Wprawdzie jego pierwszy silnik był 5-tonowym, stacjonarnym monstrum, ale późniejsze konstrukcje stawały się coraz mniejsze i lżejsze. "Moje silniki są idealne do transportu dużych i ciężkich ładunków" - tu Rudolf Diesel miał rację. Przecież wszystkie samochody ciężarowe wykorzystują do napędu jednostkę jego konstrukcji. Pierwszy samochód napędzany dieslem to ciężarowy MAN z 1923 r. Napęd wysokoprężny stosowano także w statkach, lokomotywach oraz maszynach budowlanych.Wół roboczy trafił również do wyścigów"Moje silniki nie nadają się do szybkiej jazdy". Przez długi czas to stwierdzenie Rudolfa Diesla było prawdziwe. Wprawdzie próbowano wystawiać samochody z silnikami wysokoprężnymi w wyścigu Le Mans już w latach 50., ale były to sporadyczne przypadki i to bez sukcesu. Diesle wiodły żywot, służąc tylko do ciężkiej pracy. Dopiero rozwój jednostek wysokoprężnych z wtryskiem bezpośrednim spowodował, że znacznie wzrosła ich dynamika. Pojawiły się VW Golfy TDI w różnych pucharach w Niemczech oraz w rajdach. Jednak prawdziwy, spektakularny sukces osiągnięto w tym roku, gdy podczas 24-godzinnego wyścigu w Le Mans 1 i 3 miejsce zajęły bolidy Audi R10 wyposażone w silniki wysokoprężne o mocy 650 KM. Wyrafinowana technika dieslowska trafiła również do samochodów luksusowych. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań pozwoliło na zbudowanie diesli o doskonałych osiągach. Konstruktorom udało się stworzyć jednostki, które są nie tylko mocne i szybkie, lecz także ciche, nie klekoczą oraz są przyjazne dla środowiska. Mają również wysoką kulturę pracy bez typowej dla starszych konstrukcji turbodziury. Wszystko to zasługa piezoelektrycznych wtryskiwaczy, oraz podwójnego (a nawet potrójnego) doładowania. A jaki diesel jest najlepszy? Sprawdzamy to w 3 kategoriach: dla jednostek o pojemności do 1,6, 2,2 oraz 3 l.Rudolf Diesel (18.03.1858- 29.09.1913)Jego rodzina pochodziła z Bawarii, ale urodził się w Paryżu. W 1880 r. ukończył studia na politechnice monachijskiej. Projekt silnika o za-płonie samoczynnym opatentował w lutym 1893 r., a zbudował go w 1897 r., gdy pracował w zakładach MAN-a.Ta konstrukcja otrzymała Grand Prix w Paryżu. Silnik trafił do Hotelu Bristol w Warszawie, gdzie napędzał prądnicę. Na wystawie światowej w Paryżu w 1900 r. wystawił silnik napędzany olejem arachidowym z orzeszków ziemnych. Diesel zginął podczas podróży przez kanał La Manche.Diesel w aucie osobowymPierwsze auto z dieslem to ciężarowy MAN z 1923 r. Auta osobowe z dieslem zaczęły jeździć od 1936 r. (Mercedes 260 D). Fiat Croma był autem, które zapoczątkowało stosowanie wtrysku bezpośredniego w modelach osobowych. Common Rail zastosowano pierwszy raz w 1993 r. W silniki tej konstrukcji wyposażone były Alfy Romeo 156 i 166 oraz Lancia Kappa i Fiat Marea.Nasi faworyci do 1,6 l pojemnościMałe, ale szybkie i oszczędneNieduże samochody klasy B czy kompakty z dieslami? Czemu nie. Tym bardziej, gdy do ich napędu służą mocne jak na ich masę jednostki wysokoprężne. To powoduje, że Citroën C4 1.6 HDI ze 109-konnym dieslem potrafi naprawdę szybko jechać, a osiągnięcie "setki" trwa zaledwie 11,2 s. Zaletą tego silnika jest również szybkie wchodzenie na obroty. Pod