Model Toyota PHV (plug-in hybrid vehicle) znajdzie się w flocie samochodowej spółki EDF Energy i będzie testowany przez pracowników firmy w codziennej eksploatacji na drogach Wielkiej Brytanii. Uzyskane wyniki odegrają ważną rolę przy opracowaniu nowego modelu Toyota PHV.
Testy nawiązują do europejskiego programu testowego PHV, który Toyota i EDF rozpoczęły we wrześniu 2007 na drogach Francji. Firma EDF ma za zadanie ocenić samochód w eksploatacji miejskiej oraz pod względem istniejącej infrastruktury, zachowania i oczekiwań kierowców.
Toyota i EDF Energy wykorzystują nowoczesny system ładowania, który zamontowany jest w PHV. System kompatybilny jest z nową generacją publicznych stacji doładowujących, które mają na celu udostępnić energię elektryczną na drogach publicznych czy parkingach oraz obniżyć cenę dla klienta. EDF Energy pomogła w instalacji pierwszych czterdziestu stacji, zakładając, że w najbliższych miesiącach przyczyni się do zamontowania kolejnych.
W Toyocie Prius PHV baterie można doładować poprzez tradycyjne gniazdko lub w publicznym punkcie doładowującym, zwiększając tym samym odległość, jaką auto może przejechać wyłącznie na prąd. Na krótkich odległościach PHV można wykorzystywać jako tradycyjny samochód elektryczny, który jest cichy i nie emituje szkodliwych spalin. Na dłuższych odległościach auto zachowuje się jak konwencjonalny pojazd hybrydowy.
Pierwsze wyniki testów wskazują, że oszczędność paliwa jest wyraźnie wyższa niż u aktualnej generacji modelu Prius. Na trasach o długości ok. 25 km PHV zużywa średnio o 60 % mniej paliwa od aktualnej Toyoty Prius. Jednym z celów brytyjskich testów jest potwierdzenie tego wyniku.
Toyota zapowiedziała, że sprzedaż pojazdów PHV wyposażonych w baterie litowe chce rozpocząć pod koniec roku 2009.
Źródło: Toyota