Poczucie wolności, niesamowite emocje związane z fenomenalnymi przyspieszeniami i jazdą po zakrętach, a to wszystko obarczone dużym ryzykiem, wynikającym m.in. z braku jakiejkolwiek ochrony w sytuacji zagrożenia — tak można w skrócie scharakteryzować jazdę motocyklem.

Tak dochodzi do wielu wypadków z udziałem motocyklistów

Często problemem stają się kierowcy samochodów, którzy, wymuszając pierwszeństwo, nie dają motocyklistom szans na wyjście obronną ręką. Ale nierzadko winnymi są sami kierowcy jednośladów, którzy zwyczajnie ryzykują i sami doprowadzają do tragicznych wypadków.

Wideo opublikowane przez Wojewódzką Stację Pogotowia Ratunkowego w Przemyślu w serwisie Facebook dobitnie pokazuje, jak szybko można stracić życie, gdy jadąc motocyklem, zaryzykuje się ponad miarę. Na filmiku widać kierowcę, który zaczyna wyprzedzać dostawcze auto, choć nie upewnił się, czy może to zrobić. Konsekwencje tej decyzji są tragiczne.

"Sezon motocyklowy trwa, tym razem zwracamy się z apelem do kierujących jednośladami — macie tylko jedno życie, które nie jest grą VR! Zwolnijcie i korzystajcie z wyobraźni!" — apelują na Facebooku ratownicy.

Kierowcy aut częstszymi sprawcami, ale motocykliści też nie są bez winy

Jak wynika z policyjnych statystyk, w 2023 r. motocykliści uczestniczyli w 1947 wypadkach drogowych, w których zginęło 189 kierujących motocyklami i 7 ich pasażerów, a 1 653 motocyklistów i 176 pasażerów motocykli zostało rannych. Do większości zdarzeń (54,9 proc.) doprowadzili inni użytkownicy dróg, głównie kierowcy aut osobowych i były spowodowane nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu.

W rzeczywistości bardzo dużo do zarzucenia sobie powinni mieć motocykliści, którzy w ub.r. byli sprawcami 747 wypadków. Zginęło w nich 117 osób, czyli większość zabitych motocyklistów w 2023 r., a 729 zostało rannych. Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez kierujących jednośladami były: niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze (410 wypadków), niezachowanie bezpiecznej odległości (97 wypadków), nieprawidłowe wyprzedzanie (80 wypadków) i nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (37 wypadków).