Auto Świat Wiadomości Aktualności Takie ubranie może zagrażać kierowcy i pasażerom. Wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje

Takie ubranie może zagrażać kierowcy i pasażerom. Wyjaśniamy, dlaczego tak się dzieje

Zimą, zanim wychłodzone wnętrze auta zdoła się nieco nagrzać, mija trochę czasu. Dlatego wiele osób wsiada za kierownicę w kurtce, czasami nawet bardzo grubej. A to błąd, który może dużo kosztować.

Zimowe ubranie krępuje ruchy podczas jazdy i ogranicza skuteczność działania pasów bezpieczeństwa
hpphtns / Shutterstock
Zimowe ubranie krępuje ruchy podczas jazdy i ogranicza skuteczność działania pasów bezpieczeństwa

Wystarczy, żeby temperatury zbliżyły się do zera st. C lub nieco poniżej tej wartości, aby wiele osób zaczęło odczuwać niedogodności związane z wsiadaniem do wychłodzonego wnętrza auta. Z pomocą w tej sytuacji przychodzą przeważnie kurtka, czapka i szalik, które z jednej strony zapewniają komfort termiczny, a z drugiej mogą ustrzec nas przed przeziębieniem. Ale w samochodzie rodzi to problemy, które mają wpływ na nasze bezpieczeństwo.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Przede wszystkim ubranie zimowe w znacznym stopniu krępuje nam ruchy, zwłaszcza gdy siedzimy za kierownicą. Do tego dochodzi jeszcze problem z niewłaściwym ułożeniem pasa bezpieczeństwa. Ideałem jest, gdy pas bezpieczeństwa, w przypadku dorosłych, znajduje się blisko kości biodrowych. Tymczasem gruba i miękka odzież nie dość, że uniemożliwia optymalne ułożenie pasa, to na dodatek odsuwa pas od ciała, co negatywnie wpływa na bezpieczeństwo pasażerów podczas wypadku.

Okazuje się, że już zderzenie przy prędkości zaledwie 16 km/h może skutkować poważnymi obrażeniami tkanek miękkich, takich jak jelita, wątroba lub śledziona, a także wewnętrznym krwotokiem, co potwierdzają testy zderzeniowe przeprowadzone przez niemiecki ADAC. Co więcej, do drobnych obrażeń może doprowadzić nawet hamowanie awaryjne.

Problematyczne podczas podróży są również inne elementy zimowego ubioru. Czapka i szalik mogą ograniczać widoczność, a rękawiczki z podszewką lub ociepleniem potrafią ograniczać pewność chwytu kierownicy. Z kolei grube buty, chociaż nie są zakazane, to w niektórych sytuacjach mogą utrudniać precyzyjne operowanie pedałami przyspieszenia i hamulca.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:Kierowcy
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków