Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wszczęła w czwartek śledztwo w sprawie hamulców w tegorocznych modelach hybrydowego Priusa, najlepiej na świecie sprzedającego się modelu z napędem spalinowym i elektrycznym. Podstawą są 124 skargi na kłopoty z hamowaniem tych samochodów, w tym doniesienia o czterech poważnych wypadkach.

Także władze Japonii nakazały Toyocie zbadać sprawę hamulców w Priusach. Japoński dziennik gospodarczy "Nihon Keizai Shimbun" poinformował w czwartek, że Toyota planuje naprawę ok. 270 tys. samochodów Prius w USA i w Japonii.

Wcześniej koncern zawiadomił, że naprawi za darmo w ponad 9 milionach samochodów pedały przyspieszenia, które mogą się blokować.

Toyota to największy producent samochodów na świecie - w 2008 roku odebrała pierwszeństwo amerykańskiemu General Motors, który stanął na progu bankructwa.

W USA japońska firma ma wiele fabryk i cieszyła się dotąd reputacją producenta samochodów wysokiej jakości, bardziej niezawodnych niż pojazdy amerykańskie.

Renoma ta mocno ucierpiała w rezultacie najnowszych rewelacji. Wielu Amerykanów zapowiada, że przesiądą się na auta made in USA, najlepiej Fordy.

Akcje Toyoty spadły o 17 procent od chwili podania informacji o zacinających się pedałach gazu. W czwartek, po wiadomościach o hamulcach, spadły o kolejne 3 procent.

Wiarygodność firmy podważyła dodatkowo informacja, że o zacinających się pedałach przyspieszenia wiedziała ona już od 2007 roku.

Rzecznik koncernu Toyota Motor Corp. poinformował z kolei w piątek, że badana jest możliwość wystąpienia problemów z hamulcami w luksusowych modelach Lexus w Japonii i Stanach Zjednoczonych.

Rzecznik Ririko Takeuchi powiedział, że chodzi o hybrydowy model HS250h ponieważ posiada on ten sam układ hamulcowy co model Prius, w którym stwierdzono możliwość wystąpienia awarii.

Takeuchi podkreślił, że dotychczas nie napłynęły żadne informacje o niesprawnych hamulcach w Lexusach i podejmowane kroki mają charakter prewencyjny.

Toyota rozważa możliwość odwołania do naprawy w swoich stacjach serwisowych samochodów modelu Prius w Japonii i USA.

Wcześniej koncern zawiadomił, że naprawi za darmo w ponad 9 milionach samochodów pedały przyspieszenia, które mogą się blokować.

Toyota to największy producent samochodów na świecie - w 2008 roku odebrała pierwszeństwo amerykańskiemu General Motors, który stanął na progu bankructwa.