Auto Świat Wiadomości Aktualności Polscy studenci zbudowali bolid i jadą zdobywać nim tytuły

Polscy studenci zbudowali bolid i jadą zdobywać nim tytuły

Studenci Politechniki Warszawskiej kolejny raz stworzyli bolid do rywalizacji w międzynarodowych zawodach. Choć jego wygląd jest specyficzny, to każdy element został dokładnie przemyślany, zanim został stworzony. Studenci dzięki niemu mogą się dostać nawet do Formuły 1.

Bolid WUT-5 stworzony przez studentów Politechniki Warszawskiej z zespołu WUT RacingWUT Racing
  • Studenci Politechniki Warszawskiej stworzyli piątą generację bolidu do rywalizacji w Formule Student
  • Silnik pochodzi ze sportowego motocykla Hondy
  • Bolid będzie startować w zawodach w Polsce, Chorwacji i na Węgrzech, a studenci mają dzięki temu szansę na inżynierską karierę w zawodowym motorsporcie
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Piąta generacja bolidu studentów Politechniki Warszawskiej ujrzała światło dzienne. WUT-5, bo tak się nazywa ten pojazd, został stworzony przez zespół WUT Racing w celu rywalizacji w Formule Student, międzynarodowych zawodach, w których liczy się nie tylko szybkość, ale też m.in. ekonomia, jakość i technologia.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Studenci poprawili już zaawansowany bolid

Jak więc wygląda ta technologia i konstrukcja w przypadku WUT-5? Zastosowano tu silnik PC40 Hondy, który był montowany m.in. w motocyklu honda CBR600RR. Jest to więc silnik wysokoobrotowy i został odpowiednio zmodyfikowany do pracy w innych warunkach niż w motocyklu. Zmiany nastąpiły w układach dolotowym, paliwowym, wydechowym, przeniesienia napędu oraz chłodzenia. Z uwagi na znacznie niższe średnie prędkości, z jakimi bolid porusza się względem motocykla, zamontowano tu dwie chłodnice aluminiowe z elektryczną pompą wody.

Młodzi inżynierowie na razie nie pochwalili się mocą tego silnika, jednak sądząc po poprzednich generacjach bolidu, można podejrzewać, że będzie to ok. 80 KM. Mało? Bo w tego typu pojazdach nie tylko moc się liczy.

Bolid WUT-5 stworzony przez studentów Politechniki Warszawskiej z zespołu WUT Racing
Bolid WUT-5 stworzony przez studentów Politechniki Warszawskiej z zespołu WUT RacingWUT Racing

WUT-5 korzysta z najwyższej technologii

Zaczynając od zawieszenia, w WUT-5 jest ono w konfiguracji pushrod, stosowane w motorsporcie. Wahacze i drążki wykonane są w nowoczesnej, hybrydowej konstrukcji rurek węglowych klejonych z insertami aluminiowymi, w których osadzone są łożyska. Koła natomiast, które dla niektórych mogą wyglądać na śmiesznie małe, zostały tak dobrane, by poprawić przyspieszenie bolidu oraz jego zwrotność. Felgi mają 10 cali i są wykonane ze stopów magnezu, ograniczających masę nieresorowaną.

Ponadto konstrukcja nośna została złożona ze stalowej ramy i monokoku stworzonego z włókna węglowego (takie monokoki są stosowane w najszybszych autach i bolidach). W porównaniu do poprzedniego modelu modyfikacje pozwoliły zaoszczędzić 4 kg i zwiększyć sztywność o 7 proc.

Zostały także dołożone czujniki, inaczej stworzona wiązka elektryczna, a studenci odpowiedzialni za aerodynamikę przeprojektowali przednie skrzydło, podłogę i tylne skrzydło, co pozwoliło na zwiększenie siły docisku aż o 37 proc.! Dodatkowo przepływ powietrza przez chłodnicę wzrósł o 100 proc.

Bolid WUT-5 stworzony przez studentów Politechniki Warszawskiej z zespołu WUT Racing
Bolid WUT-5 stworzony przez studentów Politechniki Warszawskiej z zespołu WUT RacingWUT Racing

WUT Racing wystartuje w trzech krajach

I choć te wszystkie innowacje powodują, że bolid jest lepszy, to konkurencja nie śpi. W zawodach startują pojazdy z całego świata, w tym z kilku polskich uczelni. Niektóre z nich są również z napędem elektrycznym.

Załoga z PW będzie startować w Polsce, w Chorwacji i na Węgrzech, a bolid na te zawody był budowany od czerwca 2023 r. do lutego 2024 r. Formuła Student pozwala studentom na wejście do profesjonalnego sportu, jako inżynierowie w wyścigach Formuł.

Bolidy oceniane są w trzech etapach:

  • konkurencja statyczna (ocena projektu technicznego, przedstawienie kosztorysu, prezentacja biznesowa);
  • wieloetapowa inspekcja techniczna;
  • konkurencja dynamiczna (test przyspieszenia, test jazdy w zakręcie, okrążenie kwalifikacyjne i wyścig).

Pierwsze zawody są na Węgrzech i rozpoczynają się 28 lipca. Do tego czasu ekipa z WUT Racing ma czas na testowanie i ewentualne poprawki pokazanego bolidu.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków