Bezpieczeństwo podstawowe

Proste zabiegi – znaczące efekty. Subaru stara się projektować swoje samochody tak, żeby kierowca skoncentrował się na prowadzeniu. Za wygodną pozycję za kierownicą odpowiadają ergonomiczne fotele i duży zakres regulacji siedzenia oraz kolumny kierowniczej. Dobra widoczność to nie tylko minimalizacja martwych pól, lecz także: reflektory LED doświetlające zakręty, automatyczne światła drogowe i wycieraczki oraz kamery.

Im lepsza widoczność, tym większa pewność prowadzenia i mniejsze ryzyko przeoczenia pieszego, rowerzysty, zwierzęcia, innego samochodu lub przeszkody podczas parkowania Foto: Subaru
Im lepsza widoczność, tym większa pewność prowadzenia i mniejsze ryzyko przeoczenia pieszego, rowerzysty, zwierzęcia, innego samochodu lub przeszkody podczas parkowania

Bezpieczeństwo aktywne

Pewność prowadzenia zwiększa bezpieczeństwo. W Subaru stabilność jazdy wynika przede wszystkim z obniżającego środek ciężkości silnika typu bokser i ze stałego napędu na 4 koła, gwarantującego znakomitą trakcję w każdych warunkach. Elektronika dba o właściwy rozkład momentu napędowego, wspomaga kierowcę na wzniesieniach, podczas hamowania oraz stabilizuje tor jazdy. Nie mniej istotne dla dobrego prowadzenia są sztywne nadwozie i zawieszenie utrzymujące opony prostopadle do jezdni.

Subaru wykorzystuje nadwozia zbudowane z pierścieniowych ram wzmacniających o wysokiej sztywności skrętnej. Poziomo ułożone tłoki dają płaską konstrukcję silnika – to obniża środek ciężkości i wpisuje się w osiową symetrię elementów układu napędowego. Efekt: mniejsze przechyły na zakrętach. Stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD to świetna trakcja w każdych warunkach Foto: Subaru
Subaru wykorzystuje nadwozia zbudowane z pierścieniowych ram wzmacniających o wysokiej sztywności skrętnej. Poziomo ułożone tłoki dają płaską konstrukcję silnika – to obniża środek ciężkości i wpisuje się w osiową symetrię elementów układu napędowego. Efekt: mniejsze przechyły na zakrętach. Stały napęd wszystkich kół Symmetrical AWD to świetna trakcja w każdych warunkach

Bezpieczeństwo pasywne

Subaru uzyskuje najwyższe noty w testach zderzeniowych w Europie, Japonii, USA i Australii. Podróżujących w razie wypadku chroni mocne nadwozie ze wzmocnieniami bocznymi i do 7 poduszek powietrznych (w tym kolanowa kierowcy). Wnętrze wykończono materiałami tłumiącymi wstrząsy. W razie zderzenia czołowego silnik i skrzynia biegów przesuwają się pod kabinę, a pedały łamią, przez co zmniejsza się ryzyko urazów nóg kierowcy.

W razie zderzenia czołowego silnik i skrzynia biegów są kierowane pod kabinę, a nie do niej Foto: Subaru
W razie zderzenia czołowego silnik i skrzynia biegów są kierowane pod kabinę, a nie do niej

Bezpieczeństwo prewencyjne

Druga para oczu, wspierająca kierowcę – na tym polega system EyeSight. Przy górnej krawędzi przedniej szyby umieszczono dwie kamery, które obserwują drogę. Jeśli system wykryje niebezpieczeństwo, ostrzeże kierowcę, a w krytycznej sytuacji nawet uniknie kolizji. Elektronika utrzyma też samochód na pasie ruchu, a czujniki systemu Rear Vehicle Detection ostrzegą o pojeździe w martwym polu, wykryją też ruch poprzeczny podczas cofania i szybko nadjeżdżające auto na pasie obok.

EyeSight: dwie kamery, które analizują trójwymiarowy obraz otoczenia przed samochodem Foto: Subaru
EyeSight: dwie kamery, które analizują trójwymiarowy obraz otoczenia przed samochodem
System EyeSight wykrywa inne po-jazdy, a także pieszych i rowerzystów, z którymi grozi kolizja. Ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie, a w razie braku reakcji z jego strony hamuje, żeby uniknąć uderzenia Foto: Subaru
System EyeSight wykrywa inne po-jazdy, a także pieszych i rowerzystów, z którymi grozi kolizja. Ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie, a w razie braku reakcji z jego strony hamuje, żeby uniknąć uderzenia

Bezpieczeństwo pokolizyjne

W razie wypadku w Subaru można liczyć też na Inteligentny System Ratunkowy (seryjny w nowych Subaru sprzedawanych w autoryzowanych salonach Polsce od 2008 r.). Wysyła on automatyczne zgłoszenie sytuacji awaryjnej do całodobowego Centrum Monitoringu. Służby ratunkowe szybciej przybywają na miejsce, dzięki czemu znacząco rosną szanse przeżycia.

Subaru ISR Foto: Auto Świat
Subaru ISR

Bezpieczeństwo przez edukację

Subaru wychodzi z założenia, że trening czyni mistrza, i dlatego konsekwentnie edukuje swoich klientów. Wykłady i ćwiczenia pod okiem doświadczonych instruktorów mają w Polsce długą tradycję. Rocznie na 250 wydarzeniach nauki bezpiecznej jazdy pobiera około 5000 osób.

Szkoła Jazdy Subaru – SJS Foto: Subaru
Szkoła Jazdy Subaru – SJS