Logo
WiadomościAktualnościWielka wyprzedaż

Wielka wyprzedaż

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Jak zwykle o tej porze roku zaczął się wielki "szał" wyprzedaży. Firmy prześcigają się w ofertach, chcąc przyciągnąć jak największą liczbę klientów.

A to jest o wiele bardziej skomplikowane niż jeszcze rok temu - komplet opon ziomowych na zachętę już nie wystarcza, bo to oferują prawie wszyscy. Teraz zaczęła się prawdziwa wojna cenowa. Warto więc dobrze przyjrzeć się zimowym promocjom. Jednak tegoroczna akcja jest wyjątkowo dynamiczna i agresywna, a kampanie reklamowe bardzo intensywne i obecne we wszystkich mediach. Lawinowy import aut używanych po wstąpieniu do Unii sprawił, że sprzedaż samochodów nowych dramatycznie spadła. W zestawieniach podsumowujących ostatnie 11 miesięcy (dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar") z analogicznym okresem roku poprzedniego dobrze tego nie widać - zniżka wyniosła niecałe 7 proc. Dilerzy mają za sobą bardzo dobry początek, kiedy to wiele firm niepewnych sytuacji po 1 maja zdecydowało się na wymianę swoich flot i to w znacznym stopniu nakręciło sprzedaż. Gdy jednak porównamy wyniki z listopada 2003 i 2004 r., dane nie są już tak optymistyczne - spadek wyniósł aż 37 proc., a zeszły miesiąc okazał się najgorszym w całym bieżącym roku. Przy porównaniu 11 miesięcy z rokiem poprzednim najwięcej stracili producenci francuscy: CitroĎn (-24,7 proc.), Peugeot (-18,4 proc.) oraz Renault (-16,7 proc.). Ale są też wyjątki - Honda uzyskała prawie 52-proc. wzrost, a Ford 20,7-proc. Zupełnie inaczej reaguje rynek aut dostawczych - tu zanotowano blisko 25-proc. zwyżkę sprzedaży.Bardzo dobre wyniki z początku roku sprawiły, że importerzy zapełnili autami swoje place, które po załamaniu sprzedaży nadal są pełne. Firmy muszą więc bardzo się spieszyć, by jak najszybciej je opróżnić. Powód? W Polsce przy odsprzedaży używanego auta liczy się tylko rocznik (w Europie Zachodniej również miesiąc produkcji), więc ewentualne promocje na niesprzedane pojazdy w przyszłym roku będą musiały być jeszcze korzystniejsze dla klientów. Wydawać by się mogło, że oznacza to tylko korzyści dla kupujących - ostatecznie nowe samochody będą coraz tańsze. Niestety, to tylko złudzenie. Jeśli producenci i importerzy zdecydują się na taki krok, będzie to oznaczało w najbliższej przyszłości kompletną destabilizację rynku 2-4-letnich aut używanych, które nie pochodzą z prywatnego importu. A właśnie klienci kupujący takie auta mają bezpośredni wpływ na sprzedaż samochodów nowych, od autoryzowanych dilerów. Jeśli nie będą mogli sprzedać swoich pojazdów w dobrej cenie, nie zdecydują się na wymianę ich na nowe. Właśnie z tego powodu z pewnością nie wszyscy sprzedawcy zdecydują się na znaczącą zmianę polityki rabatowej.Warto więc przyjrzeć się ofertom firm motoryzacyjnych już teraz. Pamiętajmy także, że obecne upusty w niektórych przypadkach nie są ostateczne i mogą podlegać dalszym negocjacjom bezpośrednio z dilerem - tę metodę polecamy szczególnie zainteresowanym modelami, na które nie ma oficjalnych akcji promocyjnych. Być może uda się kupić taki samochód na korzystniejszych warunkach, niż wskazywałby oficjalny cennik.Jak zwykle największe upusty przyznawane są na samochody drogie i mniej popularne - tu normę stanowią kilkunastoprocentowe rabaty lub darmowe wyposażenie. Niektóre wersje Mitsubishi Pajero mają pakiety dodatków o wartości 52 tys. zł, a zniżki na Nissana Patrola GR mogą osiągnąć nawet 36 tys. zł. Znacznie gorzej wygląda sytuacja z małymi, popularnymi autami. Fiat Panda nie jest w ogóle objęty promocją cenową, podobnie jak podstawowa wersja Renault Clio - Acess. W tym wypadku klienci mogą za to liczyć na korzystny kredyt. Alfa Romeo: "Kampania VAT" to główny punkt programu promocji w Alfie. Dzięki niej przy zakupie auta przez firmę klienci mogą odliczyć 22 proc.ceny (część przypada na rzeczywiste odliczenie podatkowe, część to promocja Fiata). Oprócz tego kredyt 50/50, promocyjne oprocentowanie kredytów (od 0,9 proc.) oraz darmowe ubezpieczenie.Audi: W przypadku całej oferty firma zapewnia kredyt 50/50 (przy A4 również 30/70 i 40/60) lubpromocyjne pakiety ubezpieczeniowe. W przypadku A2 alternatywnie 10 proc. zniżki, a przy A4 z roku 2004 dodatkowe pakiety wyposażeniowe o wartości około 8 tys. zł.BMW: Oferta promocyjna na serię 3 to dodatkowe elementy wyposażenia (lista do wyboru) lub pakiet serwisowy o wartości ok. 8 tys. zł i ubezpieczenie gratis. Jeśli wybrana wersja ma w standardzie wyposażenie wchodzące w skład pakietu promocyjnego klientom proponowany jest upust. W przypadku leasingowania serii 5 BMW spłaca za nas trzy dowolnie wybrane raty z pierwszych sześciu.Chevrolet: Przy kupnie najmniejszego Aveo dostaniemy rabat w wysokości 2 tys. zł i opony zimowe gratis, w przypadku Lacettiego 3 tys. zł plus opony zimowe. Na Evandę i Rezzo rabaty w wysokości 6 tys. zł. Preferencyjne warunki otrzymamy także, jeśli zdecydujemy się na leasing.Citroen: W przypadku C2 rabaty od 2 do 7 tys. zł, C3 od 4 do 6 tys. zł, C3 Pluriel (2003) 15 proc., Xsara 6 tys. (wersja Freeze z klimatyzacją i CD 13,5 tys. zł), Xsara Picasso 14 tys. zł. Przy zakupie C5 otrzymamy zwrot równowartości VAT-u, a w przypadku wersji V6 dodatkowo 8 tys. zł upustu. Przy C8 z silnikiem wysokoprężnym zniżka wynosi 4 tys. zł, a przy benzynowych - 18 proc. Osobowe Berlingo jest oferowane z rabatem 9,5 tys. zł.Ford: W przypadku Fiesty w wersji FX Silver klienci mogą zyskać 1,6 tys. zł, FX Gold 4,9 tys. zł. Przy Fusionie od 1,6 do 5,4 tys. zł. Przy kupnie Focusa I rabaty na poszczególne wersje mogą się wahać od 3,1 do 7,6 tys. zł, a przy Focusie C-Maksie wynoszą maksymalnie 4,3 tys zł. Upusty na Mondeo kształtują się od 5,7 do 8,9 tys. zł, a na Galaxy od 10 360 do 21 060 zł. Ponadto do każdego auta można dokupić dodatkowe wyposażenie w promocyjnych cenach lub przedłużyć gwarancję.Fiat: Na wszystkie modele (oprócz Pandy) 2 tys. zł upustu (na Ulysse 4 tys. zł). Przy odkupie używanego auta rabat wzrasta o tysiąc złotych. Klienci mogą wybrać także bezpłatne ubezpieczenie lub opony ziomowe gratis i upust tysiąc złotych (nie dotyczy Pandy, Punto i Palio Weekend). Każdy model jest także oferowany w preferencyjnym kredycie "Mikrorata" lub w zależności od modelu kredytach 30/70, 50/50 i 70/30. Promocje nie łączą się.FSO: Przy odsprzedaży starego auta do 3 tys. zł upustu na Matiza i Lanosa , a do tego ubezpieczenie za 3,5 proc. oraz "zimówki". Oprócz tego promocyjny kredyt, w którym wystarczy wpłacić 14,9 tys. zł na Matiza i 19,9 tys. zł na Lanosa, a resztę dopiero po dwóch latach (bez odsetek).Honda: W Hondzie możemy liczyć na darmowy autoalarm i opony zimowe (Civic w wersji 5-drzwiowy hatchback i sedan), a w CR-V także na bezpłatny pakiet ubezpieczeniowy. W przypadku HR-V-a, Accorda diesla i Legenda klientom oferuje się jedynie bezpłatne ubezpieczenie.Hyundai: Na Getza, Accenta, Elantrę i Matrixa firma oferuje 2,5 tys. zł upust oraz do wyboru: pakiet ubezpieczeniowy,kredyt 60/40 iopony zimowe (tylko Getz i Accent). Na model Coupe dostaniemy 5 tys. zł rabatu, na Santa Fe 2,5 tys. i opony zimowe, a na Terracana 10 tys. zł.Kia: Niezależnie od modelu klienci dostaną gratisowo komplet opon zimowych, alarm i czujniki cofania. Przy wybranych wersjach Picanto, Rio i Carens klimatyzacja za darmo lub za cenę od 500 do 1 tys. zł. Oprócz tego chętni do kupienia Picanto, Rio i Cerato dostaną pakiet ubezpieczeniowy w cenie samochodu lub mogą wybrać kredyt 50/50 (w tym wypadku nie dostaną jednak opon, czujników cofania i alarmu).Mercedes: Stuttgarcka firma oferuje spejalne ceny na niektóre wersje swoich modeli. I tak klasę C ze sportowym pakietem można kupić z upustem 7 tys. zł. Wybierając klasę E w wersji