), my jednak mieliśmy możliwość zapoznać się z nim wcześniej, na pokazie przedpremierowym. Co prawda pierwsza Zafira była w Polsce autem niszowym, jej następca będzie jednak pojazdem ważnym dla polskiej gospodarki, i to nawet niezależnie od wyników sprzedaży w naszym kraju. Wytwarzany będzie bowiem (oprócz fabryki w Bochum) także w gliwickich zakładach Opla. Jak na razie firma starannie unika zdradzania swoich planów, jednak pamiętając wcześniejsze informacje o możliwościach produkcyjnych fabryki w Gliwicach, można przypuszczać, że rocznie będzie ją opuszczać nawet około 80-100 tys. sztuk nowej Zafiry.Stylistycznie związana z Astrą IIIWystarczy rzut oka na auto, by natychmiast dojrzeć stylistyczne powiązania z Astrą III generacji. To naturalne - dokładnie tak samo było w wypadku poprzedniego modelu. Nadwozie zyskało na długości (4467 mm, poprzednik miał 4317 mm) i szerokości (1776mm, poprzednio 1742 mm), jest natomiast nieco niższe (1637 mm, poprzednio 1684mm). Wzrok przyciągają wyraziste detale, w tym przede wszystkim duże wloty powietrza w przednim zderzaku, trapezowata osłona chłodnicy z firmowym logo i charakterystyczną chromowaną listwą. Ciekawie wyglądają także przestrzenne, "trójwymiarowe" światła przednie i tylne. Jeśli chodzi o wnętrze, to zachowana została generalna koncepcja znana z poprzedniej Zafiry. Mamy więc przede wszystkim do dyspozycji system Flex 7 pozwalający na błyskawiczną zmianę konfiguracji auta bez konieczności kłopotliwego wyjmowania foteli. W szczególności możliwe jest błyskawiczne złożenie trzeciego rzędu siedzeń chowających się pod podłogą przestrzeni bagażowej, której pojemność wynosi wtedy 620 l. Równie szybko Zafirę można przekształcić w samochód cztero-, trzy- lub też dwuosobowy, a w opcji jest także możliwość składania oparcia przedniego fotela pasażerskiego. W porównaniu z poprzednikiem wnętrze nowej Zafiry robi wrażenie znacznie staranniej wykończonego. Lepsze są materiały, więcej swobody dano też projektantom. Zwracają uwagę zegary ozdobione chromowanymi obwódkami oraz oryginalna dźwignia hamulca ręcznego w kształcie litery U, która pozwoliła wbudować w środkową konsolę dodatkowy schowek. Pod względem liczby rozmaitych pojemników na drobiazgi Zafira II należy zresztą do ścisłej czołówki rynku - w zależności od wersji wyposażeniowej można naliczyć ich nawet 30. Nowością jest ponadto zaadaptowany z Astry III kombi system FlexOrganizer pozwalający na wygodne przewożenie wszelkiego rodzaju przedmiotów i ładunków. Do nowej Zafiry producent przewidział szeroką gamę silników. Dostępne będą więc cztery wersje benzynowe ECOTEC:- 1.6 Twinport (105 KM),- 1.8 (140 KM),- 2.2 Direct (150 KM),- 2.0 Turbo (200 KM),a także trzy dieslowskie, wszystkie z bezobsługowym filtrem cząstek stałych:- 1.9 CDTI (100 KM),- 1.9 CDTI (120 KM),- 1.9 CDTI (150 KM). Z silnikami 1.6 i 1.8 oferowana będzie standardowo skrzynia mechaniczna 5-biegowa, a z motorami 2.2 i 2.0 turbo oraz turbodieslami - 6-biegowa. Dodatkowo dla silnika 2.2 dostępna będzie w opcji 4-biegowa przekładnia automatyczna, a dla silnika 1.8 skrzynka zautomatyzowana Easytronic. Nowością w tym segmencie rynku będą: interaktywny układ jezdny IDS Plus z elektronicznym systemem stałej kontroli amortyzacji oraz biksenonowe reflektory adaptacyjne współpracujące z układem kierowniczym w celu lepszego oświetlenia drogi podczas pokonywania zakrętów. Przede wszystkim bezpieczeństwoBardzo bogate, jak na auto z segmentu kompaktowego, będzie także wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Pakiet określany przez Opla mianem SAFETEC obejmuje: układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania, system wspomagania hamowania na zakrętach, system wspomagania hamowania awaryjnego, elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP Plus, poduszki przednie i boczne, kurtyny powietrzne dla pierwszego i drugiego rzędu siedzeń, system odłączania pedałów w razie zderzenia oraz mocowania fotelików dziecięcych typu Isofix na obydwu skrajnych fotelach drugiego rzędu. Na liście wyyposażenia dodatkowego nowej Zafiry znajdziemy m.in. aktywne zagłówki przednich foteli, czujnik zajęcia przedniego fotela pasażerskiego (odpowiednie poduszki uruchamiane są jedynie w razie potrzeby) oraz system kontroli ciśnienia w oponach.
Galeria zdjęć
Trzeci model dla Gliwic
Trzeci model dla Gliwic
Trzeci model dla Gliwic
Trzeci model dla Gliwic
Trzeci model dla Gliwic