Jak podała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w poniedziałek i środę utrudnienia będą dotyczyć drogi w kierunku Wrocławia, we wtorek i czwartek - w kierunku Katowic i Krakowa. W pierwszych dwóch dniach zaplanowano 10-krotne zamknięcie drogi, w dwóch kolejnych 7-krotne.

Powodem utrudnień są roboty na jednym z przebiegających nad autostradą mostów. Po około 15-17 minutach postoju samochody będą przepuszczane, aż do upłynnienia ruchu. Cały cykl ma trwać ok. 50 minut, do kolejnego zamknięcia. W zależności od warunków ruchu, czas trwania cyklu może zmieniać się tak, by nie potęgować utrudnień.

Prace w okolicach węzła "Sośnica" trwają od ponad roku. Dwupasmowe jezdnie A4 zostały tam zwężone, obowiązuje ograniczenie prędkości. Zamknięte dla ruchu są wjazdy i zjazdy z węzła, m.in. do prowadzącej do centrum Gliwic ulicy Pszczyńskiej, która również jest w przebudowie. Kierowcy korzystają z uciążliwych objazdów.

20 sierpnia na trzy tygodnie zamknięto 400-metrowy odcinek jezdni autostrady przy węźle "Sośnica" w kierunku Krakowa. Ruch odbywa się drugą jezdnią, z zachowaniem dwóch pasów w każdym kierunku. Zmiana organizacji ruchu w tym miejscu wymaga od kierowców szczególnej ostrożności.

Po przebudowie trzypoziomowy węzeł "Sośnica" będzie największym węzłem autostradowym w kraju. Przetną się tam istniejąca A4, budowana właśnie na Śląsku A1, a także droga krajowa nr 44. Zgodnie z planami GDDKiA i wnioskami miejscowego samorządu, po przebudowie zmieni się nazwa węzła, na "Gliwice-Sośnica".

Rozbudowywany za 853 mln zł węzeł oraz 15,5-kilometrowy odcinek A1 z Sośnicy do Bełku (za 915 mln zł) mają być gotowe w końcu tego roku, a odcinki A1 Świerklany-Gorzyczki (18,3 km za blisko 1,2 mld zł) oraz Bełk-Świerklany (14,1 km za ponad 1,1 mld zł), a także odcinek Sośnica-Zabrze Maciejów w 2010 r. Odcinki od Maciejowa do lotniska w Pyrzowicach powinny zostać ukończone do końca 2011 r.