Komisja Europejska przyjęła w zeszłym tygodniu dwa projekty dotyczące opracowania i marketingu samochodów z napędem hybrydowym. Pierwszą przyjętą propozycją było stworzenie programu badawczo-rozwojowego i akcji pokazowych w zakresie ogniw paliwowych i napędów wodorowych. Program, który ma działać na zasadzie partnerstwa komisji i prywatnych firm, uzyska od Unii Europejskiej dotację w wysokości 470 mln euro. Taka sama suma pochodzić będzie z prywatnych źródeł. Inicjatywa ma przyśpieszyć rozwój technologii wodorowych, których komercyjne wykorzystanie zaplanowano w horyzoncie lat 2010 do 2020.

Drugą rezolucją jest zarządzenie Komisji ułatwiające wprowadzanie samochodów wodorowych na rynek. Miałoby ono stanowić normy homologowania pojazdów z napędem wodorowym, podobnie jak dzieje się w wypadku samochodów z konwencjonalnym napędem. Komisja w swoim komunikacie podaje, że nadeszła już odpowiednia pora dla samochodów wodorowych, a nowa inicjatywa ma takie pojazdy spopularyzować. Oba projekty muszą zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski i Radę Ministrów.

Według Güntera Veheugena, który w Komisji jest odpowiedzialny za przemysł, samochody z napędem hybrydowym mogą przyczynić się do czystszego powietrza i obniżyć uzależnienie od paliw kopalnych. Ustanowienie wspólnych norm według niego ułatwi wprowadzanie takich pojazdów na rynek i zapewni większe bezpieczeństwo dla ludzi. Nowe rozporządzenia powinny także wspomóc konkurencyjność europejskich producentów samochodów.

Źródło: Komisja Europejska