Splash to zupełnie nowy kompaktowy samochód, którego zadaniem jest powtórzenie sukcesu Swifta.
Po modelach Swift, Grand Vitara i SX4, Splash jest czwartym samochodem zaprezentowanym przez markę Suzuki w ciągu ostatnich trzech lat. Model ten uosabia filozofię Suzuki zawartą w haśle „Way of Life” dowodząc jednocześnie słuszności strategii projektowania i produkowania samochodów cieszących się uznaniem klientów na całym świecie.
Suzuki Splash będzie produkowany w Esztergom (Węgry) w Magyar Suzuki Corporation, gdzie obecnie wytwarzane są modele Swift, SX4 i Ignis.
Suzuki w tej fabryce produkować będzie również nową generację modelu Agila dla Opla. Oba samochody będą produkowane w oparciu o tę samą technologie. Główne różnice pomiędzy modelami będą dotyczyły stylizacji przodu (maska, błotniki, reflektory i zderzak) oraz tyłu ( klapa bagażnika, tylne światła, zderzak).
Węgierska fabryka, która rozpoczęła produkcję w 1992 roku do dziś wyprodukowała ponad milion samochodów.
Pierwszy model Fazy II
Splash nie jest następcą modelu Wagon R+ (powiększonej wersji modelu Wagon R), który w 1993 roku został zaprojektowany na rynek japoński, później wprowadzony również do Europy.
- Bazując na zupełnie nowych założeniach, Splash został zaprojektowany tak, aby spełnić przede wszystkim oczekiwania europejskich klientów – podkreśla Toshihiro Suzuki, główny inżynier projektu. Model Splash charakteryzuje: atrakcyjne wzornictwo, kompaktowe wymiary, bardzo dobre właściwości jezdne, bardzo dobra jakość wykonania oraz dbałość o środowisko naturalne.
Faza I Światowej Strategii Suzuki oparta była na prezentowaniu modeli ze sportowym duchem. Suzuki Splash jest pierwszym modelem Fazy II, która skierowana jest do młodych rodzin i w nich upatruje główną grupę docelowa. Obok nowoczesnego wyglądu i sportowej stylizacji, młodzi ludzie zwrócą uwagę na takie zalety auta jak, przestronność, łatwość aranżacji wnętrza i ekonomię. Projektanci postawili na młodość, świeżość oraz czystą funkcjonalność idącą z duchem czasu.
Stylizacja
Grupa projektantów odpowiedzialna za model Splash działała pod kierownictwem 44-letniego Akira Kamio, który odegrał również bardzo ważną role podczas projektowania modelu Swift. W pierwszej połowie 2003 roku rozpoczął on prace nad określeniem głównych cech samochodu mini MPV spełniającego oczekiwania Europejczyków. Bardzo szybko doszedł do wniosku, że nie może to być miniatura dobrze znanego samochodu z segmentu MPV, ale zupełnie nowe auto zawierające w sobie jego najważniejsze zalety takie jak: wysoka pozycja za kierownicą, bardzo dobra widoczność, poczucie przestronności oraz łatwość aranżacji wnętrza w celu uzyskania dodatkowej przestrzeni.
W styczniu 2004 roku przyjechała do Niemiec grupa 10 japońskich projektantów aby zapoznać się z europejskim trendami w modzie, wzornictwie jak i samym projektowaniu samochodów. Pół roku spędzone w Europie zaowocowało stworzeniem „modeli klinicznych”, które zostały zaprezentowane publiczności. Osoby poproszone o wyrażenie swojego zdania zdecydowanie wybierały modele oferujące optymalne połączenie sportowej dynamiki z młodzieńczym wzornictwem. Ich zdaniem auto musi podkreślać pozytywne nastawienie właściciela do życia.
Podczas zeszłorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu Suzuki zaprezentowało „Project Splash”, samochód koncepcyjny stanowiący przedsmak przyszłej wersji produkcyjnej modelu Splash. Model ten został bardzo entuzjastycznie przyjęty przez odwiedzających salon, co tylko stanowiło potwierdzenie, że Akira Kamio i jego współpracownicy, obrali właściwą drogę przy projektowaniu tego modelu. Jedna rzecz jest pewna: Splash będzie głównym graczem w segmencie mini-MPV. Idealnie pasujący do wąskich ulic i ciasnych parkingów, Splash o długości 3.72 m, zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla 5 osób i ich bagażu.
Obok atrakcyjnego wyglądu, ten sympatyczny samochód oferuje nowoczesne technologie. Gwarantują one bezpieczne i wygodne prowadzenie, komfort podróżowania oraz wysoki stopień dbałości o środowisko naturalne. Pozwalają także na zastosowanie optymalnego wyposażenia z zakresu czynnego i biernego bezpieczeństwa. Splash wykorzystuje zmodyfikowaną platformę konstrukcyjną modelu Swift, w której rozstaw osi jest o 30 mm mniejszy.
Splash o szerokości 1.68 m jest, o 8 cm szerszy niż Wagon R+. Ciekawie zaprojektowane światła połączone z wlotem chłodnicy o trapezoidalnym kształcie tworzą nową „twarz” samochodu, która będzie od tej pory wizytówką nowej osobowości marki Suzuki. Logo Suzuki jest teraz dumnie wyeksponowane w środkowej części wlotu. Cała przednia część samochodu zawiera strukturę pochłaniającą energię w celu ochrony pieszych w razie kolizji.
Sylwetka Splasha ma opływowy kształt, ale nie ma to żadnego negatywnego wpływu na przestronność, funkcjonalność czy możliwość kształtowania wnętrza. Przód nadwozia łagodnie unosi się ku górze. Słupek „A” płynnie przechodzi w linię dachu, która delikatnie opada ku tyłowi i kończy się niemal pionową pokrywą bagażnika. Krótkie zwisy zapewniają wrażenie zwartej, harmonijnej sylwetki. Aby jeszcze bardziej spotęgować wrażenie zwinności, pomimo dość dużej wysokości (wysokość całkowita Splasha to 1.59 m), błotniki są wyraźnie zaznaczone. Współczynnik oporu powietrza Splasha wynosi tylko 0.32 – to doskonały wynik w klasie mini-MPV.
Tylna część nadwozia Splasha natychmiast przyciąga wzrok dużymi lampami przywodzącymi na myśl kształt bumerangu „wcinającego” się w słupek „C”. W ciemności robi to jeszcze większe wrażenie. Dzięki takiemu rozwiązaniu pokrywa bagażnika ma dużą szerokość, co ułatwia dostęp do kufra.
Splash dostępny jest w dziesięciu kolorach, z których 8 to lakiery typu metalik. Dwa kolory – Splash Green oraz Lagoon Turquoise 2 – zostały opracowane przez Suzuki specjalnie dla Splasha. W zależności od koloru nadwozia i wersji, dostępne są łącznie cztery kolory tapicerki wnętrza: turkusowy, błękitny, czarny i szary.
Oczywiście wygląd jest kwestia gustu. Nam sie jednak Splash bardzo spodobał!
Wnętrze
Pozycja kierowcy i pasażerów jest wyraźnie wyższa, niż w innych samochodach podobnej wielkości i klasy. Widoczność jest świetna, a wrażenie przestronności (w dużej mierze dzięki wysokiemu nadwoziu) ogromne. Także pasażerowie tylnych siedzeń mogą cieszyć się komfortem i estetycznie zaprojektowanym wnętrzem.
Dobrze wyprofilowane fotele zapewniają odpowiedni komfort oraz trzymanie boczne w zakrętach nawet podczas długich podróży. Składane tylne siedzenie, dzielone w proporcji 60:40 pozwala łatwo i szybko przystosować Splasha do przewozu większych przedmiotów.
Projektując kokpit postawiono na funkcjonalność i ergonomię, aby zapewnić łatwą i intuicyjną obsługę wszystkich przyrządów. Duży szybkościomierz usytuowany centralnie przed kierownicą jest doskonale widoczny. Srebrzysta obwódka wokół konsoli centralnej nadaje wnętrzu sportowego charakteru.Wokół szybkościomierza rozmieszczono wszystkie lampki kontrolne. W dolnej części znajduje się ciekłokrystaliczny wyświetlacz (LCD), z którego kierowca może odczytać dodatkowe informacje. W niektórych wersjach dostępny jest obrotomierz montowany osobno na tablicy rozdzielczej oraz wielofunkcyjny wyświetlacz w szybkościomierzu, podający między innymi informacje o temperaturze zewnętrznej i zużyciu paliwa.
Wszystkie przełączniki rozmieszczono z myślą o jak najbardziej intuicyjnej obsłudze. Liczba przycisków jest zredukowana do minimum, co zapobiega dekoncentracji kierowcy i w ten sposób wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo. Dźwignia zmiany biegów została ukształtowana i umieszczona z uwzględnieniem wymogów ergonomii dość wysoko i blisko kierownicy. Pozwoliło to wygospodarować więcej przestrzeni, np. na użyteczne schowki. Nad dźwignią zmiany biegów znajduje się łatwo dostępny panel kontrolny ogrzewania i klimatyzacji z trzema dużymi pokrętłami.
