Prokuratorzy badają zarzuty, że kierownicy firmy Saab, która upadła w 2011 roku, utrudniali przeprowadzenie prawidłowych kontroli podatkowych w latach 2010 i 2011. Był to burzliwy okres dla tej firmy, kiedy to General Motors sprzedał ją małemu holenderskiemu producentowi samochodów sportowych Spyker i zaczęły się problemy prowadzące w końcu do jej upadłości.

Według dokumentów ujawnionych przez sąd w Vanersborg w zachodniej Szwecji, gdzie mieściła się siedziba producenta samochodów, prokurator poinformował, że były szef firmy Jan-Ake Jonsson, były dyrektor finansowy Karl-Gustav Lindstrom i była dyrektor prawna Kristina Geers zostali zatrzymani w celu przesłuchania w ramach prowadzonego dochodzenia.

- Mój klient nie przyznaje się do popełnienia żadnego przestępstwa - powiedziała agencji Reutersa przez telefon Helena Wising, prawniczka reprezentująca Jonssona.

Gdy chodzi o zarzuty stawiane przez prokuratora, powiedziała ona jedynie, że dotyczą rozliczeń wewnątrz firmy.

Wszystkich troje zatrzymano w celu przesłuchania, po którym zostali zwolnieni.

Nie udało się uzyskać komentarza żadnego z innych podejrzanych ani ich prawników, ale prawnicy reprezentujący Geers i Lindstroma w wywiadzie dla publicznego radia również twierdzili, że ich klienci są niewinni.

- Jestem zszokowany i zmartwiony, że ona (Geers) została zatrzymana - powiedział lokalnej stacji radiowej prawnik Geers Bengt-Erik Sik.

Zespół ds. przestępczości finansowej nie podał dokładnie, jakich konkretnie działań podejmowanych przez tę trójkę w celu utrudnienia kontroli podatkowej dotyczą stawiane im zarzuty. Ale prokurator prowadzący śledztwo, Olof Sahlgren, powiedział, że chodzi o działania podejmowane przy przygotowywaniu sprawozdań finansowych firmy.

- Podejmowano próby ukrywania pewnych rzeczy przed urzędem podatkowym - powiedział w radiu publicznym.

Firma Saab produkująca samochody od 1947 roku zbankrutowała pod koniec 2011 roku, niecałe dwa lata po tym, kiedy General Motors sprzedał ją holenderskiemu producentowi samochodów sportowych Spyker.

Spyker wkrótce zaczął mieć trudności z finansowaniem i przez dłuższy czas negocjował transakcję z firmami chińskimi.

GM, który zachował prawa licencyjne i działa w Chinach w kooperacji z państwowym producentem samochodów SAIC Motor Corp Ltd , w końcu 2011 roku zablokował transakcję z innymi firmami chińskimi.

Spyker pozwał GM o 3 mld dolarów twierdząc, że GM umyślnie doprowadził do upadłości firmy Saab. GM odrzuca te zarzuty.