Jedna na dziesięć osób prowadzących samochód z trudnością wykonuje to zadanie.*

- Kierowca bez wady wzroku lub podróżujący w okularach korygujących w czy soczewkach kontaktowych, dostrzega znak drogowy z odległości dwudziestu pięciu metrów - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. To dystans, który zapewnia odpowiednią ilość czasu na dostosowanie jazdy do warunków, o których informuje znak. Prowadzący samochód z wadą wzroku - jednej dioptrii (bez korekty) widzi znak drogowy dopiero z odległości około dziesięciu metrów. Kierowcy z wadą wzroku, jadąc bez okularów czy soczewek kontaktowych, zbyt późno dostrzegają znaki, dlatego często wykonują gwałtowne manewry powodując tym samym wiele niebezpiecznych sytuacji na drodze.

- Ryzyko spowodowania wypadku przez kierowcę o ostrości wzroku mniejszej niż 0.5** jest o piętnaście procent większe niż u osób, które nie mają wady wzroku - wyjaśnia Anna Ujazdowska, specjalista chorób oczu z Gabinetu Okulistyczengo Ocus. Mimo, że kierowcy, którzy w momencie starań o prawo jazdy nie mieli wady wzroku, nie są zobowiązani do powtarzania badań, to wzrok należy badać co cztery lata, bo wady mogą się pojawić lub pogłębić. Częściej wzrok powinni badać kierowcy po czterdziestym roku życia, bo szczególnie wtedy istnieje ryzyko osłabnięcia wzroku.

- Jeśli kierowca odczuwa pieczenie oczu, łzawienie czy ma uczucie piasku pod powiekami - to ostrzeżenie, że jego wzrok jest zmęczony i ma obniżoną ostrość widzenia - doradza ekspert Szkoły Jazdy Renault. Pamiętajmy, by wyruszając w dalszą trasę robić przerwy, bo możemy nie zauważyć przeszkody na drodze, co może stać się przyczyną tragedii. Popularnym i skutecznym ćwiczeniem na zmniejszenie napicia gałek ocznych jest kreślenie wzrokiem ósemek w powietrzu czy kilkukrotne skupienie wzroku najpierw na przedmiotach będących od nas w odległości kilkudziesięciu centymetrów, a następnie znajdujących się w oddali. W ten sposób nasz wzrok trochę odpocznie i w lepszej kondycji wyruszymy w dalszą podróż.

* źródło: BBC

** Test Snellena, bez korekty