Dostępność do przełączników jest dobra!
W niektórych wersjach Splasha pod podłogą bagażnika, dostępny jest 36-litrowy schowek (wg normy VDA) idealny do przewożenia drobnych przedmiotów. Szeroka, wysoko unoszona tylna półka daje łatwy dostęp do bagażnika. Można ją bardzo łatwo zdemontować. Gdy potrzebna jest większa przestrzeń bagażowa, tylne siedzenie może być łatwo złożone. Wtedy otrzymujemy do dyspozycji przestrzeń o pojemności 1 050 litrów (wg pomiarów Suzuki), co plasuje Splasha na pozycji lidera w kategorii mini-MPV.
W kabinie Splasha przewidziano liczne schowki. W każdych drzwiach znajduje się uchwyt na butelkę. Dodatkowe uchwyty na butelki o pojemności 0,5 i 1,5 l przewidziano między fotelami, przy dźwigni hamulca ręcznego. W górnej części tablicy rozdzielczej znajduje się bardzo praktyczny zamykany schowek na rękawiczki lub drobne przedmioty. Kolejny zamykany schowek można znaleźć w tablicy rozdzielczej po stronie pasażera. Tuż nad nim jest zagłębiona półka. Tuż pod panelem sterowania ogrzewaniem i klimatyzacją mamy kolejny niewielki otwarty schowek nanp. telefon komórkowy.
Jednostki napędowe
Klienci będą mieli do wyboru trzy jednostki napędowe – dwie benzynowe i jedną diesla.
Silniki benzynowe zostały w całości zaprojektowane przez Suzuki. Pierwszy z nich ma pojemność 1.0 litra, 3 cylindry i moc 48 kW (65K M). Drugi - pojemność 1.2 litra, 4 cylindry i moc 63 kW (86 KM). Oba silniki w pełnym zakresie obrotów zapewniają doskonałe osiągi i prowadzenie będąc jednocześnie oszczędne i przyjazne środowisku.
Entuzjaści silnika diesla maja do wyboru jednostkę o pojemności 1.3 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa (common-rail), o mocy 55 kW (75 KM), produkowaną w Indiach na podstawie licencji udzielonej przez koncern Fiat.
Wszystkie silniki oferowane są z pięcioprzełożeniową manualną skrzynią biegów. Czterobiegowy automat montowany jest z silnikiem benzynowym o pojemności 1.2l. Jednostki napędowe oferowane w nowym Suzuki Splash spełniają wszelkie rygorystyczne normy emisji spalin (Euro 4), emisja CO2 utrzymuje się pomiędzy 120 a 140 g/km.
Przejechaliśmy kilkaset kilometrów samochodem z silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 i mocy 86 KM. Staraliśmy się odpowiedzieć podczas tego wstępnego testu na pytanie o przydatność modelu w polskich warunkach. Jak bowiem wiadomo - w przeciwieństwie do zachodu - u nas samochód musi być "uniwersalny". Musi służyć do podjechania do sklepu czy przedszkola po dziecko, do pracy, ale też na wyjazd na urlop...
Splash jest w założeniu samochodem miejskim, ale oferuje sporo miejsca wewnątrz. Jeździliśmy po różnych drogach: krętych - bocznych i autostradach oraz w zatłoczonym mieście.
Niewątpliwym atutem modelu jest spalanie. Jeśli tylko kierowca nie ma "ciężkiej nogi" i nie wdeptuje przez cały czas pedału gazu w podłogę, stacje benzynowe odwiedza się stosunkowo rzadko.
Silnik o mocy 86 KM, nawet przy niewielkiej masie pojazdu nie może konkurować z bolidem Ferrari. Splash nie służy do wyścigów, ale na swój sposób jest wystarczająco dynamiczny...
Prowadzenie
Płyta podłogowa nowego Splasha pochodzi z modelu Suzuki Swift. Pomimo wysokiego nadwozia, Splash jest bardzo stabilny i komfortowy i prowadzi się znakomicie.
Niezależne zawieszenie przednie z kolumnami MacPherson i wahaczami trójkątnymi doskonale pochłania siły wstrząsów z nawierzchni. Konstrukcja z drążkami skrętnymi w zawieszeniu tylnym pozwala zoptymalizować trakcję.