tym względem jednostka okazuje się lepsza od starszej wersji 2.0 HDI. No i oczywiście spalanie. Przy doskonałych osiągach samochód potrzebuje średnio 4,9 l oleju napędowego na 100 km. Ten silnik wykorzystywany jest także w modelu C3 (niedostępnym w Polsce) oraz C5. Korzysta z niego też Peugeot, instalując go w modelach 207, 307 oraz 407. Ten silnik dostępny jest też w słabszych wersjach 75- i 90-konnej. Citroën C4 z silnikiem o mocy 109 KM w wersji 3-drzwiowej VTR kosztuje 63 400 zł, a VTR Pack 71 400 zł. Model 5-drzwiowy SX kosztuje 64 400 zł, SX Pack 71 400 zł, SX Pack wyposażony dodatkowo w filtr cząstek stałych 74 900 zł. Drugim w tej kategorii jest Renault Clio 1.5 dCi. Ta jednostka napędowa występuje z mocami 68, 86 oraz 106 KM. Silnik instalowany jest nie tylko w Renault, lecz także w autach Nissana. Z tych trzech wersji najwyżej oceniliśmy model 86-konny. Słabsza odmiana nie zapewnia zadowalającej dynamiki, a najmocniejsza nie zachwyca już oszczędnością, a poza tym w Polsce nie występuje Clio z tą jednostką napędową. Odmiana 86-konna okazuje się wystarczająco dynamiczna, a jednocześnie spalanie jest na dobrym poziomie. Silnik ma wysoką kulturę pracy. Najmniejsza w tej części jednostka napędza Fiata Grande Punto 1.3 JTD. Samochód z silnikiem o mocy 90 KM sprawnie się rozpędza, a średnio potrzebuje tylko 4,6 l oleju napędowego na 100 km. Dostępna jest słabsza, 75-konna odmiana, którą również instaluje się w Fiacie Pandzie. Silnik 1.3 JTD napędza też Fiata Ideę, Lancie Ypsilon i Muzę oraz Ople Corsę i Agilę. Punto w wersji Energy z kosztuje 52 700 zł, a model Sport 62 500 zł.1 Citroën C4 1.6 HDi - Jednostka napędowa 1.6 HDI o mocy 109 KM montowana jest nie tylko w modelu C4, lecz także w maluchu C3 (w Polsce niedostępna) oraz w modelu klasy średniej C5 2 Renault Clio 1.5 dCi - Silnik Renault stosowany jest także w Nissanach - w modelach Note, Micra oraz Almera. Oprócz wersji 86-konnej dostępna słabsza (68 KM) oraz mocniejsza (106 KM)3 Fiat Grande Punto 1.3 JTD - W Grande Punto stosuje się silnik JTD 75- lub 90--konny. Mocniejsza wersja zapewnia dobrą dynamikęNasi faworyci do 2,2 l pojemnościDiesle z klasy średniejWśród aut klasy średniej pojawiło się ostatnio kilka ciekawych konstrukcji. Honda Accord 2.2 i-CDTi ma pierwszą jednostkę wysokoprężną skonstruowaną przez własnych inżynierów. Choć silnik jest słabszy od konkurentów, to pokonuje ich wysoką kulturą pracy. Poza tym samochód okazuje się najbardziej ekonomiczny, bo potrzebuje średnio 5,5 l oleju napędowego na 100 km. Ceny zaczynają się od 116 400 zł w wersji Sport, a Executive kosztuje 122 400 zł. Niewiele więcej paliwa od Accorda potrzebuje Toyota Avensis 2.2 D-CAT. Dzięki silnikowi o mocy 177 KM samochód okazuje się niezwykle dynamiczny. W tym modelu udało się również uzyskać dobrą elastyczność. To zasługa momentu obrotowego o wartości 400 Nm. 177-konny Avensis oferowany jest jako sedan lub kombi tylko w najbogatszej wersji Prestige X. Ceny wynoszą odpowiednio 131 700 zł i 135 700 zł. Dostępna jest też słabsza, 150-konna odmiana tego silnika. Ford Mondeo 2.2 TDCI z silnikiem o mocy 155 KM jest dynamiczniejszy od słabszych, 2-litrowych odmian (115 lub 130 KM), a pomimo tego potrzebuje mniej paliwa. Silnik sprawnie wchodzi na obroty, a dzięki momentowi uzyskiwanemu już przy 1800 obr./min dobra jest elastyczność i nie wyczuwa się turbodziury. Cena Ambiente 4d to 89 900 zł, a najdroższych Ghia X i Titanium X 113 390 zł. Auto występuje też jako liftback i kombi.1 Honda Accord - W Accordzie pracuje silnik wysokoprężny, który jest pierwszym dieslem skonstruowanym przez inżynierów Hondy. Jednostka 140-konna okazała się bardzo dobra 2 Toyota Avensis 2.2 D-CAT - 177-konny silnik współpracuje z 6-biegową skrzynią 2 Mercedes E 220 CDI - Klasa E osiąga 170 KM z 2,2 l. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 8,4 s, a średnie spalanie 6,3 l/100 km3 Ford Mondeo 2.2 TDCi - Zaletą 155-konnego silnika jest niskie zapotrzebowanie na paliwo pomimo dobrych przyspieszeńNasi faworyci do 3 l pojemnościBMW 535d ma rzędowy, 6-cylindrowy silnik, którego głowicę wykonano z aluminium. Dzięki podwójnemu doładowaniu ani przez chwilę nie odczuwa się niedoborów mocy. Wspaniały temperament to zasługa 272 KM oraz 560 Nm. Z silnikiem współpracuje 6-biegowa, automatyczna przekładnia. Cena auta zaczyna się od 243 300 zł. Brawa należą się również Mercedesowi E 320 CDI. Silnik z bezpośrednim wtryskiem typu Common Rail ma wysoką kulturę pracy i dzięki mocy 224 KM bardzo dobre przyspieszenie. Z jednostką współpracuje precyzyjna, 7-biegowa przekładnia. Samochód występuje również w wersji z napędem na obie osie. Wówczas instalowany jest 5-biegowy "automat". Cena sedana 219 000 zł , a 4 Matic 233 000 zł. Kombi kosztuje odpowiednio 232 000 zł oraz 246 000 zł. Wysoko oceniliśmy również Audi A6 3.0 TDI. W tym modelu producent zastosował Common Rail. Dzięki temu udało się uzyskać cichą pracę silnika. Bez zmian pozostały dobra dynamika oraz niskie spalanie typowe dla TDI. Auto występuje tylko jako quattro z napędem na 4 koła. Z 6-biegową, manualną skrzynią kosztuje 204 470 zł, a z Tiptronikiem 215 250 zł.1 BMW 535d - Jednostka BMW z podwójnym doładowaniem ma wysoką kulturę pracy i jest cicha. Nie ma mowy o niedoborach mocy w całym zakresie prędkości obrotowych2 Mercedes E 320 CDI - Widlasta "szóstka" Mercedesa współpracuje wyłącznie z przekładnią automatyczną 3 Audi A6 3.0 TDI - Koncern Volkswagena zrezygnował z pompowtryskiwaczy i w tym dieslu zastosował Common RailV8/V10SuperdiesleWśród aut luksusowych nie wskazujemy zwycięzcy. Tu wszyscy oferują bardzo dobre silniki. Na szczycie znajduje się jednostka V10 VW Phaetona 5.0 TDI o mocy 313 KM. Silniki V8 montowane są w BMW 745d - 330 KM, Audi A8 4.2 TDI - 326 KM, Mercedesie E 420 CDI - 314 KM. Imponujące są momenty obrotowe prezentowanych silników. W BMW ma 750 Nm przy 1900 obr./min, w Audi 650 Nm już przy 1600 obr./min, w Mercedesie 730 Nm przy 2200 obr./min, a w VW 750 Nm przy 2000 obr./min.Audi A8 - Audi pozostaje sportowe nawet z silnikiem Diesla. Dynamikę limuzynie A8 zapewnia mocne TDI
Szukamy najlepszego diesla
"Nie wiem, czy dzięki moim maszynom ludzie staną się szczęśliwsi" - tak ponad 100 lat temu powiedział wynalazca i konstruktor Rudolf Diesel. Jego pomysł, by silnik spalinowy zasilać olejem napędowym, a nie benzyną, zrewolucjonizował technikę.