Avantgarde, zaoszczędzimy 11 tys, zł, a jeśli zdecydujemy się na ML-a Special Edition, rabat wynosi 18 tys. zł.Mitsubishi: Space Star 1.6 w wersji Family kosztuje 49,9 tys. zł (cena bez upustu 55,9 tys. zł), a wersja z dieslem 66,9 tys. zł. Na wszystkie Lancery z silnikiem 1.6 rabat wynosi 4 tys. zł, a dodatkowo dostaniemy opony zimowe, radioodtwarzacz z CD oraz lakier metalik gratis. Alternatywnie przy Lancerze sedanie można się zdecydować na pakiet Ralliart oraz opony, radioodtwarzacz z CD i dodatkową zniżkę 2,5 tys. zł. Na Carismę promocja wynosi od 6 do 10 tys. zł. Przy Pajero Pinin upust to 6 tys., a dodatkowo opony zimowe i radio z CD gratis. W przypadku Outlandera klient może wybrać sobie wyposażenie od 5 do 6 tys. zł (w zależności od wersji). Największe upusty czekają nas przy Pajero - dodatkowe wyposażenie za cenę od 28 do 52 tys. zł gratis.Nissan: Rabat na Micrę - 4,2 tys. zł. Almera - od 3 do 5 tys. zł, a Primera przed liftingiem od 8,9 do 12,1 tys. zł (po liftingu wszystkie wersje-4 tys. zł). Na X-Traila w wersji Sport+ zniżka wynosi 16 tys. zł, a w przypadku Patrola GR od 31,1 do 36 tys. zł.Opel: Corsa Start w ofercie promocyjnej jest tańsza o 2 tys. zł, pozostałe odmiany o 4 tys. i dodatkowo otrzymujemy opony zimowe. Przy Merivie upust wynosi 4 tys. zł (rok modelowy 2004) i 7 tys. zł (2005), a przy Astrze Classic zniżka 2 tys. zł, dodatkowe 2 lata gwarancji, opony zimowe i premia lojalnościowa (w gestii dilera). W przypadku Astry III (hatchback)dostaniemy gratis opcjonalną klimatyzację manualną, premię lojalnościową i 3 tys. zł upustu. Jeśli nie chcemy klimatyzacji lub jest ona w standardzie (albo pakiecie), to zniżka wynosi 6 tys. zł plus premia lojalnościowa. Przy zakupie Zafiry możemy liczyć na klimatyzację manualną gratis oraz 2 tys. zł rabatu lub zniżkę 5 tys. zł. W przypadku Vectry i Signum zniżka waha się od 10 tys. (wersje benzynowe) do 15 tys. zł (z silnikiem Diesla).Peugeot: Model 206 w wersji Design został wzbogacony o ABS. Kompaktowa "307" w zależności od wersji jest tańsza o 4,3 do 5,3 tys. zł, a w przypadku Partnera rabat wynosi do 4 tys. zł. Renault: Clio jest tańsze o 2,5 tys. zł (bez wersji Acess, wersje specjalne o 2 tys. zł). Niezależnie od silnika Thalia kosztuje o 4 tys. zł mniej, a Kangoo o 3,5 tys. zł (bez Acess, serie limitowane 3 tys. zł). Na te modele dostępny jest kredyt 70/30 lub 80/20. Na "megankę" upust to 4-4,5 tys. zł, na Scénica i Grand Scénica o 5 tys., a na Lagunę 9-10 tys. zł. Także na tą grupę aut oferowany jest alternatywnie kredyt ulgowy lub leasing z pierwszą ratą gratis. Seat: Niezależnie od interesującego nas modelu w Seacie dostaniemy opony zimowe gratis i preferencyjny kredyt wVolkswagen Bank Polska. Przy zakupie Ibizy, Leona, Toledo Sprint, Alhambry dodatkowo tańszy o połowę pakiet ubezpieczeniowy, a przy kupnie Cordoby, Toledo Emocion i Altei ubezpieczenie gratis.Skoda: W przypadku Skody promocje dotyczą głównie Fabii - zniżka przy zakupie może wynieść do 5 tys. zł. Dodatkowo niezależnie od wersji silnikowej czy nadwoziowej otrzymamy tylny czujnik cofania i opony zimowe. Możemy się także zdecydować na preferencyjny kredyt w Volkswagen Banku (minimalna wpłata własna to jedynie 5 proc. wartości auta). Toyota: Do najmniejszego Yarisa przygotowano dodatkowe pakiety wyposażeniowe w promocyjnych cenach. Możemy także wybrać preferencyjny kredyt w Toyota Banku. W przypadku Corolli oferowana jest wersja specjalna Polaris z klimatyzacją w standardzie, a 5-drzwiowy RAV4 kosztuje tyle co wersja 3-drzwiowa.Volkswagen: Modele Bora i Golf Variant (kombi) IV są dostępne o 12 tys. zł taniej. Passat kombi oferowany jest w cenie promocyjnej, o 15 tys. niższej niż dotychczas, a Sharan kosztuje o 18 tys. zł mniej. Podobnie jak w przypadku innych aut z Grupy VW otrzymamy preferencyjny kredyt w firmowym banku.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy: