25 lat — tyle czasu potrzebowała Kia, aby odnieść w Polsce sukces i stać się trzecią najchętniej wybieraną marką samochodów. Jeszcze w 2000 r. producent z Korei Południowej mógł pochwalić się zaledwie 1 proc. udziału w naszym rynku, a w 2022 r. osiągnął już poziom ponad 8 proc.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Bardziej obrazowo przemawiają oczywiście liczby bezwzględne. Na przestrzeni ćwierć wieku sprzedaż aut marki Kia wzrosła 17-krotnie, od 1 tys. 900 egzemplarzy w 1997 r. do ponad 35 tys. aut w 2022 r.
Chociaż Kia działa w Korei Południowej już od 1944 r., to jej motoryzacyjna historia zaczęła się 30 lat później, bo właśnie wtedy powstał pierwszy samochód tej marki. Jeszcze więcej czasu zajęło Koreańczykom dotarcie do Europy i przekonanie tutejszych mieszkańców do swoich produktów. Na Starym Kontynencie pierwsze przedstawicielstwo firmy założono w 1993 r., a w Polsce dopiero w 1997 r.
W momencie debiutu na polskim rynku Kia oferowała zaledwie sześć modeli — Pride, Sephia, Clarus, Sportage, Pregio, Ceres — i zaczynała od skromnej sieci sprzedaży. Dzisiaj gama poszerzyła się do 20 modeli, a sieć dealerska do 80 salonów.
Wystarczy spojrzeć na udostępnione przez Kię zdjęcia, aby przekonać się, jak długą drogę przebyła koreańska marka także na polskim rynku, która początkowo za cel postawiła sobie dostarczenie Polakom samochodu o zbliżonej do japońskiej jakości wykonania i technologii za możliwie najniższą cenę.
- Przeczytaj także: Auta nadal będą drożeć. To może być dobry rok dla serwisów
Swój sukces w Polsce Kia zawdzięcza m.in. wprowadzonemu w 2006 r. 5-drzwiowemu modelowi cee'd, który pozwolił podwoić sprzedaż aut koreańskiej marki. Polacy docenili także wprowadzenie w 2007 r. 7-letniej gwarancji dla tego modelu i rozszerzenie jej na całą gamę modelową od 2010 r.
Kia bardzo mocno zaangażowała się także w rozwój napędu elektrycznego, nad którym pracuje od niemal 11 lat. Zwiększając zasięg tych modeli — e-Soul w 2014 r. przejeżdżał do 212 km, a wprowadzona do sprzedaży w 2021 r. Kia EV6 już 528 km — Koreańczycy zwiększyli także swój udział w segmencie aut elektrycznych i z udziałem 10,5 proc. obecnie jest to druga marka na polskim rynku.