O tym, że limity prędkości w Europie trzeba traktować bardzo dosłownie przekonało się kilku kolegów z redakcji. Szczególnie w pamięć zapadła nam Francja, gdzie fotoradary są ukrywane i często namierzają kierowców od tyłu. Wystarczy dosłownie 10 km/h więcej, żeby dostać niechcianą pamiątkę.

Jedna wycieczka i kilka mandatów

Jednak nie tylko Francuzi stosują taką aptekarską dokładność w pomiarach prędkości. Coraz częściej boleśnie przekonują się o tym polscy kierowcy. W social mediach nie brakuje ostrzeżeń w stylu, tych zamieszczonych przez jednego z internautów na Facebooku.

"Dostałem właśnie czwarty mandat w ciągu ostatniego miesiąca z UE za przekroczenie prędkości. Przekroczenia są o 7, 8, 10 km/h. Jeżdżę zgodnie z przepisami (no prawie) ustawiając tempomat o 10 km więcej niż jest prędkość dozwolona. Nigdy za to nie przychodziły mandaty. Aż do tego roku" – ostrzega innych jeden z kierowców.

Ostrzeżenie kierwocy po wyprawie samochodowej za granicę Foto: Facebook
Ostrzeżenie kierwocy po wyprawie samochodowej za granicę

Takich przypadków jest coraz więcej, bo urządzenia w Europie są ustawiane coraz bardziej precyzyjnie, a co za tym idzie są wyczulone nawet na najmniejsze przekroczenie prędkości. W innych krajach jednak zwykle w pomiarze ustalane są tolerancje uwzględniające błąd pomiaru. Oznacza to, że najpierw od zmierzonej prędkości odejmuje się z góry ustaloną dla danego urządzenia tolerancję, dopiero od takiego wyniku ustala się wysokość grzywny.

Jak wygląda kwestia tolerancji przy pomiarze prędkości za granicą?

W Niemczech w przypadku większości fotoradarów tolerancja do 100 km/h (na korzyść obwinionego) wynosi – 3 km/h (tyle odejmuje się od pomiaru). Powyżej 100 km/h jest to już 3 proc. W przypadku pomiarów wykonywanych z użyciem wideorejestratora tolerancja wynosi co najmniej 5 km/h, powyżej 100 km/h – 5 proc., a w przypadku niektórych urządzeń nawet do 20 proc.!

W Austrii tolerancja zależy od prędkości, rodzaju urządzenia pomiarowego oraz od typu drogi. W przypadku radarów w terenie zabudowanym tolerancja to 5 km/h, poza terenem zabudowanym i na autostradach – 5 proc. W przypadku mierników laserowych to odpowiednio: 3 km/h lub 3 proc., dla pomiarów odcinkowych to także 3 proc. Od wyniku pomiaru za pomocą wideorejestratora/prędkościomierza kontrolnego odlicza się na korzyść obwinionego aż 15 proc.!

W Szwajcarii tolerancja zależy od typu urządzenia oraz od prędkości, np. w przypadku radarów do 100 km/h wynosi ona 5 km/h, od 101 do 150 km/h to 6 km/h. Jeśli radar znajduje się na łuku drogi, wartości te wynoszą odpowiednio: 10 i 14 km/h, a w przypadku mierników laserowych – 3 i 4 km/h. W przypadku mierników radarowych używanych w ruchu to od 7 do 9 km/h, a dla pomiarów odcinkowych tolerancja wynosi od 5 do 7 km/h.