Logo
WiadomościAktualnościTanio, bo skromnie

Tanio, bo skromnie

Autor Krzysztof Koniuszewski
Krzysztof Koniuszewski

Wersje podstawowe oferowane na polskim rynku nadal dość mocno odstają od standardów europejskich. Na przykład w Niemczech 97 proc.

aut kupionych w 2003 roku miało dwie poduszki powietrzne, 93 proc. - ABS, a 81 proc. - klimatyzację. W Polsce te statystyki są dużo gorsze. W segmencie A standardem jest poduszka powietrzna kierowcy. Za resztę dodatków trzeba zapłacić.Nieznacznie bogatsza specyfikacja występuje w segmencie B. Np. Nissan Micra w podstawowej odmianie ma 2 poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie układu kierowniczego i elektrycznie sterowane przednie szyby. Większość konkurentów ogranicza się nadal do standardów pojazdów z niższej półki, czyli z segmentu A.Wyposażenie modeli kompaktowych nowo wprowadzanych na rynek lub po liftingu obejmuje najczęściej: 4 airbagi, ABS, radioodtwarzacz kasetowy oraz elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Tylko w niewielu przypadkach można liczyć na klimatyzację.Dopiero poziom wyposażenia aut klasy średniej w miarę odpowiada standardom rynków zachodnioeuropejskich. Można więc liczyć np. na manualną klimatyzację czy 6 poduszek powietrznych.Podsumowując: najmniej na wyposażeniu oszczędzają w Polsce importerzy samochodów japońskich. Najbardziej "skromne" propozycje oferują firmy niemieckie oraz koreańskie. Niestety tzw. harmonizacja cen (równanie) nowych aut na rynkach Unii Europejskiej spowodowała, że od początku 2004 roku większość firm podnosiła ceny kilkakrotnie. By zapobiec kolejnym podwyżkom lub w celu obniżenia cen, producenci uszczuplają wyposażenie. Prawdopodobnie taki proces czeka we wrześniu Astrę III.

Autor Krzysztof Koniuszewski
Krzysztof Koniuszewski
Powiązane tematy: