• Budowa drogowego pierścienia wokół Warszawy sięga 2008 r. i zaczęła się od realizacji odcinka Konotopa — Powązkowska
  • Po oddaniu do ruchu 2,5 km trasy głównej pomiędzy węzłami Lubelska i Warszawa Wschód ring wokół stolicy ma już 68 km
  • Do domknięcia Warszawskiego Węzła Drogowego (WDW) brakuje części Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW), ale sprawa jest w sądzie
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

O tym, w jakich bólach rodzi się Warszawski Węzeł Drogowy (WDW), świadczą suche dane. Chociaż do wybudowania jest nieco ponad 80 km drogi, co w optymistycznym przypadku trwa kilka lat, obecnie gotowych jest 68 km. Na realizację czeka jeszcze budowa 14 km Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW), która nawet nie wiadomo, kiedy się rozpocznie.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Budowa warszawskiego ringu trwa już od 2008 r. — 68 km trasy w 14 lat

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomniała, że budowa pierwszego odcinka będącego częścią ekspresowego ringu wokół Warszawy rozpoczęła się w 2008 r. Był to odcinek o długości 10,4 km pomiędzy węzłami Konotopa i Powązkowska w ciągu drogi S8.

Mapka Warszawskiego Węzła Drogowego - grudzień 2022 Foto: GDDKiA
Mapka Warszawskiego Węzła Drogowego - grudzień 2022

Już pięć lat później, w 2013 r., zakończono budowę 20 km S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) i 7-kilometrowego fragmentu S8 pomiędzy węzłami Modlińska i Marki. To właśnie tutaj, na części tzw. Trasy Toruńskiej, pojawiły się pierwsze w Polsce ekrany półtunelowe, które później zastosowano również na oddanym do ruchu w 2015 r. odcinku S8 Powązkowska — Modlińska, czyli tzw. Trasie Armii Krajowej.

Droga S2 - węzeł Warszawa Lotnisko Foto: GDDKiA
Droga S2 - węzeł Warszawa Lotnisko

Kolejne 2 km północnej części warszawskiego ringu, którą tworzy trasa S8, udostępniono w 2017 r. To odcinek od węzła Marki do węzła Drewnica, będący równocześnie częścią ekspresowej obwodnicy Marek. Z kolei w grudniu 2020 r. kierowcy zyskali dalsze 15 km S2 POW wraz z nowym mostem na Wiśle, a rok później ostatnie 4,6 km trasy S2 Puławska — Warszawa Wilanów z tunelem pod Ursynowem o długości 2,3 km.

Droga S2 w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy - most na Wiśle Foto: GDDKiA
Droga S2 w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy - most na Wiśle

Od wiosny 2021 r. kierowcy korzystają z węzła Lubelska, który łączy autostradę A2 oraz dwie drogi ekspresowe: S2 i S17. Natomiast już w 2022 r. oddano do ruchu trasę główną S17 od węzła Lubelska do węzła Warszawa Wschód.

Czas na budowę Wschodniej Obwodnicy Warszawy. Tylko kiedy?

Do domknięcia warszawskiego ringu brakuje już tylko wybudowania wschodniej części Warszawskiego Węzła Drogowego, na który składa się ok. 16-kilometrowy fragment Drewnica — Ząbki — Warszawa Wschód — Lubelska. Od czwartku (22 grudnia) można już korzystać z 2,5 km trasy głównej pomiędzy węzłami Lubelska i Warszawa Wschód.

A co z pozostałymi niemal 14 km drogi? GDDKiA wyjaśnia, że ten fragment czeka na sądowe rozstrzygnięcie. Po tym, jak Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) uchylił w całości decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy (odcinki S17 Drewnica — Ząbki i Ząbki — Warszawa Wschód) i umorzył postępowania dla obu tych przedsięwzięć, decyzje te zostały zaskarżone, m.in. przez GDDKiA, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie.

WSA uchylił decyzję GDOŚ, ale od wyroków WSA w sprawie obu odcinków wschodniej obwodnicy wpłynęły skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA). Termin ich rozpatrzenia NSA wskaże dopiero w I kwartale 2023 r. "Podjęcie dalszych działań związanych z realizacją WOW będzie możliwe po prawomocnym zakończeniu postępowań, dotyczących decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przed sądami administracyjnymi" — wyjaśnia GDDKiA.