Aby zapewnić kierowcy doskonałe czucie układu kierowniczego, a także łatwość parkowania Splash jest wyposażony w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego zależne od szybkości, które automatycznie redukuje siłę wspomagania podczas szybkiej jazdy, a zwiększa ją przy małej prędkości, aby ułatwić manewrowanie. Promień skrętu wynosi zaledwie 4.7 metra i również ułatwia manewry.
Początkowo podczas jazdy po krętych drogach wydawało się, że w sumie wysoki samochód za chwilę musi wykazać tendencję do nad lub podsterowności. Tymczasem nic takiego nie następowało. Zapewne dzięki optymalnie dobranemu rozstawowi osi. Auto nadspodziewanie dobrze trzyma się drogi.
Niewątpliwie Splash nie jest jedynie pojazdem miejskim!
Bezpieczeństwo
W kwestii bezpieczeństwa aktywnego konstruktorzy Suzuki zrobili wiele aby zdobyć zaufanie klientów.
Konstruktorzy wyposażyli Splasha w liczne układy zwiększające bezpieczeństwo jazdy, w tym system zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS), układ wspomagający gwałtownego hamowania (BAS) oraz elektroniczny rozdzielacz siły hamowania, a także układ stabilizacji toru jazdy (ESP®), który zapobiega utracie panowania nad samochodem ingerując w pracę silnika i układu hamulcowego.
W razie wypadku kierowcę i pasażerów chroni wzmocniona w krytycznych punktach struktura nadwozia wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Odpowiednio zaprojektowane strefy zgniotu pochłaniają i rozpraszają energię ewentualnego zderzenia, zapewniając wysoki poziom ochrony osób znajdujących się w samochodzie.
Podczas kolizji kierowcę i pasażerów chroni sześć poduszek powietrznych (dwie przednie, dwie boczne i dwie kurtyny, dające zabezpieczenie także pasażerów tylnych siedzeń), napinacze pasów przednich z ogranicznikami napięcia oraz pedały sprzęgła i hamulca o konstrukcji zapobiegającej obrażeniom stóp.
Splash wyposażony jest w system przypominający o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa. W okolicy głowy kierowcy i pasażerów przewidziano wykładziny z miękkich materiałów.
Konstruktorzy pomyśleli także o bezpieczeństwie dzieci. Tylne siedzenie wyposażone jest w punkty mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX. Przewidziano system wyłączania poduszki powietrznej na wypadek, gdy fotelik dziecięcy zamontowany jest na przednim prawym fotelu. Ochrona pieszych w razie kolizji zapewniona jest przez strukturę pochłaniającą energię w przedniej części samochodu.
Oficjalny debiut we Frankfurcie
Nadwozie, układ kierowniczy, hamulce zostały przystosowane do nowej konstrukcji w trakcie bardzo wymagających testów. Tysiące kilometrów przejechanych po europejskich nawierzchniach różnego rodzaju, począwszy od wyboistych angielskich dróg, przez kręte szosy południowej Hiszpanii po szybkie niemieckie autostrady pozwoliło na dokładne sprawdzenie wszystkich systemów.
Suzuki Splash zadebiutował w tym roku podczas wrześniowego Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, natomiast sprzedaż rozpocznie się wiosną 2008 roku.
Roczny plan sprzedaży modelu Splash w Europie ustalony został na poziomie 60 000 sztuk.
Jakość i niezawodność należą od lat do tradycyjnych wartości marki Suzuki. Splash, podobnie jak inne modele Suzuki będzie objęty gwarancją na trzy lata lub 100 000 kilometrów. Udzielana będzie też dwunastoletnia gwarancja na nadwozie, obejmująca perforację.
Podsumowanie
"Suzuki Splash jest głównie skierowany jest do osób mieszkających w mieście, pragmatycznych, o nowoczesnym stylu życia. Pary lub młode rodziny oczekują od samochodu klasy kompakt, że będzie przestronny, funkcjonalny i ekonomiczny w eksploatacji. Ważny jest również świeży sportowy wygląd. Splash jest odpowiedzią firmy Suzuki na te potrzeby. Nie brak mu także ducha młodzieńczości, a także dodatkowych walorów, jak niewielkie wymagania co do wielkości miejsca parkingowego." - w ten sposób Suzuki reklamuje najnowszy swój model.
I jest w tym wiele prawdy!
Splash pośród innych samochodów z tego segmentu przekonuje do siebie relatywnie wysokim nadwoziem (1.6 metra), bazując na nadwoziu modelu Swift. Wymiary samochodu czyli długość 3.7 metra i szerokość 1.7 metra zapewniają, że kabina jest dostatecznie wysoka i przestronna, jednocześnie oferując wygodę podróżowania wszystkim pasażerom. Wnętrze zostało zaprojektowane tak, że dorośli na wszystkich miejscach będą mieli wystarczająco miejsca na nogi.
Model zapewnia doskonałą widoczność, na wyróżnienie zasługują też duże lusterka.
Samochód prowadzi się przyjemnie i pewnie, a siedzenie w nim - nawet kilkugodzinne - nie powoduje zmęczenia, dzięki optymalnie zaprojektowanym fotelom.
Testowany silnik jest oszczędny. Oczywiście trudno tu mówić o sportowym zacięciu, ale przecież nie o to w tym samochodzie chodzi. Jednocześnie jednak prędkość maksymalna - co potwierdziliśmy - jest w nim wyraźnie wyższa niż w wielu samochodach innych firm o podobnej mocy (np. Skoda Fabia 1,4).
Bardzo skutecznie działają tez hamulce.
Problemem w testowanym egzemplarzu był źle wyregulowany pedał sprzęgła. Jako minus podajemy zbyt dużą głośność przy wysokich obrotach silnika, choć to jest też kwestia indywidualna.
- Splash z założenia nie ma być samochodem tanim - powiedział nam Prezes Suzuki Motor Poland, Harumichi Uto. To ma być praktyczne auto rodzinne, zarówno do jazdy po mieście, jak i dalszych wyjazdów w trasę. Samochód dla indywidualistów, posiadających dobry gust i lubiących młodzieżową stylistykę.
Nowy model będzie niewątpliwie ciekawą ofertą dla klientów w Polsce! Jego cena nie jest jeszcze znana, ale wiadomo, że będzie konkurencyjna w stosunku do Fiata 500.
Plusy
- dobre prowadzenie;- skuteczne hamulce;- przestronne wnętrze i praktyczne schowki:,- trzyletnia gwarancja.
Minusy
Ocena
Wnętrze,sterowanie | |
Jakość wykonania wnętrza | 9 |
Jakość siedzeń (długość siedzenia,trzymanie boczne) | 9 |
Deska rozdzielcza - design,funkcjonalność | 8 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach- nogi | 9 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach- głowa | 9 |
Praktyczne schowki | 9 |
Przyjemność z jazdy | 8 |
Widoczność do przodu | 10 |
Widoczność do tyłu | 9 |
Silnik,skrzynia biegów | |
Praca silnika | 8 |
Osiągi na niższych obrotach | 7 |
Moc na wyższych obrotach | 9 |
Głośność na niższych obrotach | 8 |
Głośność na wyższych obrotach | 7 |
Zużycie paliwa | 10 |
Stopnie skrzyni biegów | 9 |
Łatwość zmiany przełożeń | 8 |
Zawieszenie,hamulce | |
Własności jezdne w normalnym ruchu | 9 |
Własności jezdne w warunkachekstremalnych | 9 |
Przeniesienie hałasu do wnętrza(dziury w jezdni…) | 9 |
Przeniesienie siły napędowej najezdnię | 7 |
Skuteczność hamulców | 9 |
Bagażnik | |
Wielkość bagażnika | 7 |
Możliwość załadunku bagażnika | 10 |
Uniwersalność bagażnika | 9 |
Stosunekceny do wartości użytecznej | |
Cena/wartość użyteczna | 10 |
Ocenacałkowita | |
Ocena całkowita - średnia | 8,65 |
Dane techniczne
Silnik:Typ silnika:Benzynowy 1.2Diesel 1.3 DDiSCylindry / zawory:4 / 44 / 4Pojemność skokowa (cm3):12421248Moc (kW / obr./min):63 / 550055 / 4000Maksymalny moment obrotowy(Nm /obr./min):114 / 4400190 / 1750 - 2250 Własności eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):183165Przyspieszenie (0 - 100 km/h):12.313.9Zużycie-miasto/poza/kombi (l/100 km):6.9 / 4.7 / 5.55.5 / 4.0 / 4.5 Wymiary i nośność:Bagażnik złożone siedzienia / rozłożone siedzienia (l):178 / 1050Pojemność zbiornika paliwa (l):45Masa pojazdu (kg):10451150 Wymiary zewnętrzne:a) długość (mm):3715b) szerokość (mm):1680c) wysokość (mm):1590d) rozstaw osi (mm):2360e) rozstaw z przodu (mm):1470f) rozstaw z tyłu (mm):1480
Tekst i zdjęcia: Marcin Karaczun