Downsizing zatacza coraz większe kręgi i mniejsze silniki z turbodoładowaniem wprowadza już większość europejskich producentów. Niemiecki Volkswagen należy do liderów tego trendu. Silniki benzynowe z turbodoładowaniem o małej pojemności skokowej nie są jeszcze codziennością. Dlatego nowy silnik 1,2 TSI w VW Polo będzie jednym z niewielu oferowanych w Europie, obok Renault Clio 1,2 TCe.

Peugeot 207, Fiat Grande Punto i SEAT Ibiza oferują podobne jednostki z turbodoładowaniem jedynie do sportowych wersji.

Na miejsce prezentacji nowej jednostki napędowej 1,2 TSI Volkswagen wybrał 30. Wiener Motorensymposium, konferencję która odbyła się w Wiedniu.

Nowy silnik tworzy podstawową ofertę nowego VW Polo. Ma cztery cylindry, turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa. Osiąga moc 77 kW i maksymalny moment obrotowy w przedziale 1500-3500 obr./min. Będzie oferowany z sześciostopniową manualna lub siedmiostopniową przekładnią DSG. W porównaniu z VW Polo 1,6 (podobna moc) nowy silnik jest wydajniejszy o 18 proc. Pozwala na rozwijanie maksymalnej prędkości 190 km/h i przyspieszenia od 0 do 100 km/h w ciągu 9,7 sekundy.

W porównaniu z Renault Clio 1,2 TCe Polo ma o 3 kW większa moc i o 30 Nm większy moment obrotowy, o 1,4 sekundy lepsze przyspieszenie i o 0,4 l/100 km mniejsze średnie zużycie paliwa. Clio ma także pięciostopniowa przekładnię manualną.

VW Polo 1,2 TSI - porównanie z Renault Clio 1,2 TCeModel, silnikVolkswagen Polo 1,2 TSIRenault Clio 1,2 TCe 100Przekłądnia6M (7DSG)5MPojemność skokowa [cm3]-1149Cylindry/zawory4/44/4Moc [kW/obr./min]77/500074/5500Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]175/1500-3500145/3000Prędkość maksymalna [km/h]190184Przyspieszenie 0-100 km/h [s]9,711,1Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,55,9Masa pojazdy gotowego do jazdy [kg]-1100

Parametry Golfa 1,2 TSI jeszcze nie zostały opublikowanem ale jego wprowadzenie zapowiedział Volkswegen jeszcze w tym roku.