- Na budowie dróg nastała przerwa zimowa. Nie oznacza to jednak, że prace całkowicie ustaną. Jeśli pogoda będzie dopisywać, a zadanie będzie się dało zrealizować zimą, to wykonawcy na pewno z tego skorzystają
- Przerwa zimowa to też dobry czas na wszystkie skomplikowane formalności i dokumenty, które trzeba przygotować
- GDDKiA podaje jednak, że jeszcze w grudniu czeka nas oddanie kierowcom kilku bardzo ważnych dróg. To m.in. brakujący odcinek S7 między Warszawą a Krakowem, obwodnica Krakowa, ważna obwodnica na zachodzie kraju i kilkanaście kilometrów autostrady A2
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się pod artykułem
W Polsce, którą GDDKiA nazywa "największym placem budowy w Europie", trwają prace nad 104 zadaniami z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, które zakładają realizację projektów na łączną długość blisko 1467 km o wartości ponad 63 mld zł. W przetargu znajduje się 16 zadań o łącznej długości około 131 km, a ponad 2500 km jest w fazie przygotowania. Realizowane są również 22 zadania z Programu budowy 100 obwodnic, a kolejne obwodnice czekają na przetargi lub są przygotowywane do realizacji. Jeszcze w tym roku zostaną oddane kolejne trasy.
Przeczytaj także: To rewolucyjna zmiana. Kierowcy się ucieszą. Ograniczenia prędkości w górę w całej Polsce
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJakie drogi zostaną oddane jeszcze w 2024 r.? Na liście S7 i A2
Większość poważnych prac w terenie będzie teraz zawieszonych, ale nie wszędzie. GDDKiA planuje jeszcze na ten rok oddanie kilku bardzo ważnych odcinków dróg w całej Polsce. Najwięcej powodów do zadowolenia mają mieszkańcy Krakowa i okolic. Oto lista nowych dróg, które dostaniemy do końca 2024 r.:
- ponad pięciokilometrowa obwodnica Gryfina w ciągu DK31,
- prawie 13-kilometrowy odcinek autostrady A2 Groszki - Siedlce Zachód
- 14 km drogi ekspresowej S7 Widoma Kraków, co oznacza, że Warszawa i Kraków w końcu zostaną połączone kompletną ekspresówką,
- 12-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa.
Przerwa zimowa podczas budowy dróg - jak to w ogóle działa?
Trwający zasadniczo od połowy grudnia do połowy marca (w górskich terenach nieco dłużej) okres przerwy zimowej, daje wykonawcom możliwość zawieszenia robót budowlanych. Jednak przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, prace mogą być kontynuowane, co przyspiesza realizację projektów lub pozwala nadrobić zaległości. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podkreśla, że przerwa zimowa to dla nich czas intensywnej pracy, zarówno na placach budów, jak i w obszarze przygotowań czy projektowania.
Zimowe okresy, zgodnie z umowami podpisanymi z wykonawcami, nie są wliczane do terminów ukończenia inwestycji. Mimo to, wykonawcy mogą prowadzić prace, które są odporne na niskie temperatury i inne trudne warunki atmosferyczne. Szczegółowe zapisy umów i Warunki wykonania i odbioru robót budowlanych (WWiORB) określają, jakie prace mogą być wykonywane w zimie.
Przeczytaj także: Dobre wiadomości dla kierowców. Od 2025 r. dwa kolejne kraje wchodzą do pełnej strefy Schengen
Budowa dróg to nie tylko prace w terenie, ale także procesy przetargowe, przygotowanie specjalistycznej dokumentacji i uzyskiwanie decyzji administracyjnych. Wszystkie te aspekty mogą być realizowane niezależnie od warunków pogodowych i wymagają ogromnego zaangażowania oraz specjalistycznej wiedzy.