Auto Świat Wiadomości Aktualności Wózkiem widłowym na stację diagnostyczną? Być może wkrótce nie będzie takiej potrzeby

Wózkiem widłowym na stację diagnostyczną? Być może wkrótce nie będzie takiej potrzeby

Możliwe, że już od 1 stycznia 2022 r. przestaną obowiązywać absurdalne przepisy dotyczące wydawania decyzji o odstępstwie od warunków technicznych, jakim podlegają pojazdy, które mogą poruszać się po drogach, a także przepisy nakazujące dostarczenie na stację diagnostyczną niektórych maszyn w przypadku wymiany zespołu zegarów zawierających drogomierz.

Stan licznika – łatwo go zmienić, ale coraz trudniej zmianę „zalegalizować”
Auto Świat
Stan licznika – łatwo go zmienić, ale coraz trudniej zmianę „zalegalizować”
  • W sprawie wydawania odstępstw od warunków technicznych rząd chce przenieść kompetencje ministra infrastruktury na dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego
  • Dodatkowo rząd zamierza zawęzić katalog pojazdów, które trzeba zgłaszać w stacji kontroli pojazdów w przypadku wymiany drogomierza
  • Więcej takich tematów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Jak podał na swojej stronie internetowej portal prawodrogowe.pl, Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dzięki modyfikacji przepisów dotychczasowe kompetencje ministra infrastruktury dotyczące wydawania odstępstwa od warunków technicznych przejmie dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, co powinno usprawnić proces wydawania ww. odstępstw.

Rocznie w sprawie odstępstw od warunków technicznych składanych jest ok. 1,4 tys. wniosków, ale brak odpowiednich komórek w Ministerstwie Infrastruktury kończy się tym, że na uzyskanie decyzji czeka się nawet trzy miesiące. Problem polega na tym, że decyzja jest niezbędna, aby móc zarejestrować pojazd, a obecny termin na rejestrację pojazdu używanego sprowadzonego z krajów Unii Europejskiej wynosi 60 dni (został wydłużony z 30 dni w związku z pandemią). Niedotrzymanie terminu grozi karą do 1 tys. zł.

Rządzący są przekonani, że przeniesienie kompetencji na dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego usprawni cały proces. Dyrektor TDT już teraz ma wieloletnie doświadczenie w zakresie homologacji i badań technicznych pojazdów.

Druga z istotnych zmian, którą chce przeforsować rząd, jest zawężenie katalogu pojazdów, które trzeba zgłaszać w stacji kontroli pojazdów w przypadku wymiany drogomierza. Dotychczas ustawa wymagała, aby w takim przypadku na stacjach diagnostycznych pojawiały się wszystkie środki transportu przystosowane do poruszania się po drodze, w tym maszyny lub urządzenia do tego przystosowane. Oznacza to, że obecne przepisy obejmują np. wózki widłowe i maszyny budowlane.

Absurdalność tak szerokiego katalogu środków transportu polega na tym, że w przypadku maszyn i pojazdów specjalistycznych miernikiem ich zużycia jest zazwyczaj licznik motogodzin, a nie drogomierz. Osobną kwestią pozostają kompetencje diagnostów do weryfikowania podzespołów, np. maszyn budowlanych, nie mówiąc już o tym, czy każdą maszynę udałoby się zmieścić na stacji kontroli pojazdów.

Nowy katalog pojazdów, które trzeba zgłaszać na stacji diagnostycznej ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r. Na zmianę przepisów dotyczących przeniesienia kompetencji ws. wydawania odstępstw od warunków technicznych trzeba będzie jeszcze poczekać.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków