryczna, a studenci odpowiedzialni za aerodynamikę przeprojektowali przednie skrzydło, podłogę i tylne skrzydło, co pozwoliło na zwiększenie siły docisku aż o 37 proc.! Dodatkowo przepływ powietrza przez chłodnicę wzrósł o 100 proc.
- Przeczytaj także: Czy na autostradzie można wyprzedzać z prawej strony, gdy jakiś szeryf blokuje lewy pas?
WUT Racing wystartuje w trzech krajach
I choć te wszystkie innowacje powodują, że bolid jest lepszy, to konkurencja nie śpi. W zawodach startują pojazdy z całego świata, w tym z kilku polskich uczelni. Niektóre z nich są również z napędem elektrycznym.
Załoga z PW będzie startować w Polsce, w Chorwacji i na Węgrzech, a bolid na te zawody był budowany od czerwca 2023 r. do lutego 2024 r. Formuła Student pozwala studentom na wejście do profesjonalnego sportu, jako inżynierowie w wyścigach Formuł.
Bolidy oceniane są w trzech etapach:
- konkurencja statyczna (ocena projektu technicznego, przedstawienie kosztorysu, prezentacja biznesowa);
- wieloetapowa inspekcja techniczna;
- konkurencja dynamiczna (test przyspieszenia, test jazdy w zakręcie, okrążenie kwalifikacyjne i wyścig).
Pierwsze zawody są na Węgrzech i rozpoczynają się 28 lipca. Do tego czasu ekipa z WUT Racing ma czas na testowanie i ewentualne poprawki pokazanego bolidu.