Volvo zaprezentowało doładowany 5-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 l mogący spalać E85 w roku 2007, a w modelach S80 i V70 pojawił się w zeszłym roku. Wtedy silnik oferował moc 147 kW (200 KM) przy 4800 obr./min i moment obrotowy 300 Nm dostępny w zakresie od 1500 do 4500 obr./min.
W modelu S80 z 6-biegową manualną skrzynią biegów jednostka wymagała 9,2 l paliwa na 100 km. W modelu V70 zużycie wzrastało do 9,4 l/100 km. W wersji z 6-biegowym automatem Geartronic sedan spalał 10,1 l/100 km, natomiast kombi wymagało 10,4 l/100 km.
Teraz Volvo przedstawiło zmodernizowaną odmianę tej jednostki. Doszło do zwiększenia mocy do 170 kW (231 KM) i momentu obrotowego do 340 Nm, co jest zasługą nowej jednostki sterującej i wyższego ciśnienia turbosprężarki. Zarazem obniżyły się obroty, przy których wyniki te są osiągane.
Chociaż osiągi wzrosły, doszło do obniżenia zużycia paliwa. W przypadku modelu S80 z 6-stopniowej przekładni ręcznej silnik w cyklu mieszanym spala 8,6 l/100 km, a w modelu V70 zużycie wzrasta do 8,8 l/100 km. W przypadku automatu sedan wymaga 9,6 l/100 km, kombi natomiast 9,7 l/100 km.
Sprzedaż samochodów z nowym silnikiem na wybranych rynkach rozpocznie się w czerwcu bieżącego roku.
Oprócz turbodoładowanego 5-cylindrowego silnika 2,5 FT do spalania paliwa E85 przystosowane są również 4-cylindrowe jednostki wolnossące 2,0F (107 kW/145 KM) i 1,8F (92 kW/125 KM). Pierwsza z nich przeznaczona jest do modeli S80 i V70, drugi znajdziemy w modelach C30, S40 i V50.
Biopaliwo E85 jest w Szwecji jednym z najpopularniejszych paliw alternatywnych. Samochody spalające E85 podlegają ulgom podatkowym. W roku 2008 w Szwecji stanowiły one 23 % ogólnej sprzedaży. W związku z tym poszerza się również sieć stacji paliw, gdzie E85 jest do dyspozycji. W roku 2004 takich miejsc było w Szwecji 140, w zeszłym roku było to już 1330, a do końca roku 2010 ich ilość powinna wzrosnąć do 2300.