Trzecia generacja Yarisa cechuje się dużo wyrazistszą oraz bardziej dynamiczną stylistyką nadwozia i jest trochę podobna do nowego minivana Verso-S. Miejskie auto jest o 10 mm dłuższe od obecnego modelu (1855 mm), 30 mm niższe i takiej samej szerokości, co występująca w sprzedaży druga generacja. Jednocześnie pojazd ma być lżejszy – jego masa to równa tona. Mała Toyota ma być także bardzo zwrotna, producent podaje, że promień skrętu wynosi tylko 4,5 m.
Urosło również wnętrze. Pasażerowie mają mieć więcej miejsca na nogi, a kierowca fotel do dyspozycji z większą regulacją, pozwalającą na znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą. Bagażnik jest głębszy o 145 mm. Nowy Yaris będzie pierwszym modelem Toyoty wyposażonym w nowe boczne szyby z przodu nieprzepuszczające 99 proc. promieni UV (patrz artykuł).
Do napędu w Japonii przewidziano trzy silniki benzynowe sprzężone z nową, bezstopniowa skrzynią Super CVT-i. Są to: 1-litrowy motor o mocy 68 KM, jednostka 1.3/94 KM oraz 107-konny silnik 1.5 l. Jednostka o pojemności 1,3 l występuje z systemem start-stop, a także opcjonalnie z napędem na obie osie. Z kolei tylko z najmocniejszym motorem można zamówić 5-biegową, manualną przekładnię. Samochód na rodzimym rynku będzie występował w trzech wersjach: podstawowej U, bardziej komfortowej U oraz sportowej RS.
Yaris/Vitz jest jednym z popularniejszych modeli Toyoty. Od czasu wprowadzenia do sprzedaży pierwszej generacji modelu, japoński producent sprzedał ponad 3,5 miliona egzemplarzy.